کد خبر: ۴۰۱۲۱۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰

عشایر الانبار و احزاب کرد عراق با حضور نظامی ترکیه مخالفت کردند

پس از مواضع دولت و بیانیه وزارت خارجه و مصوبه پارلمان عراق و مواضع فراکسیون های پارلمانی و احزاب حاکم در بغداد مبنی بر مخالفت با حضور نظامی ترکیه در شمال عراق، عشایر سنی استان الانبار و پنج حزب حاکم در کردستان عراق به استثنای حزب مسعود بارزانی، مخالفت خود را با حضور نظامیان ترکیه اعلام کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، سخنگوی عشایر الانبار در بیانیه ای که امروز (دوشنبه) منتشر کرد، اعلام نمود که عشایر الانبار حضور نظامیان ترکیه را در شمال عراق تجاوز به حاکمیت ملی عراق می دانند.
'سفیان العیثاوی' با محکومیت حضور نظامیان ترکیه در شمال عراق تاکید کرد که آنکارا تمامی معاهدات بین المللی و اصول همجواری را نادیده گرفته است.

العیثاوی خواستار تلاش دیپلماتیک عراق برای خروج اجباری نیروهای ترکیه از اراضی عراق شد.
وی با تهدید آنکارا به برخورد، در صورت اصرار بر ماندن در اراضی عراق گفت: نیروهای عراق اعم از ارتش، الحشد الشعبی و عشایر به تنهایی قادر به پاسداری از اراضی عراق در برابر هرگونه تهدید خارجی هستند.

در همین راستا پنچ حزب اتحادیه میهنی، جنبش تغییر، جماعت اسلامی، اتحاد اسلامی و کمونیست کردستان عراق در بیانیه مشترکی با حضور نظامیان ترکیه در اراضی شمال عراق مخالفت کردند و آن را نقض مرزهای بین المللی عراق دانستند.

فراکسیون مشترک این پنج حزب در پارلمان کردستان عراق در این بیانیه تاکید کرده که ضروری است نیروهای ترکیه در سریعترین زمان ممکن منطقه را ترک کرده و به کشورشان بازگردند.
نام حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی در بیانیه مشترک فراکسیون های پنج حزب کردستان عراق ذکر نشده و این در حالیست که برخی مقامات ترکیه دو روز قبل اعلام کرده بودند که به درخواست مسعود بارزانی، نیروهای ترکیه وارد اراضی شمال عراق شده اند.
نخست وزیر عراق در آخرین موضع خود در قبال نیروهای ترکیه در شمال موصل، دیروز یکشنبه در جریان زیارت عتبات عالیات در کربلای معلا در اظهارنظری به نیروهای ترکیه مستقر در پادگان 'بعشیقه' هشدار داد که از مکان خود هیچ گونه تحرکی نداشته باشند.

کارشناسان لحن سخنان 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق را در خطاب قرار دادن نظامیان ترکیه، تهدید آمیز خواندند و از وجود تلاش هایی توسط آنکارا برای به حرکت درآوردن نیروهایش به سمت موصل خبر دادند.

ترکیه دیروز یکشنبه مدعی شد که گروه تروریستی داعش به نظامیانش در پادگان بعشیقه حمله کرده است و کارشناسان این گونه ادعاهای آنکارا را بهانه ای برای مداخله نظامی این کشور در شمال عراق دانستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین