کد خبر: ۴۰۶۶۶۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
در جریان تظاهرات 'یک میلیون ماسک' صورت گرفت،

اعتراض علیه نظام سرمایه داری در قلب لندن/دستکم 47 نفر دستگیر شدند

هزاران تن از فعالان مدنی، چپ‌گراها و گروه‌های آنارشیستی، شامگاه شنبه در جریان تظاهراتی تحت عنوان 'یک‌میلیون ماسک ' در قلب لندن، ضمن حمایت از آزادی های مدنی و برپایی انقلاب، علیه نظام سرمایه داری شعار دادند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، این تظاهرات به دعوت گروه 'ناشناس‌ها'(Anonymous) و همزمان با تظاهرات در چند شهر دیگر اروپایی از جمله آمستردام صورت گرفت.
شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که بیشتر آنها نقاب‌های 'گای فاکس' بر چهره داشتند، علیه نظام سرمایه‌داری و در حمایت از آزادی‌های مدنی شعار می‌دادند.
تظاهرکنندگان در جریان این حرکت اعتراضی که از ساعت 6 بعدازظهر به‌ وقت محلی از میدان ترافالگار شروع شد و به مدت چند ساعت ادامه داشت، شعارهایی چون «یک‌راه حل: انقلاب» و «خیابان‌ها از آن ماست' سر می‌دادند.
اگرچه در جریان این تظاهرات برخلاف سال‌های قبل از درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس چندان خبری نبود، اما براساس آخرین گزارش های منتشر شده، دستکم 47 نفر به دلیل برهم زدن نظم عمومی و یا داشتن وسایل آتش‌زا و مواد مخدر و یا تمرد از دستور پلیس برای برداشتن ماسک شان، دستگیر شده اند.
براساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، برخی از این تظاهرکنندگان در برابر محل پارلمان و ساختمان نخست‌وزیری ( داونینگ استریت ) و برخی دیگر در برابر کاخ باکینگهام توسط پلیس بازداشت شدند.
این در حالی است که یکی از این تظاهرکنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار 'ایرنا' با اشاره به نابرابری‌ها و مشکلات اجتماعی گفت: ما به دنبال یک مبارزه صلح‌آمیز برای تغییرات اساسی در جامعه هستیم.
یکی دیگر از این تظاهرکنندگان که لباس بابانوئل پوشیده بود نیز گفت: هیچ‌کدام از کسانی که در تظاهرات شرکت‌کرده اند، خواهان خشونت نیستند.
این تظاهرات در حالی صورت گرفت که پلیس متروپلیتن لندن برای مقابله با هرگونه تنش و یا حرکت خشونت‌بار در جریان این تظاهرات، به حالت آماده‌باش درآمده بود.
پلیس لندن به‌ منظور کنترل معترضان در این تظاهرات ، علاوه بر بسیج شمار زیادی از نیروهایش ، برخی از خیابان‌های مرکزی لندن را به‌صورت موقت بسته بود.
'هارینگتون' فرمانده ارشد پلیس متروپلیتن روز شنبه ادعا کرده بود که برخی از افراد با قصد انجام دادن جرم و برهم زدن نظم عمومی در این تظاهرات شرکت می‌کنند.
وی تهدید کرده بود:' پیام من کاملا روشن است اگر به دنبال تظاهرات صلح‌آمیز هستند، شما حق‌دارید آن را انجام دهید و ما با شما همکاری خواهیم کرد. اما در صورت وقوع جرم که مغایر با تظاهرات صلح‌آمیز است، افراد مجرم دستگیر خواهند شد.'
پلیس متروپلیتن لندن نگران از این مساله بود که این حرکت اعتراضی سالانه همانند تظاهرات سال گذشته، با خشونت همراه شود.
مقامات پلیس همچنین تأکید کرده بود که از ساعت 9 شب به بعد برگزاری هرگونه تظاهراتی در قلب لندن ممنوع خواهد بود.
در تظاهرات سال گذشته، افراد تظاهرکننده به نابرابری اقتصادی، سیاست‌های ریاضتی، نقض حقوق بشر و شنود گسترده ارتباطات تلفنی و اینترنتی معترض بودند.
در جریان این حرکت اعتراضی که همزمان با مراسم سالیانه «شب آتش» برگزار و تا مقابل کاخ باکینگهام هم کشیده شد، دستکم 50 نفر به علت توهین به پلیس، انسداد راه و آتش‌افروزی بازداشت شدند.
در کشور انگلیس مراسم آتش‌بازی به‌صورت سالیانه، در شب پنجم نوامبر و در سالگرد توطئه ترور نافرجام ' جیمز اول ' در سال 1605 میلادی معروف به 'توطئه باروت ' برگزار می‌شود.
توطئه باروت، نام توطئه‌ای است که در جریان آن گروهی از کاتولیک مذهبان، قصد ترور شاه جیمز اول در روز بازگشایی پارلمان در پنجم نوامبر 1605 میلادی به‌وسیلهٔ منفجر کردن بشکه‌های باروت در سرداب زیر ساختمان مجلس در کاخ وستمینستر را داشتند که پیش از انجام لو رفت و عاملان و آمران آن دستگیر شدند.
'گای فاکِس' که ماسک او هم اینک نمادی برای 'ناشناس ها' شده است، سربازی انگلیسی و کاتولیک‌مذهب بود که در سال 1605 میلادی در طرحی نافرجام برای منفجر کردن پارلمان و کشتن شاه جیمز یکم شرکت داشت؛ وی در ماه نوامبر 1605 دستگیر و در 31 ژانویه 1606 به همراه همدستانش در مقابل پارلمان اعدام شد.
گفتنی قبل از برپایی تظاهرات 'یک میلیون ماسک'، صدها نفر دیگر نیز بعد از ظهر شنبه در لندن و برخی دیگر از شهرها انگلیس در اعتراض به بسته شدن شماری از کتابخانه ها، موزه ها و گالری ها در این کشور که متعاقب اجرای سیاست های ریاضتی دولت محافظه کار انگلیس صورت گرفته است، راهپیمایی کردند.
گروه مدنی' صدای کتابخانه' (Voices for the Library) از مردم انگلیس خواسته بود که در روز شنبه برای مخالفت با تصمیم شهرداری ها به منظور تعطیل کردن کتابخانه ها، موزه ها و گالری ها تظاهرات کنند.
شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی در لندن، پس از تجمع در برابر کتابخانه بریتانیا (The British Library) تا میدان ترافالگار راهپیمایی کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین