کد خبر: ۴۰۴۴۸۷
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶

مقاومت دولت انگلیس در برابر درخواست‌ها برای متوقف‌کردن فروش سلاح به ریاض

دولت محافظه‌کار انگلیس به‌رغم درخواست صریح احزاب مخالف و نیز گروه‌های مدنی همچنان بر حمایت از رژیم سعودی و فروش سلاح به این رژیم به‌رغم نقض گسترده حقوق بشر و ادامه جنایت‌هایش در یمن، پای می فشارد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایرنا، مجلس عوام انگلیس روز چهارشنبه گذشته بار دیگر شاهد سؤالات متعدد نمایندگان احزاب مخالف از جمله رهبر حزب کارگر از 'ترزا می' نخست‌وزیر و 'بوریس جانسون' وزیر خارجه انگلیس در این خصوص بود.

حزب کارگر همراه با حزب ملی اسکاتلند و حزب لیبرال دمکرات بارها از دولت محافظه‌کار 'ترزا می' درخواست کرده‌اند که از حمایت از عربستان سعودی که هم‌اینک هدایت جنگی 18 ماهه علیه یمن را رهبری می‌کند، دست بکشد.

دولت انگلیس در ماه‌های اخیر به‌ ویژه به دنبال حمله اخیر جنگنده‌های ائتلاف سعودی به یک مراسم ختم در صنعا که منجر به کشته شدن بیش از 140 نفر و زخمی شدن بیش از 500نفر شد، به دلیل حمایت از عربستان خصوصاً صادرات سلاح به این کشور، با محکومیت‌های داخلی و بین‌المللی مواجه شده است. 

نمایندگان حزب کارگر و حزب استقلال اسکاتلند در مخالفت با فروش سلاح به عربستان سعودی روز گذشته بار دیگر خواستار بررسی این مساله و انجام تحقیقات در این‌ باره شدند.

جرمی کوربین در جلسه روز گذشته مجلس عوام بار دیگر به 'ترزا می' گفت که حقوق زنان در عربستان سعودی پایمال می‌شود و مردم این کشور شکنجه می‌شوند. 

رهبر حزب کارگر از «ترزا می» نخست‌وزیر پرسید آیا دولت بریتانیا با چنین اوصافی همچنان از «دیکتاتوری سعودی» برای عضویت در شورای حقوق بشر حمایت می‌کند.

جرمی کوربین ضمن تکرار درخواست برای انجام شدن تحقیقات مستقل در مورد جرائم جنگی صورت گرفته در یمن، گفت که بحران یمن دارد به فراموشی سپرده می‌شود و انگلیس باید از نفوذ خود استفاده کند تا به مردم این کشور یاری برساند.

وی خطاب به 'ترزا می ' گفت که آیا وقت آن نرسیده است که انگلیس فروش سلاح را به عربستان پایان دهد.

'امیلی ثورنبری' وزیر امور خارجه کابینه در سایه حزب کارگر نیز در نشست مجلس عوام گفت دولت انگلیس تا زمان مشخص شدن تحقیقات مستقل سازمان ملل در مورد جنایت جنگی عربستان متحدانش در یمن، بایستی حمایتش را از ریاض متوقف سازد.

وی افزود: این تحقیقات مستقل بازرسان سازمان ملل مشخص می‌کند که آیا مرگ هزاران غیرنظامی یمنی ناشی از نقض قانون بین‌الملل بشردوستانه بوده است یا نه.

این نماینده مجلس عوام همچنین از دولت انگلیس خواست تا زمان مشخص تحقیقات سازمان ملل فروش سلاح را به عربستان متوقف کند.

اگرچه این درخواست حزب کارگر از دولت انگلیس که از پشتیبانی حزب ملی اسکاتلند نیز برخوردار بود، به دلیل عدم‌ حمایت نمایندگان مجلس عوام نتوانست رأی بیاورد.

در جریان رأی‌گیری صورت گرفته در مجلس عوام که اکثر کرسی آنها در اختیار حزب محافظه‌کار است، این درخواست در برابر 289 رأی مخالف تنها 193 رأی مثبت آورد و شکست خورد.

' ترزا می' در جریان نشست روز چهارشنبه گذشته مجلس عوام ضمن طفره رفتن از پاسخ صریح به سؤالات مطرح‌شده در مورد ضرورت متوقف شدن حمایت لندن از ریاض و لغو فروش سلاح به رژیم سعودی گفت: رابطه انگلیس و عربستان سعودی رابطه مهمی است و در مسائلی چون مبارزه با تروریسم اهمیت دارد.

وی در مورد بحران یمن نیز گفت که باید راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به این بحران و بازگرداندن ثبات در آن، ارائه شود.

'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس روز چهارشنبه هفته گذشته نیز در جریان نشست مجلس عوام ضمن تأکید بر روابط نزدیک ریاض و لندن از دادن این تضمین که حملات وحشیانه عربستان به یمن با تسلیحات انگلیسی صورت نمی‌گیرد، طفره رفته بود.

'ترزا می' در نشست هفته گذشته مجلس عوام از سوی 'انگوس روبرتسون' نماینده پارلمانی حزب ملی اسکاتلند با این سؤال جدی مواجه شد که آیا می‌تواند تضمین بدهد که موشک‌های انگلیسی فروخته‌ شده به عربستان سعودی، در جریان حمله این کشور به یمن که باعث مرگ هزاران غیرنظامی شده است، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. 

'انگوس روبرتسون' نماینده حزب ملی اسکاتلند گفته بود: هزاران انسان بی‌گناه در جریان حملات هوایی عربستان سعودی در یمن کشته‌شده‌اند، آیا نخست‌وزیر می‌تواند به مجلس عوام این تضمین را بدهد که این افراد غیرنظامی توسط موشک‌های 'پیووی 4' ( Paveway IV) که بخش‌هایی از آن در اسکاتلند ساخته می‌شود، کشته نشده‌اند. 

بمب هدایت‌لیزری و ماهواره‌ای ' پیووی 4 ' ساخته انگلیس است که از جنگنده‌های تایفون و تورنادو پرتاب می‌شود. 

'ترزا می' در پاسخ به این سؤال گفت: 'همان‌طور که می‌دانید ما یکی از سخت‌گیرانه‌ترین رژیم‌ها در جهان در ارتباط با صادرات سلاح داریم و زمانی که این‌گونه ادعاها مطرح شد ما دولت عربستان را تحت‌فشار گذاشتیم که تحقیقات مناسبی را در این خصوص صورت دهد.' 

انگوس روبرتسون به دنبال این پاسخ مجدد این پرسش را مطرح کرد: بدون شک عربستان سعودی در حملات هوایی‌اش به یمن از هواپیماهای ساخت انگلیس و توسط خلبانانی که در انگلیس آموزش‌دیده‌اند و موشک‌هایی که در انگلیس ساخته‌شده‌اند، استفاده می‌کند. 

وی افزود:' من درخواست کردم که شما پاسخ صریح بدهید و شما این پاسخ را ندادید و من برای بار دوم این سؤال را مطرح می‌کنم. و اگر شما پاسخ را نمی‌دانید چگونه باوجدان راحت همچنان به فروش سلاح به عربستان ادامه می‌دهید.؟' 

'ترزا می' بار دیگر بابیان اینکه انگلیس از عربستان خواسته است که تحقیقاتی را در خصوص این مساله صورت دهد گفت: بیش از هرگونه تصمیم و نتیجه‌گیری بایستی این مساله صورت گیرد. 

نخست‌وزیر انگلیس افزود: ما دارای روابط قوی با عربستان سعودی هستیم و این مساله با توجه به مبارزه با تروریسم و سایر مسایل بسیار مهم است.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس نیز در نشست روز چهارشنبه گذشته مجلس عوام در پاسخ به درخواست متوقف شدن فروش سلاح به ریاض گفت: درصورتی‌که لندن تحت‌فشارها فروش سلاح را به عربستان متوقف کند دیگر کشورها با 'خوشحالی' به عربستان سلاح خواهند فروخت و جای انگلیس را پر خواهند کرد.

وی مدعی شد که متوقف کردن فروش سلاح به عربستان سبب می‌شود که نفوذ دیپلماتیک انگلیس در بحران یمن کاهش یابد.

وزیر خارجه انگلیس همچنین در مورد درخواست صورت گرفته برای تحقیقات مستقل در مورد جنایت‌های جنگی عربستان و متحدانش در یمن گفت این تحقیقات باید قبل از هر چیزی از سوی خود ریاض صورت گیرد.

بوریس جانسون' وزیر خارجه انگلیس در اواسط شهریورماه گذشته نیز در بیانیه‌ای کتبی به پارلمان این کشور، از فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی به‌رغم متهم شدن ریاض به جنایت جنگی در یمن، دفاع کرده بود. 

وی در این بیانیه گفته بود که ادعای مطرح‌ شده در خصوص نقض قانون بین‌الملل بشردوستانه در جریان حملات هوایی عربستان سعودی و متحدانش در یمن، تاکنون ثابت نشده است. 

جانسون در این بیانیه تصریح داشت که آزمون کلیدی برای ادامه صادرات سلاح به عربستان سعودی، قانون بین‌الملل بشردوستانه و نقض احتمالی این قانون در جریان استفاده از این تسلیحات است. 

وی افزود: 'با توجه به جمیع اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم، ارزیابی ما این است که این اتفاق تاکنون صورت نگرفته است.' 

مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس نیز اخیرا در پاسخی کتبی به پرسش 'تام برک' سخنگوی امور خارجی حزب لیبرال دمکرات و عضو مجلس عوام در خصوص نوع همکاری‌های نظامی لندن و ریاض، تایید کرده بود : انگلیس در چارچوب همکاری‌های دفاعی‌اش با عربستان سعودی، به نیروهای هوایی این کشور آموزش نظامی ارائه داده است. 

«تام برک» در یادداشتی از فالون وزیر دفاع انگلیس خواسته بود تا نوع تعالیم نظامی و مشاوره‌هایی که دولت انگلیس به عربستان سعودی ارائه داده است را مشخص کند. 

مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به یادداشت وی عنوان کرده بود: «لندن در چارچوب همکاری‌های دفاعی‌اش با ریاض ، به پرسنل نیروی هوایی سعودی در انگلیس و نیز در عربستان، آموزش‌هایی را ارائه داده است.» 

فالون افزود: «این آموزش‌ها شامل دوره‌های بین‌المللی به‌منظور تقویت پروسه هدف‌گیری( اهداف هوایی)، در چارچوب حمایت از قوانین بین‌المللی حقوق بشر صورت گرفته است.» 

وزیر دفاع انگلیس در همین حال تصریح کرد که کشورش «هیچ ‌گونه مشاوره مستقیمی را به عربستان سعودی در خصوص عملیات یمن» ارائه نداده است. 

«برک» متعاقباً در سخنانی ضمن «شرم» آور خواندن ادامه حمایت‌های لندن از عربستان سعودی گفته بود: «این شرم‌آور است که دولت انگلیس نه‌تنها به عربستان سلاح می‌فروشد بلکه به آنها آموزش نظامی ارائه می‌دهد. بمباران غیرنظامیان یمنی از سوی رژیم آل سعود، نقض صریح قوانین بین‌الملل است و دولت بایستی هرچه سریع‌تر به همدستی با این رژیم پایان دهد.» 

به نوشته 'ایندیپندنت'، تام برک در نظر دارد تا لایحه‌ای را به مجلس عوام ارائه دهد که براساس آن وزارت خارجه این کشور را موظف نماید، به هیچ‌یک از 28 کشوری که در فهرست کشورهای «نگران کنند» - ازجمله چین و روسیه - قرار دارند اسلحه نفروشد. 

به نوشته ایندیپندنت، آموزش نظامی نیروهای سعودی باب جدیدی از انتقادات را علیه دولت محافظه‌کار انگلیس باز خواهد کرد. 

براساس گزارش‌های منتشر شده، حملات هوایی صورت گرفته از سوی ائتلاف به رهبری عربستان در ماه گذشته میلادی در یمن، دست‌کم 140 تن را کشته و 600 تن زخمی بر‌ جای گذاشته است. این در حالی است که ریاض اصرار دارد، ائتلافی را که رهبری‌اش را برعهده‌گرفته پایبند به قوانین بین‌المللی و در حمایت از دولت مشروع یمن هست.

در این میان بسیاری از رسانه‌های انگلیسی و گروه‌های مدنی ضد جنگ این کشور از جمله کارزار تبلیغاتی ائتلاف برای توقف جنگ و نیز کارزار تبلیغاتی مبارزه با تجارت سلاح علاوه بر محکوم کردن حمله اخیر سعودی و متحدانش به مجلس ترحیم در صنعا، خواهان متوقف شدن فروش سلاح به عربستان شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس در گزارشی که اخیرا بر روی تارنمای خودش در این خصوص منتشر کرده، گفته بود: 'ما انتظار داریم که جزییات بیشتری از این حادثه دریافت کنیم. ما از این گزارش برای جمع‌بندی دیدگاه خود در مورد رهیافت و رفتار عربستان سعودی در قبال قانون بشردوستانه بین‌الملل استفاده خواهیم کرد. به‌نوبه خود از این اطلاعات در مورد ارزیابی معیارهای صادرات سلاح استفاده خواهد شد. ' 

براساس این گزارش، 'توبیاس ال وود' معاون وزیر امور خارجه انگلیس ضمن استقبال از گزارش تیم ارزیابی تحقیقاتی مشترک ائتلاف ( JIAT ) تحت رهبری عربستان در خصوص حمله مرگبار به سالن بزرگ صنعا، گفت: ما در حال بررسی جزییات این گزارش هستیم. 

وی همچنین بابیان اینکه درگیری‌ها در یمن راه‌حل نظامی ندارد؛ گفت: ما از تمامی طرف‌های درگیر درخواست می‌کنیم به مذاکره سیاسی روی آورده و به مخاصمات پایان دهند. 

انگلیس هم‌اکنون دومین فروشنده بزرگ سلاح در سطح جهان است و از سال 2010 میلادی تاکنون، دو سوم تسلیحات فروخته‌شده لندن روانه کشورهای منطقه خاورمیانه شده است. 

گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که انگلیس از زمان آغاز حملات عربستان سعودی به یمن در فروردین 1394، حدود 3 میلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر کرده است. 

براساس آمار رسمی کارزار تبلیغاتی مبارزه با تجارت سلاح، عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات از انگلیس است و از سال 2010 تجهیزاتی به ارزش 6 میلیارد و 700 میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است. 

به گزارش ایرنا، در اثر حملات عربستان و متحدانش علیه یمن در طی 19 ماه گذشته, تاکنون هزاران یمنی ازجمله صدها زن و کودک شهید یا زخمی شده و ده‌ها هزار نفر نیز آواره شده‌اند و به تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور آسیب‌های جدی واردشده است.

براساس گزارش جدید 'برنامه جهانی غذا' سازمان ملل در حال حاضر بیش از 14 میلیون یمنی دچار گرسنگی هستند که نیمی از آنها به دلیل گرسنگی شدید در معرض خطر قرار دارند و از 21 استان این کشور حداقل ده استان با قحطی مواجه هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین