کد خبر: ۴۰۷۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴

جوسازی در ماجرای انتقال بخش درمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت

وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات بهداشتی و درمانی انجام شده در قالب طرح تحول نظام سلامت و ارائه آمار و ارقام در این زمینه، در عین حال مباحث مطرح در زمینه انتقال بخش درمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت را جوسازی و گمانه زنی دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر بهداشت در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در نشستی خبری درباره اقدامات وزارت بهداشت در دولت یازدهم گفت: جوسازی در ماجرای انتقال بخش درمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشتوزارت بهداشت در دولت دکتر روحانی تا کنون 1986 خانه بهداشت راه‌اندازی کرده است که 500 خانه بهداشت نیز تا پایان امسال به این تعداد اضافه می‌شود. همچنین 336 مرکز بهداشتی که مجری برنامه پزشک خانواده هستند راه اندازی شده است، 1300 باب خانه بهداشت هم تعمیر شده است و 2356 خانه بهداشت هم تجهیز شده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به تعمیر 1885 مرکز بهداشت در کشور ادامه داد: حدود 3000 از این مراکز بهداشتی نیز تجهیز شده‌اند. همچنین 2047 محل زیست پزشک یا تعمیر شده و یا احداث شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در قالب اجرای برنامه تحول نظام سلامت 6852 پزشک عمومی و 5285 ماما در مراکز پزشک خانواده به کار گرفته شده‌اند. 1188 دندانپزشک در 3000 مرکز دندانپزشکی در واحدهای بهداشتی مستقر شده و 1222 نفر بهداشت کار دهان و دندان در مراکز ارائه خدمات دارند.

وی در این باره افزود: همچنین با اجرای طرح تحول نظام سلامت 2709 واحد آزمایشگاهی در مراکز بهداشتی فعال شدند که تعداد اقلام دارویی رایگان در این مراکز نیز به 436 قلم افزایش یافت. همچنین مکمل‌های غذایی برای مادران باردار و کودکان زیر 2 سال ارائه می‌شود. واکسن پنتاوالان نیز به برنامه واکسیناسیون ملی کشور اضافه شد.

وزیر بهداشت گسترش شبکه بهداشتی کشور را مهمترین اقدام در قالب برنامه تحول نظام سلامت خواند و افزود: در مجموع 1283 مرکز جامع خدمات سلامت فعال شده‌اند. همچنین در این قالب 3700 واحد پایگاه بهداشتی فعالیت دارند.

تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای تمام ایرانیان تا پایان دولت یازدهم

وزیر بهداشت افزود: تا کنون برای حدود 50 میلیون نفر از جمعیت کشور اقدامات مربوط به پرونده الکترونیک سلامت انجام شده و اطلاعاتشان وارد سامانه الکترونیکی شده است. امیدواریم تا پایان دولت یازدهم پرونده الکترونیک سلامت برای تمام ایرانیان تشکیل شود.

حمایت مالی از 19 میلیون بیمار بستری

وی با اشاره به اقدامات حوزه درمان وزارت بهداشت نیز گفت: در این حوزه و در قالب طرح تحول نظام سلامت 19 میلیون بیمار در بیمارستان‌های وزارت بهداشت بستری شده و از حمایت‌های مالی برخوردار شدند به طوریکه سهم پرداختی بیمار در روستاها 3 درصد و در شهرها 6 درصد است.

هاشمی افزود: در طرح تحول نظام سلامت 94 میلیون بار ویزیت سرپایی تخصصی در 658 کلینیک ویژه و با نرخ 3000 تومان صورت گرفته است. همچنین یک میلیون و 200 هزار زایمان طبیعی رایگان نیز انجام شده است.

وی به اقدامات انجام شده در جهت تقویت ناوگان امداد و اورژانس هوایی در کشور افزود: همچنین 2400 دستگاه آمبولانس به مجموعه آمبولانس‌های کشور اضافه شد. 5800 پزشک متخصص و فوق تخصص نیز در 301 شهر کشور توزیع شدند؛ این در حالیست که در این دولت مقرر شد تمام این پزشکان به صورت تمام وقت در اختیار مراکز درمانی باشند و کار خصوص انجام ندهند.

نوسازی 40 هزار تخت بیمارستانی/ وعده 21 هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت

هاشمی در تشریح اقدامات انجام شده در جهت نوسازی بیمارستان‌ها نیز گفت: 40 هزار تخت بیمارستانی نوسازی کامل شده و دو میلیون متر مربع از فضاهای بیمارستانی را بازسازی و نوسازی کردیم که این کار بزرگی در 570 بیمارستان وزارت بهداشت بود. همچنین 27 هزار و 500 قلم تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌ها تهیه شد. تا کنون 12 هزار تخت جدید بیمارستانی ساخته‌ایم و تا پایان این دولت وعده ساخت مجموعا 21 هزار تخت بیمارستانی را داده‌ایم که امیدواریم خلف وعده نکرده و این تخت‌ها ساخته و تحویل داده شوند.

ساخت 250 پلی‌کلینیک تخصصی

وزیر بهداشت همچنین به اقدامات و آمار ساخت تخت‌های ویژه و ICU در دولت یازدهم و در قالب طرح تحول سلامت اشاره کرد و افزود: همچنین 250 پلی کلینیک تخصصی ویژه در حال ساخت است که این پلی کلینیک‌ها زیرساخت مهمی برای نظام ارجاع هستند. 1800 واحد اختصاصی زایمان (LDR) نیز تا پایان دولت یازدهم ساخته و تحویل داده می‌شود. 1000 تخت روانپزشکی نیز به زودی در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت. در 125 بیمارستان کشور، بخش‌های اورژانس به طور کامل بازسازی و نوسازی شده‌اند. 131 مرکز غربالگری برای تشخیص و درمان سرطان‌ها نیز در حال ساخت است.

مشکلات بیمارستان‌ها جدی است

وی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مشکلات اعتباری وزارت بهداشت گفت: مجموعه دولت با مشکلات اقتصادی مواجه است که بی تردید بخشی از آن هم متوجه وزارت بهداشت و طرح تحول نظام سلامت است. در این موضوع که مطالبات ما به ویژه از بیمه‌ها افزایش یافته و مشکلات جدی برای بیمارستان‌ها، شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی به وجود آمده، شکی نیست؛ البته مجلس با قرار دادن 100 هزار میلیارد تومان اوراق قرضه در اختیار سازمان بیمه سلامت موافقت کرده است که این می‌تواند راه گشا باشد.

بحث‌های مربوط به انتقال بخش درمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت جوسازی است

هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مباحثی مبنی بر آنکه وزارت بهداشت می‌خواهد با تجمیع بیمه‌ها سقف درمان تامین اجتماعی را نیز به دست آورد گفت: بحث‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود بیشتر جوسازی و گمانه زنی است. ما افتخار می‌کنیم که تامین اجتماعی در حوزه درمان و البته با نرخ دولتی مشارکت داشته باشد و خدماتش را گسترش دهد. قبلا هم گفته‌ام که اگر تامین اجتماعی علاقمند باشد ما 570 بیمارستانمان را در اختیار آنها می‌گذاریم. اینها بحث‌های انحرافی است تا به اصل موضوع که گسترش خدمات، پرداخت مطالبات و همچنین عمل به قانون است پرداخته نشود. املاک تامین اجتماعی برای کارگران عزیز است و باید به کار خودشان ادامه دهند.

خدا عاقبت برنامه ششم توسعه را به خیر کند/ سرانجام قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی درباره تعرفه‌های پرستاری نیز گفت: از آنجا که مجلس قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را در سال‌های گذشته تصویب کرده، پرستاران نیز انتظار اجرای آن قانون را دارند. شاید مهمترین برنامه‌های مجلس به برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه‌ای کشور مربوط باشد. البته خدا به خیر کند تا برنامه ششم توسعه به سرنوشت برنامه‌های قبلی دچار نشود و آمال و آرزوها در قالب این برنامه دیده نشوند تا این برنامه، برنامه‌ای عملیاتی باشد چرا که مجموعه دولت 210 هزار میلیارد بودجه دارد و طبیعی است که بیشتر از این مقدار نمی‌تواند هزینه کند.

هاشمی در این باره ادامه داد: اکنون نیز مدعی هستند که تنها 30 درصد از برنامه پنجم توسعه اجرایی شده است و از جمله قانون‌هایی که اجرایی نشده، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است چرا که زمان تصویب آن، اعتبارش دیده نشد. وزارت بهداشت آرزویش آن است که وضعیت معیشتی همه اقشار از جمله گروه‌های مختلف پزشکی ارتقاء یابد اما قانونی که پول اجرای آن دیده نشده طبیعتا با مشکل مواجه می‌شود.

آخرین روند درمان دانش آموزان شین آبادی

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت درمان دانش آموزان شین آبادی و مباحثی که برای اعزام آنها به خارج از کشور مطرح شده بود گفت: اقدامات درمانی این دانش آموزان توسط تیمی از اساتید زبده و برجسته کشور در حال انجام است. بارها گفته‌ام که هر تصمیمی این تیم درمانی برای دانش آموزان شین آبادی بگیرند، انجام خواهیم داد. اگر این اساتید معتقد باشند که آنها باید برای درمانشان به فرانسه منتقل شوند و در آنجا خدمات را دریافت کنند یا برعکس اگر در راه‌هایی لازم باشد که به کشور منتقل شوند انجام خواهد شد. البته برخی از این بچه‌ها بالغ بر 40 عمل جراحی انجام داده‌اند و اقدامات درمانی لازم توسط این تیم مجرب برای آنها پیگیری می‌شود. در هر حال تصمیمات مربوط به روند درمان این کودکان به تصمیم این اساتید موکول شده است که تا امروز نیز درخواستی از آنها برای اعزام این دانش آموزان به خارج از کشور نداشته‌ایم. در مجموع تا کنون درخواستی از سوی این تیم از ما نشده که اجابت نکرده باشیم. من از نظر علمی به این اساتید اعتماد کامل دارم و اگر واقعا بشود کمکی به این بچه‌ها کرد مطمئن هستم که این تیم درمانی و دولت مضایقه نخواهند داشت.

وی در ادامه صحبت‌هایش بر لزوم نگاه صنعت دارویی کشور به خارج از مرزها و افزایش صادرات تاکید کرد و گفت: بخش صنعت داروسازی کشور قدیمی و نیازمند نوسازی است. در عین حال ما بیشترین کمک را به صنعت داروسازی کشور کردیم و تصمیماتی که در این زمینه گرفته شد بی سابقه است. نمی‌پذیریم که صنعت دارویی کشور نگاهش تنها به بازار داخلی باشد. چرا که بازار داخلی وسیع نبوده و محدود است. بر همین اساس ما مشوق‌هایی را به ویژه برای شرکت‌هایی که نگاهشان مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، وارد کردن ارز به کشور و پیشگیری از واردات است، در نظر گرفته‌ایم.

مخالفان طرح تحول نظام سلامت

هاشمی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره هجمه‌هایی که به وزارت بهداشت وارد می‌شود با وجود اقدامات زیادی که در قالب طرح تحول نظام سلامت انجام شده است، گفت: اگر بخواهیم در هر نقطه‌ای اظهار نظری می‌شود و آن را جواب دهیم، از کارمان باز می‌مانیم. هزاران پروژه داریم که باید انجام شود در عین حال از نظر مالی هم دستمان خالی است. البته اطلاع رسانی‌ها در برابر حجم خدماتی که تولید و ارائه می‌شود، کافی نیست. بطرح تحول نظام سلامت برای مردم ملموس است به طوریکه در دیدارهایی که با استانداران و ائمه جمعه شهرهای مختلف داشته‌ام گفته‌اند که پیش از این حجم زیادی از مراجعه کنندگان به دفترهای کاریشان جهت تخفیف گرفتن در مباحث درمانی بوده است که اکنون این مراجعات به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

وی افزود: در عین حال مخالفان جدی برای طرح تحول وجود دارد؛ همان‌هایی که می‌گفتند درمان چاه ویل است و کف ندارد و بودجه کشور را می‌بلعد. این افراد همین نظر را درباره آموزش و پرورش دارند. البته مقام معظم رهبری در سخنرانی به این مباحث پاسخ دادند و خاطرنشان کردند که این حوزه‌ها هزینه نیست و هر چه در بخش آموزش و پرورش و بهداشت و درمان هزینه شود برای آینده کشور خواهد بود.

تمهیدات بهداشتی و درمانی برای زائران اربعین

وزیر بهداشت در ادامه درباره اقدامات در نظر گرفته شده جهت ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی گفت: ابتدا به خانواده‌های زائرینی که اخیرا به دنبال واژگونی اتوبوس جانشان را از دست دادند، تسلیت می‌گویم. لازم است به چنین مباحثی بیش از پیش توجه شود. از نظر ما قابل قبول نیست که این حجم از افراد جان خود را در یک حادثه از دست بدهند؛ داعش نتوانست اینقدر تلفات بگیرد که در یک اتوبوس زائران اباعبدالله جان خود را از دست دادند. باید دستگاه‌های مربوطه توجه لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: خوب بود رسانه‌ها اینقدر که به وزارت بهداشت توجه می‌کنند به سایر بخش‌ها نیز توجه داشتند. کار وزارت بهداشت در مجموعه 570 بیمارستانش، مانند دستگاه قضایی است چرا که با استفاده از دانش و تخصص، تشخیص لازم داده شده و پس از آن قضاوت کرده و وارد عمل می‌شویم. اینقدر که در فضای مجازی و رسانه‌ها به مسائل حوزه سلامت پرداخته می‌شود خوب است اما وظایف ما با سایر دستگاه‌ها بسیار تفاوت دارد. امروز خبری را در یکی از شبکه‌های مجازی خواندم مبنی بر آنکه ماموران ماشینی را به پارکینگ منتقل کرده‌اند و پس از آن متوجه شده‌اند که کودکی درون خودرو بوده است. اگر اتفاقاتی انی چنینی در حوزه وزارت بهداشت بیفتد ببینید چه سر و صدایی بر پا می‌شود.

هاشمی در ادامه اقدامات انجام شده برای زائران در مرزهای کشور را تشریح کرد و گفت: به طور معمول در هر 40 کیلومتر در جاده‌های اصلی کشور پایگاه اورژانس و آمبولانس داریم که در مراسم پیاده روی اربعین حسینی در هر پنج کیلومتر یک آمبولانس مستقر کرده‌ایم. بنابراین انتظار آن است که دستگاه‌های مسئول مراقبت بیشتری داشته باشند. با توجه به رقمی که برای بیمه این زائران نیز دریافت شده شاید دستگاه‌های مربوطه بتوانند تمهیدات بیشتری را نیز در این باره انجام دهند.

در ادامه وزیر بهداشت در ادامه درباره اقدامات گروه‌های پرستاری، آزمایشگاه‌ها، هوش‌بری، اتاق عمل و ... و دیگر کارکنان بیمارستان‌ها و بخش‌های درمانی گفت: این افراد کار طاقت فرسایی دارند و این در حالیست که برخی از آنها 8 تا 9 ماه است که نتوانستند کارانه‌شان را دریافت کنند. در عین حال تعداد این نیروها کم است اما کارشان زیاد. امیدواریم ساز و کار اداره بیمارستان‌ها به نحوی تغییر کند که وابسته به اعتبارات دولت نباشند. اگر در اجرای برنامه‌هایمان همراهی دیگر دستگاه‌های مربوطه را داشتیم می‌توانستیم کارنامه‌ای بهتر از این برای پرستاران و سایر همراهانمان در طرح تحول نظام سلامت داشته باشیم، هر چند که اقدامات انجام شده در حوزه پرستاری در این دولت بی سابقه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین