آفتابنیوز : سرویس بینالملل-روزنامه سوئیسی «نئو زوریخ زایتونگ» در گزارشی به جامعه زرتشتیان ایران پرداخته است. این روزنامه می نویسد:«بسیاری از مردم در ایران به دوران باستان و این آیین باستانی احساس تعلق خاطر دارند. زرتشتیان ایران سالهاست که آتش اتشکده های شان را افروخته نگاه داشته اند در چک چک مهم ترین اتشکده و بنای مذهبی زرتشتیان در ایران چوب را در اتش می سوزانند تا نور آن شعله ور و روشن باقی بماند. در این محیط صحرایی می توانید از زیبایی های اطراف آن نیز لذت ببرید.
زرتشتیان باور دارند که پس درخواست او از خداوند یا اهوارمزدا برای کمک شکافی در کوه ایجاد شد و او ناپدید شد. آرامگاه چک چک یکی از مهم ترین مکان های زیارتی زرتشتیان است. در ماه ژوئن هزاران نفر از پیروان و دوستداران حضرت زرتشت از سرتاسر جهان به یاد آزار و اذیت هایی که زرتشتیان توسط فاتحان عرب متحمل شدند به این آرامگاه رفته بودند. هنگام شب، آرامگاه و آتش مقدس محرابش توسط یک پیرمرد نگاهبانی می شود. او توضیح می دهد که این آتش صدها سال هاست که شعله ور باقی مانده است. او می گوید که فقط از چوب یک درخت خاص برای روشن نگهداشتن اتش این اتشکده استفاده می شود. می گوید که هر دو هفته یکبار او به نزد خانواده اش باز می گردد و سپس مرد دیگری از آتش و روشن ماندن آن نگاهبانی می کند».
این روزنامه سوئیسی در ادامه می افزاید:«اعراب تصور می کردند که زرتشتیان اتش پرست هستند این در حالیست که پیامبر زرتشتیان به آنان آموخته است که تنها یک خدا وجود دارد و او اهورامزدا است در نتیجه زرتشتی ها اولین موحدان در جهان بوده اند. پس از فتح ایران توسط اعراب گروه بزرگی از زرتشتیان به هندوستان مهاجرت کردند و تعداد زیادی از آنان به اسلام گرویدند. امروز تنها حدود ۲۰ هزار زرتشتی در ایران سکونت دارند.
«نئو زوریخ زایتونگ» در ادامه اشاره می کند که زرتشتیان ایران علیرغم آن که از نظر کمی زیاد نیستند اما از جایگاه ویژه ای در ایران برخوردارند. این روزنامه می نویسد:«آنان از احترام زیادی در جامعه نزد مردم عادی برخوردارند. امید راننده تاکسی ای که در مسیر چک چک در یزد رانندگی می کند می گوید که زرتشتیان مردمانی صادق هستند. او می گوید آنان همیشه حقیقت را می گویند. در ایران هم چنین بسیاری از ملی گرایان به میراث زرتشتی با دیده احترام و شاید هم حسرت می نگرند. علامت فروهر زرتشتیان به نوعی نماد ملی تبدیل شده است».
این روزنامه در ادامه مدعی است که ایرانیان معنویت باور هستند و این نیاز را در خود در طول تاریخ دیده اند. این روزنامه می نویسد:«نمادهای زرتشتیان در تارو و پود فرهنگ ایرانی باقی مانده اند که یکی از آن ها جشن نوروز است. گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک همگی مبتنی بر اندیشه ای خوب و مثبت و هستند که به گونه ای ساده قابل درک هستند. ایین زرتشتی ایین شادی است. علاوه بر این زرتشتیان در زمینه رابطه مردان و زنان دیدگاه نسبتا بازی دارند».
این روزنامه در ادامه اشاره می کند که بخش بزرگی از حدود جهار هزار زرتشتی هنوز هم در یزد در منطقه اطراف اتشکده زندگی می کنند. این روزنامه می نویسد:«در این منطقه بیمارستانی وجود واقع شده است که در سال ۱۹۳۷ میلادی با حمایت مالی زرتشتیان هندوستان ساخته شده است آنان برای بهبود وضعیت برادران و خواهرانی ایمانی خود در ایران سال ها تلاش کرده بود. زرتشتیان مدیون این کمک ها هستند و امروز جامعه نسبتا تحصیلکرده ای را در ایران تشکیل می دهند».
«اولریش فون شورین» روزنامه نگار و مورخی که مطالعاتش متمرکز بر ایران بوده است می گوید که در منطقه خاورمیانه فشارها و ازار و اذیت زرتشتیان متداول بوده است حتی خشونت کلامی علیه آنان. او اشاره می کند زمانی که «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه قصد توهین به شورشی های کردها را داشت از عنوان «ملحد» و «زرتشتی» استفاده کرده است دینی هزاران ساله که منشا ایرانی دارد و اظهارات اردوغان به وضوح نشان می دهد که از سوی بخشی از مسلمانان ترک به عنوان ایینی مذموم قلمداد می شود. پیش از این در شمال کردستان عراق زرتشتیان زیادی وجود داشته اند. برخی از محافظه کاران مسلمان نیز زرتشتیان را کافر قلمداد می کنند. برای مثال، در منازعه لفظی میان ایران و عربستان سعودی پس از حادثه جانباختن زائران ایرانی در مکه در سال ۲۰۱۵ میلادی مفتی سعودی «عبدالعزیز الشیخ» گفت که ایرانیان از ابتدا زرتشتی بوده اند نه مسلمان و مدعی شد که آنان دشمن مسلمانان هستند. هم چنین در نبرد ایدئولوژیک گروه القاعده نیز در مقاله ا ی از زرتشتیان به عنوان ایرانیانی که با صهیونیست ها همراهی می کنند یاد کرده بود و آنان را بزرگترین دشمنان اسلام نامید».
مراد قبول داشتن خداوند و دوری از دروغ و گناهه، حالا با هر دینی که شد خداروشکر