تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲

سپر مغناطیسی زمین ترک برداشت

آفتاب‌‌نیوز : بزرگترین و حساس‌ترین دیده‌بان پرتو کیهانی جهان در هند یک انفجار از پرتوهای کیهانی را ثبت کرده که نشان دهنده وجود یک شکاف در سپر مغناطیسی زمین است.

به گزارش ایسنا به نقل از سانیس آلرت، تلسکوپ GRAPES-3 muon در آزمایشگاه پرتوی کیهانی موسسه تحقیقات پایه تاتا در هند، سال گذشته انفجاری از پرتوهای کیهانی با قدرت 20 گیگاالکترون ولت را ثبت کرده بود که دو ساعت طول کشید.

این انفجار زمانی رخ داد که یک ابر غول‌پیکر از پلاسمای منتشر شده از تاج خورشیدی با سرعت 2.5 میلیون کیلومتر در ساعت با زمین برخورد کرد و منجر به فشرده‌سازی عظیم مغناطوسفر زمین و ایجاد یک توفان ژئومغناطیسی شدید شد.

بر اساس مقاله‌ای که به تازگی در مجله Physical Review Letters منتشر شده، این توفان مغناطیسی شدید باعث ایجاد شفق‌های قطبی و قطع سیگنال‌های رادیویی در بسیاری از کشورهای واقع در عرض جغرافیایی بالا شد.

مغناطوسفر زمین در شعاع یک کیلومتر گسترش یافته و به عنوان اولین خط دفاعی، از زمین در برابر جریانات مداوم پرتوهای خورشیدی و کیهانی و در ادامه در برابر تابش‌های به شدت پرانرژی حفاظت می‌کند.

چندین شبیه‌سازی توسط محققان نشان داد که میدان مغناطیسی زمین بطور موقت به دلیل وقوع اتصال مجدد مغناطیسی شکاف برداشته و به ذرات پرتوهای کیهانی کم انرژی اجازه داده تا به جو زمین وارد شوند.

میدان مغناطیسی زمین این ذرات را تا حدود 180 درجه از سمت روز زمین به سمت شب آن خم کرده بود که تلسکوپ GRAPES-3 muon در حدود نیمه شب 22 ژوئن 2015 موفق به ثبت این انفجار شد.

این داده‌ها توسط یک رایانه 1280 هسته‌ای در آزمایشگاه پرتوی کیهانی هند مورد بررسی و شبیه‌سازی قرار گرفت و یافته‌های آن به تازگی منتشر شده است.

توفان‌های خورشیدی می‌توانند باعث اختلال شدید در زمین از طریق قطع شبکه برق و سیستم‌های جی‌.پی‌.اس شده و همچنین عملیات‌ها و ارتباطات ماهواره‌ای را مختل کنند.