کد خبر: ۴۰۳۱۰۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳

لوتی‌های ایرانی در منهتن؟/ نه اشتباه نشود این‌جا تهران است

علی رنجبران، عکاس مجموعه «لوتی‌ها در منهتن» که این روزها در گالری آرته به نمایش درآمده، در کارهایش از تقلید کورکورانه از مدرنیسم انتقاد کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاه عکس علی رنجبران با عنوان «لوتی‌ها در منهتن» که در گالری آرته برپا شده، متشکل از 10 عکس با رویکرد انتقادی از تقلید کورکورانه از مدرنیسم است.

علی رنجبران درباره دلایل گرفتن این عکس‌ها و برگزاری نمایشگاه گفت: «من به دلیل سکونت در کرج از انتهای اتوبان همت عبور می‌کنم و ساخت و سازهای بی‌قاعده آن منطقه بسیار من را آزار می‌دهد. به طور کلی بگویم موضوع مدرنیسم و اتفاقاتی که به همراه داشته در ایران برای من بسیار مهم بود، همیشه به این موضوع فکر می‌کردم که آیا مدرنیته به درد ما می‌خورد. و از پیروی بی‌اساسی که در کشورمان اتفاق می‌افتد بسیار ناراحت بودم و تصمیم گرفتم در این زمینه کاری انجام دهم.»

او ادامه داد: «مدرنیسم در دنیا باعث اتفاقات ناخوشایندی شده است و در ایران هم به صورت تقلیدی مورد استفاده قرار گرفته، بدون اینکه ما درباره آن تولید اندیشه و از دستاوردهایش عاقلانه استفاده کنیم. ما نتوانستیم درست از آن بهره بگیریم و نیاز شناسی داشته باشیم و دست به بومی سازی آن بزنیم.»

این عکاس درباره آدم‌های درون عکس‌ها توضیح داد : «این دوستانی که در عکس‌ها هستند هم بسیار اتفاقی توجه من را به خود جلب کردند، این تیپ سنتی و مشتی بودنی که داشتند برای من جذاب بود و تصمیم گرفتم از آن‌ها استفاده کنم. البته این افراد هم سنتی نیستند، چون کت و شلوار به تن می‌کنند و متجدد شده آن لات‌های قدیمی هستند که لباده پوش بودند و دستاری بر کمر داشتند. حتی می‌خواستم به تغییر این افراد متناسب با مدرنیسم هم اشاره کنم که این هم مانند همان ساختمان سازی‌ها یک تقلید کورکورانه بوده است.»

رنجبران درباره سبکی که در این آثار استفاده کرده و نحوه انتخاب مکان گفت: «نکته‌ای که در این عکس‌ها مهم است واقعی بودن این افراد و تغییر نکردن‌شان است. در واقع من از آن‌ها خواستم که با همان تیپ و سر و شکل جلوی دوربین حاضر شوند و هیچ چیز غیر واقعی به آن‌ها اضافه نکردم، همه آثار کاملا مستند است. حتی نورپردازی هم انجام نشده است که زمینه از سوژه‌ها جدا نشود و یک فضای سرد و بی روح را رقم زده‌ام. اگر بخواهم سبک کار را بگویم، از سبک استیج استفاده شده است.»

او در ادامه درباره برگزاری این نمایشگاه در مکان‌های دیگر و خارج از کشور گفت: «من خیلی دوست دارم که این کار‌ها در خارج از کشور به نمایش گذاشته شوند اما هنوز آمادگی‌هایی را که نیاز این کار است، در اختیار ندارم.»

این عکاس در پایان درباره برنامه آینده خود توضیح داد: «مدرنیسم در وجوه دیگر نیز تاثیر گذاشته است و من تصمیم دارم که این پروژه را در همه زمینه‌ها تکمیل کنم و در نمایشگاه آینده هم قصد دارم درباره تاثیر مدرنیته بر طبیعت و جریان گفتمان توسعه که در نهایت منجر به تخریب و نابودی طبیعت می‌شود، کار کنم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین