کد خبر: ۴۰۲۶۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵

صالحی: بخش عمده بازطراحی راکتور اراک تمام شده است/ طراحی مفهومی را در اختیار چینی ها و آمریکایی ها گذاشته ایم

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بخش عمده بازطراحی راکتور اراک تمام شده و فقط قسمت قلب آن مانده که قرار است قلب جدید در راکتور جاسازی شود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اکبر صالحی روز سه شنبه در حاشیه سمینار 'کاربرد فناوری هسته ای در پژوهش های میراث فرهنگی' در جمع خبرنگاران در خصوص بازطراحی رآکتور اراک اظهار داشت: بر اساس برجام، کمیته های کاری مرکب از متخصصان ایران، چین و آمریکا تشکیل شده که این ها در ارتباط با مدل سازی اراک بحث می کنند.
وی با بیان این که در این پروژه، کار دست متخصصان ایرانی است و ما کارفرما هستیم افزود: طراحی مفهومی این طرح تمام شده و در زمینه طراحی پایه هم نسبت به زمان پیش بینی شده جلوتر هستیم.

صالحی ادامه داد: طراحی مفهومی را در اختیار چینی ها و آمریکایی ها گذاشته ایم و مساله تمام شده و در زمینه طراحی پایه هم در تماس مستمر هستیم و گردش کار آن ادامه دارد.
وی با اشاره به حضور متخصصان چینی در ایران در روزهای اخیرگفت: 95 درصد از قرارداد تجاری بازطراحی راآکتور با چینی ها انجام شده و دو سه مورد بود که آنها هم تقریبا حل شده و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد عقد قرارداد باشیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: این امر به معنای توقف کار نیست و کار پیش می رود؛ ما به گونه ای طراحی کرده ایم که به فرض محال اگر این کشورها به هر دلیل با ما همکاری نکنند پیش بینی های لازم را کرده ایم و برای همین، خود ما کارفرما هستیم.
وی در خصوص زمان شروع عملیات فیزیکی بازطراحی رآکتور اراک گفت: باید طراحی پایه راکتور تمام شود و آن وقت، ابعاد تجهیزات ساخته شده جدید مانند کالندره جدید را می توان مشخص کرد و آن را سفارش داد.

معاون رئیس جمهوری افزود: زمانی که ابعاد نشیمنگاه سوخت مشخص شود که حدود یک تا یک سال و نیم آینده زمان خواهد برد، بعد از آن، سفارش ساخت تجهیزات عمده را می دهیم.
وی تاکید کرد: بخش عمده راکتور اراک تمام شده و فقط قسمت قلب آن مانده که قرار است قلب جدید در راکتور جاسازی شود.
صالحی گفت: در راکتور بازطراحی شده میزان پلوتونیوم کمتر خواهد بود و در عین حال شار نوترونی آن را بالا برده ایم.
وی با بیان این که در زمان حاضر راکتورها بر اساس شار نوترونی بسته بندی می شوند افزود: هر چه جمعیت و شارژ نوترونی راکتور بالا باشد آن راکتور کارآمدی بیشتری دارد و ما توانستیم ازاین فرصت استفاده کرده و شارژ نوترونی راکتور را چند برابر کنیم که بر این اساس می توانیم کبالت 60 را هم تولید کنیم.

صالحی همچنین از آغاز به کار مرکز جدید تکنولوژی کوانتومی خبر داد و گفت: نقش این تکنولوژی همانند تکنولوژی صنعت برق است که منجر به تحول اساسی در عرصه تکنولوژی خواهد شد.
وی اضافه کرد: در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده و با فرهنگستان علوم همکاری می کنیم و با ریاست جمهوری هم نامه نگاری کرده ایم که این امر توسط دولت مهم تلقی شود.
صالحی با اشاره به ارسال ماهواره کوانتومی توسط چینی ها به فضا اظهار کرد: در این زمینه دنیا خیلی جلو نیست به طوری که اتحادیه اروپا نقشه راه تکنولوژی کوانتومی را در سال 2016 تدوین کرده است.

وی افزایش دقت محاسبات و استفاده از آن در محاسبات بسیار پیچیده همچون پیش بینی وضع هوا و رمزنگاری اطلاعاتی را از زمینه های کاربرد این تکنولوژی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر رمزنگاری ها راحت باز می شود اما با استفاده از تکنولوژی کوانتوم غیر قابل هک خواهد بود.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: خوشبختانه بعد از برجام امکان همکاری با کشورهای صاحب فناوری فراهم شده و ما در بروکسل برای همکاری با اروپا در خصوص تکنولوژی اعلام آمادگی کردیم و آنها هم برای این همکاری اظهار تمایل کردند.

صالحی استفاده از تکنولوژی هسته ای در زمینه تامین آب شرب را از دیگر کاربردهای این تکنولوژی برشمرد و افزود: به دنبال ابتکار و نوآوری جدیدی هستیم که با دستگاه های بسیار ساده و ارزان رطوبت موجود در هوا را جذب مکره و تبدیل به آب کنیم و به همین منظور پروژه ای با همکاری دانشکده فنی و سازمان انرژی اتمی تعریف شده است.
وی برجام را زمینه ساز مشارکت ایران در پروژه هایی چون یورو اتم، ایتر و جت عنوان کرد.
صالحی همچنین با اشاره به کاربردهای صنعت هسته ای در میراث فرهنگی گفت: با سمینار امروز، همکاری با سازمان میراث فرهنگی را آغاز می کنیم تا برای عمریابی اشیای قدیمی به کمک آنها برویم.

وی همچنین از انعقاد قرارداد همکاری سازمان انرژی اتمی با موسسه ifnf ایتالیا خبر داد و گفت: امیدواریم با این مرکز علمی و دانشگاهی در زمینه انتقال تکنولوژی مربوط به میراث فرهنگی و شناسایی اشیای قدیمی همکاری داشته باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین