کد خبر: ۴۰۱۸۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
افشاگری ویکی‌لیکس درباره سوء‌ظن مقام‌های اسرائیلی به اوباما

مقام‌های اسرائیلی: اوباما فردی ضعیف، طرفدار مسلمانان و ضد‌اسرائیل است/نگرانی بخاطر حمایت تمام‌قد کلینتون از توافق هسته‌ای

«من در این هفته در جمع مقام‌های اسرائیلی بوده‌ام حتی دوستان من که از طیف‌های مختلف سیاسی هستند و بسیاری از آنان از مقام‌های سابق اسرائیل بوده‌اند نیز عمیقا از اوباما متنفر هستند و به او بی‌اعتمادند آنان او را حامی مسلمانان و ضد‌اسرائیل می‌دانند».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- یک هفته قبل از توافق هسته‌ای ایران در تابستان گذشته یکی از سفرای پیشین ایالات متحده مکاتبه‌ای با یکی از مشاوران ارشد کارزار کلینتون از عمق تنفر و بی‌اعتمادی مقام‌های اسرائیلی نسبت به رییس‌جمهوری امریکا باراک اوباما خبر داده است. او در این مکاتبه گفته است مقام‌های اسرائیلی متفق‌القول باور دارند که اوباما فردی ضعیف، طرفدار مسلمانان و ضد‌اسرائیل است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این بخشی از افشاگری اخیر ویکی لیکس در روزهای اخیر بوده است. ویکی‌لیکس گزارش داده که یکی از مجموعه ایمیل‌های ارسال‌شده توسط «استوارت ایزنشتات» سفیر پیشین امریکا در اتحادیه اروپا در فاصله سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ میلادی به جیک سولیوان مشاور ارشد ستاد انتخاباتی کلینتون نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها تا چه اندازه از اوباما متنفر بوده‌اند.

مقام‌های اسرائیلی: اوباما فردی ضعیف، طرفدار مسلمانان و ضد‌اسرائیل است/نگرانی بخاطر حمایت تمام‌قد کلینتون از برجام

او در این ایمیل که در تاریخ ۲۸ ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی ارسال شده است، می‌گوید: «من در این هفته در جمع مقام‌های اسرائیلی بوده‌ام حتی دوستان من که از طیف‌های مختلف سیاسی هستند و بسیاری از آنان از مقام‌های سابق اسرائیل بوده‌اند نیز عمیقا از اوباما متنفر هستند و به او بی‌اعتمادند آنان او را حامی مسلمانان و ضد‌اسرائیل می‌دانند». 

بخشی از این ایمیل به پرسش‌های سولیوان از این دیپلمات کهنه‌کار امریکایی در این‌باره بوده است که کلینتون چگونه باید در قبال برجام و اسرائیل موضع‌گیری کند. ایزنشتات در دولت بیل کلینتون به عنوان دیپلمات خدمت کرده بود. او هم‌چنین از روسای اتاق فکر انستیتو سیاستگذاری مردم یهود بیت المقدس بوده است. 

او درباره این ایمیل منتشر شده اظهارنظری نکرده است. او علاوه بر عهده‌داری سمت سفیر امریکا در اتحادیه اروپا معاون وزیر خزانه‌داری در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون نیز بوده است. ایزنشتات نیز همانند پودستا رییس کارزار انتخاباتی کلینتون که هدف افشاگری‌های ویکی‌لیکس قرار گرفته بود افشای این ایمیل‌ها را بخشی از نفوذ روسیه به درون انتخابات امریکا دانسته است و گفته که این موضوع باعث تاسف است. 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که در بخشی از ایمیل‌های مختلف ایزنشتات درباره برجام مشخص شده که برخی از انتقادات از سوی مخالفان برجام  در امریکا و اسرائیل در این باره بوده است که برجام برنامه موشک‌های بالستیک ایران را پوشش نمی‌دهد و آنان نگران بوده‌اند که ایران در طول مدت ۱۰ تا ۱۵ سال اجرای برجام بتواند با صرف میلیاردها دلار برنامه موشکی خود را با سرعت بیشتری توسعه دهد. 

مقام‌های اسرائیلی: اوباما فردی ضعیف، طرفدار مسلمانان و ضد‌اسرائیل است/نگرانی بخاطر حمایت تمام‌قد کلینتون از برجام

در بخسی از این ایمیل ایزنشتات به مشاور کلینتون یعنی جیک سولیوان توصیه کرده است که کلینتون برجام که توسط جان کری جانشین او حاصل شده را تایید کند اما نه با شور و شوق زیاد و در این باره موضعی سخت‌گیرانه‌تر از اوباما داشته باشد. او در ایمیلی به سولیوان در تاریخ ۲۲ ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی گفته است: «هیلاری نمی‌تواند با توافق هسته‌ای همانند زمانی که وزیر امرو خارجه بود مخالفت کند. او می‌تواند و باید نگرانی‌های خود را ابراز کند. او باید رویکردی سخت‌تر از اوباما در این باره در پیش گیرد». 

او در بخش دیگری از ایمیل خود گفته است که علاوه بر اسرائیل نامزدهای جمهوری‌خواه، عربستان سعودی  و کشورهای خلیج فارس  و شاید مصر نیز همگی مخالف با توافق هسته‌ای بوده‌اند. 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که ایمیل‌های افشا‌شده نشان می‌دهند که کلینتون به طور کلی از برجام حمایت می‌کند اما به نظر می‌رسد او باور دارد که کنگره باید تحریم‌های بیشتری را علیه ایران وضع کند تا برای یک دهه آینده و زمان انقضای برجام، به‌ادعای او ایران نتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.

او در ایمیل دیگری در اوایل ژوئیه سال ۲۰۱۵ میلادی گفته است که بسیار نگران است که حمایت تمام‌قد کلینتون از برجام سبب شود تا نه تنها جمهوریخواهان که بسیاری از دموکرات‌ها نیز او را ترک کنند. سولیوان نیز در پاسخ گفته است: «من بسیار نگران هستم که او (هیلاری کلینتون) حمایت یهودیان و میانه‌روهای آنان را از دست دهد». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
0
1
دقیقا برعکس
اتفاقا اوباما با این رفتارش داره زمینه رو برای گسترش خاموش اسرائیل فراهم می کنه
من به آقای اوباما احترام میذارم
خیلی حرفه ایه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین