کد خبر: ۴۰۱۹۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵

گسیل بی‌سابقه نیرو به موصل و آمادگی داعش برای پنج سال جنگ/ آخرین نبرد به‌زودی آغاز می‌شود

در حالی که قرار است طی روزهای آینده عملیات آزادی موصل عراق آغاز شود، فرماندهان عراقی و نیروهای پیشمرگ تجهیزات و نیروهای خود را به اطراف این شهر انتقال داده‌اند در طرف مقابل نیز داعش برای جنگی خونین و طولانی آماده شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
از صبح روز جمعه تاکنون نیروهای عراقی همچنان مشغول انتقال تجهیزات و نیرو به جنوب و شرق موصل هستند و پیش‌بینی می‌شود که عملیات آزادسازی این شهر از محورهای الخازر، نوران و سد موصل در شمال و شرق موصل به زودی آغاز شود.

نیروهای عراقی از هفته‌های گذشته انتقال تجهیزات و نیروها به نزدیکی موصل را آغاز کرده بودند اما از دیروز و امروز تحرکات و نقل و انتقالات آنها به مراتب بیشتر شده است.

عراق نیروهای لشگر طلایی (یگان ویژه مبارزه با تروریسم) و لشگر نهم زرهی را به منطقه الخازر منتقل کرده تا آماده شروع عملیات باشند. پیشمرگ‌ها نیز از منطقه الخازر به سمت خطوط مقدم در نزدیکی مرکزهای اداری شهر موصل عبور کرده‌اند تا در این عملیات شرکت کنند.

تجهیزات نظامی سنگینی نیز به پایگاه القیاره در جنوب موصل فرستاده شده و نیروهای حشد شعبی نیز به همراه پلیس فدرال عراق به این پایگاه اعزام شده‌اند.

مسئولان عراقی به خبرگزاری آناتولی گفته‌اند که این عملیات احتمالا طی روزهای آتی آغاز می‌شود.

به گفته این منابع مرحله اول که با هماهنگی آمریکا انجام خواهد شد شامل حملات پیشمرگ‌ها به خطوط دفاعی اولیه اطراف شهر و همزمان با حرکت نیروهای مردمی سنی (حشد وطنی) در همین جبهه است. نیروهای مردمی شیعه(حشد شعبی) نیز همزمان در این عملیات در جنوب شرکت خواهند کرد.

این منابع اعلام کردند که نیروهای حشد وطنی احتمالا نام خود را به گارد نینوا تغییر دهند و به فرماندهی عملیات نینوا بپیوندند.

در همین حال سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما برای ارائه بزرگترین و پیچیده‌ترین امدادرسانی انسانی طی عملیات موصل آماده می‌شویم. این عملیات احتمالا به آوارگی یک میلیون تن بینجامد. احتمالا داعش از ساکنان این شهر به عنوان سپر انسانی استفاده کند یا اینکه انسان‌های بسیاری در معرض حملات شیمیایی قرار گیرند.

در همین راستا، شاهدان عینی در استان نینوا اعلام کردند که گردان‌های "آزادگان نینوا" اعلامیه‌هایی را در خیابان‌های موصل پخش کرده و از ساکنان خواستند با اعلام ساعت صفر عملیات سلاح‌ به دست گرفته و با داعش بجنگند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، از سوی دیگر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در اولین سفر خود به استان کرکوک از زمان تصدی پست نخست‌وزیری اعلام کرد که نیروهای دولتی به زودی مناطق حویجه، الریاض و الرشاد در جنوب این استان را آزاد خواهند کرد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با نجم الدین کریم، استاندار کرد کرکوک گفت: تفاهم‌هایی میان اقلیم کردستان و دولت عراق درباره عملیات موصل وجود دارد. نیروهای ما امروز در جزیره الانبار می‌جنگند و برای آزادی مسیر بیجی به حدیثه تا مرزهای سوریه تلاش می‌کنند. در عین حال نیز برای آزادی حویجه و موصل آماده می‌شوند.

در آن سوی جبهه نیز خبر می‌رسد که داعشی‌ها به طور کامل برای نبر آخر خود آماده شده‌اند و از یک هفته پیش هرگونه ورود و خروج به موصل ممنوع شده است. اعضای داعش با بستن پل‌ها، جاده‌ها و خیابان‌های اصلی، شهر دو میلیون نفری موصل را به یک زندان بزرگ تبدیل کرده‌اند.

منابع محلی در داخل موصل نیز می‌گویند داعش چند مورد از خندق‌های پرشده با نفت خام خود در اطراف موصل را به آتش کشیده تا دید هواپیماهای شناسایی و جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا و ارتش عراق را کور کند. آنها همچنین شبکه وسیعی از تونل‌های زیر زمینی در موصل ایجاد کرده‌اند که برخی از آنها را مملو از مواد منفجره کرده‌اند تا در وقت مناسب منفجر کنند.

گفته می‌شود این گروه تروریستی صدها تن مواد غذایی، آذوقهو مهمات مورد نیاز برای جنگ را در مناطق مختلف موصل انبار کرده است که برای مصرف آنها در پنج سال کفایت می‌کند.

مسئولان عراقی نیز می‌گویند داعش هفته گذشته یک شورش را در شهر موصل ناکام گذاشته بود. این طرح قرار بود با رهبری یکی از سرکرده‌های این گروه که قصد داشت با نیروهای دولتی عراق همکاری کند اجرایی شود. آنها می‌گویند داعش ۵۸ تن را که در این طرح دست داشتند بازداشت و اعدام کرده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
حسنعلی ابراهیمی سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
0
0
انشاالله پیروزی با ارتش عراق هست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین