کد خبر: ۴۰۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۴ - ۲۲:۴۰

ادامه نشست شورای حکام درمورد ايران به روز شنبه مو کول شد

آفتاب‌‌نیوز : يک روز پيشتر اعضای شورا به نخستين روز نشست اضطراری خود در مورد ايران پايان دادند بی اينکه در مورد ارجاع يا عدم ارجاع پرونده اتمی اين کشور به شورای امنيت سازمان ملل متحد تصميم بگيرند.
دفتر آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد عدم برگزاری ادامه نشست شورا در روز جمعه  گفت: "کشورهای عضو شورا به وقت بيشتری نياز داشتند".
دستور کار نشست، تصميم گيری پيش نويس قطعنامه ای است که طی آن از شورای حکام خواسته شده به رئيس آژانس مأموريت دهد گزارشی درباره آن بخش از فعاليت اتمی ايران که ممکن است جنبه تسليحاتی داشته باشد به شورای امنيت عرضه کند.
اين درخواست را پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل همراه با آلمان که از دولتهای درگير در مناقشه اتمی با ايران است مطرح کرده اند.
چنين خواسته ای بشدت با مخالفت ايران مواجه شده و مقامهای اين کشور تهديد کرده اند که در صورتی که در نشست شورا تصميم به ارجاع کشورشان به شورای امنيت گرفته شود همکاری داوطلبانه خود با آژانس بين المللی انرژی اتمی را متوقف خواهند کرد و کليه فعاليتهای مرتبط با غنی سازی اورانيوم را از سرخواهند گرفت.
طی تازه ترين اين اظهارات، اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس مجمع تشخيص مصلحت ايران در خطبه های نمازجمعه تهران گفته اگر آن‌ چيزی‌ که اروپاييها پيشنهاد داده ‌اند تصويب کنند و راه پرونده ايران را حتی به صورت گزارش به شورای امنيت بازکنند، حقيقتاً اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ اند.
وی گفته: "ما در شرايط فعلی مزاحمتی برای کسی نداريم، دانشی به دست آورده‌ و می‌ خواهيم در بهتر کردن زندگی خود از آن استفاده کنيم اما اگر اين گونه رفتار کنند مسائل شکل ديگری به خود می‌ گيرد".
آقای هاشمی همچنين وعده داده که اگر تصميم به ارجاع کشورش به شورای امنيت گرفته نشود، نمايندگان ايران تلاش خود را خواهند کرد و توضيحات لازم را خواهند داد.
او خطاب به دولتهای نگران از فعاليت اتمی ايران گفته: "شما اگر واقعاً صادق بوده و نگرانيد که ايران ممکن است به سلاح هسته ‌ای دست پيدا کند راههای بهتری برای اطمينان پيدا کردن وجود دارد ... من فکر می‌ کنم انسانهای عاقلی در اين فضا باشند که آينده را بهتر ببينند و چنين صفحه سياهی در تاريخ ثبت نکنند".



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین