کد خبر: ۴۰۶۰۷۲
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷

روایت بعیدی‌نژاد از دعوای فدراسیون فوتبال بریتانیا و فیفا در استفاده از نشان سینه گل سرخ خشخاش

سفیر ایران در انگلیس، که به ورزش فوتبال نیز علاقمند است و مسائل مربوط به این ورزش پرطرفدار را دنبال می‌کند در صفحه تلگرام خود به تشریح اختلافات ایجاد شده بین فدراسیون فوتبال بریتانیا و فیفا دراستفاده از نشان سینه گل سرخ خشخاش در جریان بازی آتی تیم های ملی انگلیس و اسکاتلند در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه پرداخته است.
آفتاب‌‌نیوز :
متن نوشتار  حمید بعیدی نژاد به شرح زیر است: «این روزها بویژه در بریتانیا و کشورهای مشترک المنافع ایام بزرگداشت رزمندگان و شهدای جنگ می‌باشد. مردم و مسئولین در بریتانیا در این ایام برای بزرگداشت یاد و خاطره رزمندگان جنگ در بریتانیا از نشان سینه گل سرخ خشخاش استفاده می‌کنند. حالا اتفاقا در همین ایام در روز جمعه هفته آینده تیمهای ملی انگلیس و اسکاتلند در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه در برابر هم قرار می‌گیرند و بازیکنان هر دو تیم ملی بریتانیایی نیز برای بزرگداشت این روز از این نشان بر روی پیراهن‌های ورزشی خود استفاده می‌کنند.

اما جالب موضع منفی فیفا در قبال این موضوع است. فیفا اعلام کرده است که منطبق با مقررات مصوب فیفا استفاده از سمبل‌های سیاسی، دینی و فرهنگی بر روی پیراهن بازیکنان در بازی‌های رسمی ممنوع است و لذا فیفا با این اقدام بازیکنان انگلیسی و اسکاتلندی مخالف است. طبیعتا این مخالفت بمعنای اعمال مجازاتهای احتمالی علیه دو تیم در صورت استفاده از این نشان می‌باشد. این موضع گیری باعث عصبانیت شدید مقامات و مردم انگلیس شده است؛ به طوری که این بحث حاد به سطح دولت و حتی پارلمان انگلیس هم کشیده شده است و خانم ترزا می، نخست وزیر هم دیروز در حالیکه همین گل را بر روی سینه داشت، در سخنرانی خود در مجلس، درخواست فیفا برای عدم نمایش این نشان توسط تیمهای فوتبال در روز بازی ملی را خجالت آور خواند و خواستار تجدید نظر این تصمیم توسط فیفا شد.

حالا این موضوع به اختلاف عمده ای میان فیفا و بریتانیا تبدیل شده است. مخالفین تصمیم فیفا در انگلیس بر ضرورت احترام گذاشتن فیفا به سنتهای داخلی اصرار می‌ورزند و معتقدند حتی در صورت جریمه، تیمهای انگلیس و اسکاتلند باید با گل سینه به زمین بیایند و برعکس موافقین نظر فیفا که عمدتا در خارج از انگلیس هستند معتقدند در صورت آنکه فیفا در خصوص درخواست بریتانیا عقب نشینی کند باید منتظر این باشد که دیگر کشورها نیز خواستار به نمایش گذاردن سمبل های فرهنگی خود در مسابقات مختلف شوند. آنها اصرار دارند که به نمایش گذاردن تمایزات فرهنگی در زمین‌های فوتبال بجای ایجاد وحدت و همدلی که هدف اصلی فیفا است به ایجاد اختلافات و در نهایت به ایجاد تنش بیشتر میان کشورها منجر می شود.

حالا با توجه به اهمیت سیاسی و اجتماعی موضوع، قرار است مذاکراتی میان فدراسیون فوتبال بریتانیا و فیفا در خصوص این موضوع صورت گیرد. موضوع نه تنها برای دو طرف بریتانیا و فیفا از اهمیت زیادی برخوردار است بلکه دیگر کشورها نیز با توجه به حساسیتهای زیادی که موضوع به نمایش گذاشتن نشانهای ملی در میادین ورزشی دارد منتظر نتیجه این مذاکرات هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین