کد خبر: ۴۰۰۷۸۴
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱

افشای متن سخنرانی‌های کلینتون در ویکی‌لیکس: محاسبه عواقب حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران دشوار است

انتشار متن سخنرانی‌های خصوصی نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توسط سایت افشاگر ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که وی در گذشته حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را یک گزینه می‌دانسته که دارای عواقب پیش‌بینی نشده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا به نقل از شبکه بی‌بی‌سی، سایت افشاگر ویکی‌لیکس در اقدامی جدید به انتشار متن سخنرانی‌های خصوصی هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در آمریکا و وزیر امور خارجه پیشین این کشور پرداخته است که تاکنون کلینتون از انتشار آن‌ها خودداری کرده بود.

بر اساس این افشاگری‌ها، کلینتون در یک سخنرانی در سال 2013 گفته بود: با حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، درد و رنج بالا می‌رود. وقتی گزینه دیگری وجود نداشته باشد باید تاسیسات هسته‌ای‌شان را بمباران کنیم. این کار عواقبی خواهد داشت اما محاسبه درباره این‌که چه خواهد شد سخت است.

وی در یک سخنرانی دیگر در اکتبر 2013 درباره لزوم نظارت بر برنامه موشکی ایران صحبت کرده و گفته بود: اگر ایرانی‌ها اجازه ندهند برنامه موشکی‌شان تحت نظارت بین‌المللی قرار گیرد نشان دهنده جدی نبودن‌شان (در مذاکرات هسته‌ای) است و شاید بر سر سانتریفیوژهایشان هم توافق نکنند.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که مقامات ایران همواره تاکید می‌کنند، برنامه موشکی کشورمان بخشی از توان دفاعی ایران است و جمهوری اسلامی نیز همانند هر کشوری حق دارد توان دفاعی خود را توسعه دهد. ایران همچنین تاکبد دارد که برنامه موشکی‌اش موضوع قابل مذاکره‌ای نیست و تهران هرگز بر سر توان دفاعی‌اش با کسی مذاکره نمی‌کند.

ویکی‌لیکس همچنین دو هزار ایمیل شامل نامه‌نگاری با جان پودستا، مدیر ستاد انتخابات او را منتشر کرده است. بیشتر این پیام‌ها مربوط به چند سال قبل هستند اما شماری از آن‌ها جدید و به ماه پیش تعلق دارند.

پودستا، این افشاگری‌ها را به هک ایمیل خود توسط روس‌ها مربوط دانسته و گفته است که در برخی از این مدارک دستکاری شده است.

اسناد منتشر شده دیگر توسط ویکی‌لیکس شامل متن سخنرانی‌های کلینتون درباره مسائل داخلی این کشور به‌ویژه نظام مالی آمریکاست که در آن گفته، هوادار مرزهای باز و تجارت آزاد است و بانکدارها را بهترین افراد برای اصلاح نظام مالی کشورش می‌داند؛ چراکه افرادی این سیستم را بهتر از دیگران می‌شناسند که در این سیستم کار می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین