کد خبر: ۴۰۳۹۲۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
از بحران بازار نفت تا انتخابات آمریکا و برگزیت

۵ چالش بزرگ اقتصادجهانی در ۲۰۱۷/هشدار صندوق بین‌المللی‌پول

صندوق بین‌المللی پول نسبت به افزایش تبعات پوپولیسم و حمایت بیش از اندازه از تولیدات داخلی همراه با رکود اقتصادی مداوم هشدار داده است. در آخرین گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی، اقتصاددانان صندوق بین‌الملیل پول هشدار داده‌اند که این سیاست می‌تواند باعث تعمیق و طولانی‌شدن مدت رکود فعلی در اقتصاد جهانی شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- نشریه «نشنال اینترست» با انتشار گزارشی اشاره کرده که رهبران جهان دوره سختی را برای بهبود وضعیت اقتصادی جهانی در سال آینده پیش‌رو خواهند داشت. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این نشریه در این باره پنج چالش مهم را برمی‌شمارد: 

۵ چالش بزرگ اقتصادجهانی در سال ۲۰۱۷/هشدار صندوق بین‌المللی‌پول

۱-رییس‌جمهوری حامی سیاست اقتصادی حمایتی 

صندوق بین‌المللی پول نسبت به افزایش تبعات پوپولیسم و حمایت بیش از اندازه از تولیدات داخلی همراه با رکود اقتصادی مداوم هشدار داده است. در آخرین گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی، اقتصاددانان صندوق بین‌الملیل پول هشدار داده‌اند که این سیاست می‌تواند باعث تعمیق و طولانی‌شدن مدت رکود فعلی در اقتصاد جهانی شوند. به نظر می‌رسد که هردو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا خواستار‌ عقب‌نشینی در حمایت سنتی آن کشور از تجارت آزاد هستند و هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها اشاره کرده که از طرح مشارکت ترانس پاسیفیک حمایت نمی‌کند. در مقابل دونالد ترامپ تا جایی پیش رفته که به خروح از پیمان تجارت آزاد امریکای شمالی تهدید کرده است. 

کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول نیز هشدار داده سیاست‌هایی که تجارت خارجی را محدودکننده سبب کاهش میزان رشد اقتصادی و فراهم‌شدن چشم‌انداز فرصت‌های اقتصادی می‌شوند و چشم‌انداز جهانی را تضعیف می‌کنند. 

۲-برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و بی‌ثباتی اقتصادی اروپا 

در انتخابات فرانسه، آلمان و هلند در سال ۲۰۱۷ میلادی نامزدهای راست افراطی به احتمال زیاد با اقبال بیشتری در مقایسه با گذشته مواجه خواهند شد. آنان سیاست‌های‌شان مخالف سیاست‌های اتحادیه اروپا و منطقه پولی یورو می‌باشد. علاوه بر آن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز در این سال به تدریج روی خواهد داد. در حالی که نفوذ بریتانیا بر اقتصاد جهانی در دهه‌های اخیر کاهش یافته است. با این حال تاثیر همه‌پرسی و رای مثبت اخیر رای‌دهندگان بریتانیایی به خروج آن کشور از اتحادیه اروپا بر بازارهای ارز و بورس جهان تاثیر گذاشت. 

۳-سیاست‌های محدود‌کننده پولی 

اکنون شاهد آن هستیم که بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف از سیاست‌های محدود‌کننده استفاده می‌کنند. این موضوع باعث افزایش ارائه اوراق قرضه دولتی و در کوتاه‌مدت باعث حفظ نقدینگی می‌شود. با این حال، در بلند‌مدت تبعات ط اقتصادی هم خواهد داشت. 

۴-وزن سیاست‌های مالی سخت‌گیرانه‌تر 

صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر گذشته گزارش داد که پیش‌بینی می‌شود سیاست‌های مالی کشورهای توسعه‌یافته در سال ۲۰۱۷ میلادی سخت‌گیرانه‌تر و تشدید شود. این در حالی است که آن صندوق خواستار افزایش هزینه دولت‌ها برای تقویت رشد اقتصادی شده است. بررسی اخیر در میان مدیران پولی که توسط بانک مرکزی امریکا انجام شده، نشان می‌دهد که ۴۸ درصد از آنان باور دارند که سیاست‌های مالی جهانی بسیار تنگ و سخت‌گیرانه باقی مانده‌اند و تحلیلگران اقتصادی درباره ناکارآمدی این سیاست‌های پولی نگران هستند. 

۵-سهم غیرعادلانه بهره‌مندی اقتصادی 

قیمت کالاها در اقتصادهای در حال ظهور تا حدی متعادل‌تر شده است. به‌خصوص این موضوع را می‌توان درباره هند به عنوان اقتصادی نوظهور در آسیا دید اما صندوق بین‌المللی پول نگران کشورهای جنوب صحرای آفریقا، امریکای‌جنوبی و مناطقی از خاورمیانه است؛ به‌خصوص اگر اعضای اوپک نتوانند بر سر کاهش تولید نفت با یکدیگر به توافق برسند این وضعیت بدتر خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین