کد خبر: ۴۰۲۹۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸

ارتباط کاوشگر Schiaparelli با زمین قطع شد

امروز برای ماموریت ExoMars 2016 روز سختی بود. در حالی که فضاپیمای TGO به سلامت به مریخ رسید و در مدار آن قرار گرفت، تماس کاوشگر Schiaparelli با زمین قطع شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 فضاپیمای TGO که محصول مشترک اروپا و روسیه است، امروز پس از روشن کردن موتورهای خود به مدت 139 دقیقه، در مدار بیضی شکل مریخ قرار گرفت. مدت کوتاهی پس از این که کاوشگر Schiaparelli به جو مریخ وارد شد، تماس مرکز کنترل ماموریت واقع در دارمستاد آلمان، با این کاوشگر قطع شد. 

آژانس فضایی اروپا در این رابطه گفت مرکز کنترل دارمستاد در تلاش است تا با استفاده از کاوشگرهای Mars Express، Mars Reconnaissance Orbiter ، Mars Atmosphere and Volatile Evolution و تلسکوپ رادیویی GMRT، مجددا ارتباط خود را با این کاوشگر برقرار کند. کاوشگر Schiaparelli به گونه ای طراحی شده است که اطلاعات حاصل از کاوش در سطح مریخ را در فواصل زمانی مشخص به زمین مخابره کند. 

این کاوشگر در تاریخ 16 اکتبر از TGO جدا شد تا خود را به سطح مریخ برساند. سیگنال های رادیویی این کاوشگر 70 دقیقه قبل از ورود به اتمسفر مریخ توسط تلسکوپ رادیویی GMRT دریافت شد، اما شش دقیقه قبل از آغاز فرآیند فرود کاوشگر، تماس آن با زمین قطع شد. با توجه به فاصله 175 میلیون کیلومتری مریخ تا زمین، قرار بود تمام فرآیند فرود کاوشگر در منطقه Meridiani Planum واقع در نزدیکی خط استوای مریخ به صورت خودکار انجام شود.

به گفته آژانس فضایی اروپا، طول عمری باتری های این کاوشگر 10 روز است و این امر فرصت کافی را برای برقراری ارتباط مجدد با آن در اختیار متخصصان می گذارد. 

به گزارش ایرنا از ساینس الرت،ماموریت فضایی ExoMars 2016 در تاریخ 16 مارس 2016 با پرتاب فضاپیمای TGO و کاوشگر Schiaparelli از پایگاه فضایی روسیه واقع در قزاقستان آغاز شد. در حال حاضر TGO در مدار مناسب قرار گرفته است و به زودی مطالعه اتمسفر مریخ را آغاز می کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
0
3
واقعا اینجا تفاوت تکنولوژی مریخ نور ناسا با مریخ نوردهای معلوم می شود. آمریکاییها سال 2003 مریخ نوردهاشون (روح و فرصت) موفق روی مریخ قرار گرفتند و تا چندین سال به گشت زنی روی مریخ و جمع آوری اطلاعات و مخابره آن به زمین پرداختند ولی این برای چندمین بار ماموریتهای اینگون از جانب دیگر کشورها از جمله اروپاییها شکست می خوره. در اینجا باید یادی از پرفسور فیروز نادری یکی از مدیران فنی بسیار موفق مریخ نوردها روح و فرصت یاد کنیم.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین