کد خبر: ۴۰۵۴۳۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱

متن کامل گزارش سه‌ماهه سوم وزارت خارجه در اجرای برجام

وزارت امور خارجه سومین گزارش سه‌ ماهه اجرای برجام را در 26 مهرماه در چهار بخش به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تقدیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، سومین گزارش سه‌ماهه وزارت امور خارجه درباره اجرای برجام دارای چهار بخش عمده‌ترین تحولات سه ماهه گذشته در حوزه‌های "رصد و نظارت"، "رفع تحریم‌ها"، "فعالیت‌های هسته‌ای" و "چالش‌ها" است که هر کدام از این بخش‌ها دارای زیرمجموعه‌هایی هستند.

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

سومین گزارش سه‌ماهه اجرای برجام

به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

26 تیر الی 26 مهر 1395

مقدمه

برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» که در 23 تیرماه 1394 بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای موسوم به 1+5 مورد توافق قرار گرفت، پس از تصویب شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و تأیید نهایی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، در تاریخ 26 دی‌ماه 1394 رسماً به مرحله اجرا درآمد. تبصره یک قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب 21/ 7 /1394 مجلس شورای اسلامی مقرر می‌دارد «وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد».

نخستین گزارش سه‌ماهه از اجرای برجام در فروردین ماه 1395 و دومین گزارش سه‌ماهه در تیرماه 1395 تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شد. گزارش حاضر، سومین گزارش سه‌ماهه از روند اجرای برجام،‌ مربوط به فاصله زمانی 26 تیرماه تا 26 مهرماه 1395 است. در فاصله زمانی میان دومین و سومین گزارش سه‌ماهه فهرست و تصویر اسناد مربوط به اعلام مکتوب رفع تحریم‌های مرتبط با برجام از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، اصلاحیه مربوط به ظرفیت تولید آب سنگین اراک و پاسخ به 35 سوال کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص برجام،‌ برای ریاست محترم آن کمیسیون ارسال شد.

سومین گزارش سه‌ماهه از اجرای برجام، شامل عمده‌ترین تحولات سه‌ماهه گذشته در حوزه‌های رصد و نظارت،‌رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای است. این تحولات نسبت به سه‌ماهه قبل گزارش می‌شوند و در حقیقت مکمل گزارش پیشین است. بنابراین برای اطلاع از آخرین وضعیت در هر حوزه می‌بایستی آن چه در گزارش قبلی آمد نیز مدنظر و مورد توجه واقع شود. در عین حال گزارش کامل و جزیی از فعالیت‌های دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها می‌بایستی توسط خود ایشان گزارش شود. طبق روال گزارش‌های پیشین، در پایان به چالش‌های موجود نیز پرداخته می‌شود.

بخش نخست- عمده‌ترین تحولات سه‌ماهه گذشته در حوزه رصد و نظارت،‌ شامل:

  • نامه وزیر امور خارجه به خانم موگرینی
  • برگزاری اولین کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران امور خارجه
  • برگزاری چهارمین و پنجمین کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیران
  • رصد و گزارش تحولات به مراجع ذی‌ربط
  • کانال خرید برجام
  • فضای سیاسی و بین‌المللی

بخش دوم- عمده‌ترین تحولات سه ماه گذشته در حوزه رفع تحریم‌ها:

  • روابط کارگزاری بانکی و گشایش اعتبارات
  • انتشارات پرسش و پاسخ‌های جدید توسط آمریکا
  • حوزه نفت، گاز و پتروشیمی
  • صدور مجوز فروش هواپیماهای مسافربری به ایران
  • صدور مجوز عمومی برای شرکت‌های هوایی خارجی جهت پرواز منظم به ایران
  • تعمیرات و تأمین قطعات هواپیما
  • رشد مبادلات تجاری
  • حمل و نقل ریلی
  • شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
  • شرکت ملی نفتکش ایران
  • آخرین وضعیت فهرست‌های تحریمی مرتبط هسته‌ای
  • گزارش نهادهای بین‌المللی از وضعیت اقتصادی ایران در دوره پسابرجام
  • همکاری با شرکت‌های خودروسازی

بخش سوم- عمده‌ترین تحولات سه ماه گذشته در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای:

  • تعامل با آژانس با هدف راستی‌آزمایی انجام تعهدات جمهوری اسلامی ایران
  • راکتور آب سنگین اراک
  • فعالیت‌های مربوط به آب سنگین
  • غنی‌سازی
  • تحقیق و توسعه، تولید و موجودی سانتریفیوژ
  • ذخایر
  • تأسیسات فوردو
  • اقدامات شفاف‌ساز
  • همکاری‌های دو یا چندجانبه برای توسعه صنعت هسته‌ای
  • افزایش همکاری‌های علمی و تحقیقاتی

بخش چهارم: چالش‌ها

  • اهمال و تعلل طرف آمریکایی در اجرای تعهدات
  • تحریم‌ها و محدودیت‌های باقیمانده
  • محدودیت‌های گروه ویژه اقدام مالی
  • رتبه‌بندی ریسک
  • منفعت‌طلبی برخی شریکان اقتصادی
  • فضای ایران‌هراسی
  • زمان‌بر بودن به‌روزرسانی موسسات مالی و بانک‌های داخلی

بخش نخست: عمده‌ترین تحولات سه ماه گذشته در حوزه رصد و نظارت

1 - نامه وزیر امور خارجه به خانم موگرینی

به منظور مقابله با برحی تعلل‌های جدی طرف‌های اروپایی و آمریکایی در فراهم کردن فضای مناسب برای اجرای موفق برجام، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نامه مهمی در تاریخ 12 شهریور 1395 (2 سپتامبر 2016) برای خانم فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، ارسال کرد.

در این نامه وزیر امور خارجه با اشاره به پایبندی کامل ایران به تعهدات خود وفق برجام،‌ضرورت اتخاذ اقدامات لازم از سوی طرف‌های مقابل برای اجرای موثر تعهداتش را یادآور شده و تاکید کرده است که تداوم حیات توافق‌های بین‌المللی تنها با پایبندی متقابل دو طرف ممکن است. وزیر امور خارجه در ادامه ضمن بیان نمونه‌هایی از تعلل یا اهمال طرف‌های مقابل به‌خصوصا آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در اجرای موثر تعهدات خود در زمینه رفع تحریم‌ها، خواستار تشکیل جلسه کمیسیون مشترک در سطح وزیران امور خارجه برای رسیدگی به موارد تعلل طرف‌های مقابل و رفع موانع بهره‌مندی کامل ملت ایران از ظرفیت‌های برجام شد.

مهم‌ترین مواردی که از عملکرد نامطلوب طرف مقابل در این نامه مورد اشاره قرار گرفته است عبارتند از مشکلات مالی و بانکی، تضمین «دسترسی ایران به حوزه‌های تجارت، فن‌آوری، تامین مالی و انرژی» وفق بند 33 برجام و تاخیر غیرموجه آمریکا در صدور مجوز فروش هواپیماهای مسافربری به ایران که از جمله تکالیف طرف‌های برجام است.

2 - برگزاری اولین کمیسیون مشترک در سطح وزیران امور خارجه

بنابر درخواست جمهوری اسلامی ایران در نامه فوق الذکر، اولین جلسه کمیسیون مشترک در سطح وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، کشورهای 1+5 و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، به منظور رسیدگی به نگرانی‌های ایران در حوزه رفع تحریم‌ها، روز پنج‌شنبه یکم مهر 1395 در مقر سازمان ملل متحد (نیویورک) برگزار شد.

در این جلسه اهمیت تاریخی برجام مورد توجه قرار گرفت و بر ضرورت تداوم اجرای دقیق مفاد آن از سوی همه طرف ها تاکید گردید. مضافاً‌ اهم مشکلات و موانع اجرای موثر برجام در زمینه رفع تحریم ها مطرح و مسئولیت تک تک اعضای برجام در عمل به تعهدات خود و اطمینان از منتفع شدن ملت ایران از آثاررفع تحریم ها مورد تاکید قرار گرفت . وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این جلسه تاکید نمود اصل عمل متقابل، مهمترین بنیان اجرای هر توافق بین‌المللی است، لذا باید اطمینان حاصل کرد که تعهدات مندرج در این توافق به صورت دو جانبه و متقابل انجام شود. موضوع مذاکرات، محدود و مخصوص به مساله هسته ای بوده و نباید اجازه داد اختلافات و مسائل در سایر حوزه ها، اجرای تعهدات متقابل برجامی را متاثر یا مشروط و منوط به خود سازد.

رایزنی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته چند ماه گذشته که منجر به درخواست تشکیل کمیسیون مشترک در سطح وزیران خارجه از سوی ایران شد، اثر ملموسی در حساس کردن طرف‌های مقابل نسبت به مطالبات کشورمان و جدی بودن نگرانی‌های مطرح شده از سوی ایران داشته است. صدور مجوز فروش هواپیما به ایران برای ایرباس و بویینگ یک روز قبل از اجلاس وزیران، از این منظر قابل تحلیل است.

3 - برگزاری چهارمین و پنجمین کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیران خارجه

یکی از راهکارهای عمده جهت پیگیری اجرای تعهدات طرف‌های مقابل برجام، سازوکارهای مربوط به کمیسیون مشترک برجام، متشکل از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 با هماننگی اتحادیه اروپایی است . نشست های کمیسیون مشترک برجام به صورت ادواری در سطح معاونین وزرای خارجه تشکیل و به موازات آن نشست‌های کارشناسی نیز برگزار می‌شود. چهارمین نشست کمیسیون مشترک برجام در تاریخ 29 تیرماه 1395 در شهر وین، و پنجمین نشست در تاریخ 31 شهریور 1395 در محل دفتر اتحادیه اروپایی نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، با حضور معاونان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 و معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی برگزار شد. در این دو نشست ضمن مرور آخرین وضعیت اجرای برجام در هر دو حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، نقطه نظرات، ملاحظات و نگرانی‌های دو طرف در خصوص مسائل و اختلاف‌های موجود در دو حوزه مذکور مطرح و مقرر شد اقدامات مقتضی برای رسیدگی به آن‌ها از سوی دو طرف صورت گیرد.

همان‌طور که اشاره شد، به موازات جلسات کمیسیون مشترک نشست‌های کارشناسی برای بررسی تفصیلی موضوعات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها برگزار می‌شود. ابهام‌زدایی از رفع تحریم‌ها وفق برجام و ایجاد تاثیرات مورد انتظار از جمله دستور کارهای نشست‌های کارشناسی در حوزه رفع تحریمی است که انتشار و اصلاح پرسش و پاسخ‌های متداول وزارت خزانه‌داری آمریکا یکی از نتایج حاصله آن است.

4 - رصد و گزارش تحولات به مراجع ذی‌ربط

ماده 3 قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، دولت را موظف کرده است هرگونه پایبند نبودن طرف مقابل در زمینه لغوموثر تحریم‌ها، بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم‌های جدید تحت هرعنوان دیگر را به دقت رصد و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران را انجام دهد.

شایان ذکر است بر اساس تصمیم مراجع عالی و ذی‌صلاح کشور، هیات عالی نظارت بر اجرای برجام مرجع نهایی بررسی گزارش‌ها،‌ احراز موارد نقض و پایبند نبودن طرف‌های مقابل به تعهدات و در نهایت تصمیم‌گیری در خصوص نحوه واکنش به نقض احتمالی تعهدات طرف های دیگر برجام تعیین شده است. در همین چارچوب، پایبندی طرف های دیگر برجام تعهدات و اقدامات انجام شده از سوی آنان، از سوی وزارت خارجه و نهادهای ذی‌ربط رصد و از طریق گزارش‌های موردی و دوره‌ای، میزان پایبندی سایر کشورها به تعهدات برجامی خود به هیات مزبور و سایر مراجع ذی‌صلاح کشور منعکس می‌شود.

5 - کانال خرید برجام

در دوران پیش از برجام و وفق قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت، علاوه بر تحریم‌های گسترده‌ای که علیه ایران برقرار شده بود، صادرات هرگونه کالا و خدمات که به نوعی می‌توانست به برنامه هسته‌ای ایران و یا برنامه های موشکی ایران کمک کند، ازجمله کالاهای دارای کاربرد دو گانه، ممنوع بود. به موجب برجام، یک کانال خرید برای تسهیل خرید اقلام هسته‌ای یا اقلام یا کاربری دو گانه هسته‌ای به مقصد جمهوری اسلامی ایران ایران تاسیس شده است. رکن اصلی این کانال خرید، کارگروهی به همین نام است که زیرمجموعه کمیسیون مشترک برجام به شمار می‌رود. کارگروه خرید کمیسیون مشترک در وین استقرار یافته و هر سه هفته یکبار تشکیل جلسه می‌دهد. جزییات مربوط به کانال خرید در قطعنامه 2231، متن برجام و پیوست چهارم آن تشریح شده است.

کارگروه تاکنون 10 جلسه در وین برگزار کرده است که بخش اعظمی از زمان جلسات صرف تدوین ترتیبات اجرایی مربوطه و نیز پاسخگویی به سوالات و رفع ابهامات طرح شده توسط برخی دولت‌های ثالث که مایل به استفاده از کانال خرید برجام برای انجام مبادلات صنعتی و تجاری با ایران در حوزه اقلام دو منظوره بودند، شده است. از آنجا که این سازوکار هم در عرصه بین‌المللی و هم در عرصه داخلی فاقد سابقه بود، تمهید ملزومات فنی و انسانی برای این منظور در کارگروه و اعضای آن از جمله ایران و نیز دبیرخانه سازمان ملل متحد،‌ زمان بر بود.

با تلاش‌های صورت گرفته، در حال حاضر ساختارها و شرایط لازم باری این کانال در داخل ایران، در کارگروه مربوطه در وین و نیز در سازمان ملل متحد در نیویورک آماده شده است.

هفته گذشته با ثبت دو درخواست برای فروش برخی اقلام دارای کاربرد دوگانه هسته‌ای/ غیرهسته‌ای به ایران (یک درخواست برای استفاده در صنایع سیمان و دیگری برای صنایع داروسازی) کانال خرید وارد فاز عملیاتی شد. هم‌چنین به‌زودی فرآیند تهیه برخی مواد برای استفاده مستقیم در صنایع هسته‌ای کشور نیز با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان انرژی اتمی آغاز می‌شود.

لازم به ذکر است کارگروه خرید برجام طی سه ماه گذشته 3 جلسه برگزار کرده است. تدوین و تقدیم اولین گزارش کارگروه خرید از فعالیت‌های صورت گرفته به سازمان ملل متحد و تمهید شیوه انتقال اقلام با کاربری دوگانه هسته‌ای جهت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی که قرار است در ایران برگزار شود، از جمله اقدامات کارگروه مذکور در این مدت بوده است.

6 - فضای سیاسی و بین‌المللی

با وجود برخی چالش‌های موجود، فضای سیاسی و بین‌المللی پس از اجرایی شدن برجام به شکل کاملا محسوسی به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده است، به گونه‌ای که جایگاه ایران به عنوان یکی از بازیگران قدرتمند و تاثیرگذار منطقه‌یی و بین‌المللی تثبیت، و سفر هیأت‌های عالی‌رتبه سیاسی و  اقتصادی،‌ هم‌چنین نمایندگان شرکت‌های معظم بین‌المللی به ایران طی 9 ماه اخیر چشمگیر بوده است.

فضای بین‌المللی جدید فرصت‌های قابل توجهی را در برابر  کشورمان قرار داده است که از آن جمله می‌توان به تنوع در انتخاب منابع و شریکان تجاری، برقراری رقابت که منجر به کاهش قیمت‌ها و هزینه‌ها می‌شود، دسترسی به فن‌آوری‌های نوین و افزایش دانش حرفه‌یی از طریق دست یافتن به پیشنهادها و گزینه‌های متنوع،‌ حذف دلال‌ها و واسطه‌ها به جهت امکان برقراری رابطه مستقیم با منابع تولید کالا و خدمات، تحقق استقلال در تصمیم‌گیری و انتخاب بهینه و ... اشاره کرد.

در 3 ماه گذشته، جمهوری اسلامی ایران میزبان تعداد قابل توجهی از هیات‌های عالی‌رتبه در سطوح رییس کشور، نخست وزیر، معاون رییس‌جمهور، رییس مجلس، وزیر خارجه، وزیران اقتصادی و نیز هیات‌های بزرگ اقتصادی و بازرگانی بوده است. هم‌چنین رییس‌جمهور کشورمان علاوه بر سفرهای دو جانبه با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها و اجلاس سران مجمع همکاری آسیایی به ایراد سخنرانی پرداخته و با سران کشورهای بسیار ملاقات کرده است. موضوع اصلی در تمامی این سفرها و ملاقات‌ها ارتقای روابط اقتصادی، تجاری، بانکی و مالی در سایه شرایط پسابرجام بوده است.

این خبر در حال تکمیل شدن است...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین