کد خبر: ۴۰۷۹۶۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
ضیافت اضطراری بر سر مسائل کلیدی

خط و نشان اروپایی ها برای ترامپ بر سر موضوع ایران و روسیه

همزمان با اظهارات دونالد ترامپ نامزد پیروز جمهوریخواهان در انتخابات امریکا درباره برهم زدن برجام در جریان کارزارهای انتخاباتی دولت های اروپایی عضو اتحادیه اروپا از احتمال تحقق وعده های او در این زمینه نگران شده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- همزمان با اظهارات دونالد ترامپ نامزد پیروز جمهوریخواهان در انتخابات امریکا درباره برهم زدن برجام در جریان کارزارهای انتخاباتی دولت های اروپایی عضو اتحادیهاروپا از احتمال تحقق وعده های او در این زمینه نگران شده اند. 

در همین باره روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» با انتشار گزارشی به جلسه اضطراری یکشنبه سران اروپایی درباره بررسی توافق های صورت گرفته میان طرفین اروپایی با مقام های دولت اوباما پرداخته است. وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی در بروکسل نگرانی خود را از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری امریکا ابراز داشته اند نگرانی اصلی آنان در ضیافت اضطراری بر سر مسائل کلیدی مانند روسیه و ایران است». 

این روزنامه اشاره می کند که اتحادیه اروپا از نزدیک با دولت اواباما بر سر افزایش فشار اقتصادی علیه روسیه به دلیل بحران اوکراین و دستیابی به توافق هسته ای با ایران همکاری داشته است این در حالیست که ترامپ در کارزار انتخاباتی خود گفته بود که قصد برهم زدن برجام را دارد. 

وال استریت ژورنال اشاره می کند که رها کردن اروپایی ها و  تمرکز بر مسائل داخلی که به احتمال زیاد از سوی ترامپ در پیش گرفته خواهد شد. این موضوع اتحادیه اروپا را به شدت نگران کرده است و می تواند تهدیدات امنیتی برای اروپایی به همراه داشته باشد. 

دیپلمات های ارشد اروپایی می گویند که این برای نخستین بار در دهه های اخیر است که دولت های اروپایی کمترین ایده مشترکی را با رییس جمهروی امریکا درباره مسائل مرتبط با سیاست خارجی دارند. این روزنامه می افزاید:«مشاوران ارشد سیاست خارجی ترامپ کم ترین ارتباط ممکن را با رهبران اروپایی و مقام های ارشد آن ها داشته اند. البته این در حالیست که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه هر دو از زمان اعلام نتیجه انتخابات امریکا با ترامپ تماس تلفنی داشته اند. 

این روزنامه اشاره می کند در رویدادی که نشانه ای از اختلاف نظر جدی و عمیق «فدریکا موگرینی» رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ترامپ است می توان به اظهارنظر او و هشدارش درباره برجام اشاره کرد. در همان زمام مقام های ارشد اروپایی دیگر نیز هشدار داده اند که روابط اروپا و امریکا نباید دچار تنش شود. «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان گفته است که اروپا باید خود را برای امریکایی که کمتر قابل پیش بینی است آماده کند. 

این روزنامه اشاره می کند که موضوع اصلی مورد نگرانی اروپایی ها بر سر مسئله روسیه و ایران است. این روزنامه می نویسد:«استقبال پوتین از ریاست جمهوری ترامپ و ستایش رییس جمهروی روسیه از سوی ترامپ همگی باعث ایجاد نگرانی هایی در میان سران اروپایی شده است. این در حالیست که در سال ۲۰۱۴ میلادی دولت اوباما با اروپایی ها بر سر بحران اوکراین با تحریم روسیه موافقت کرد».
 
این روزنامه به نقل از دیپلمات های ارشد اروپایی اشاره می کند که در زمینه روسیه و نوع مواجهه غرب با آن ریاست جمهوری ترامپ وضعیت را بسیار پیچیده تر می سازد. 

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا هم چنین نگران برهم خوردن برجام توسط ترامپ و کنگره ای هستند که اکثریت کرسی های آن در اختیار جمهوریخواهان است. یکی از مقام های ارشد اروپایی می گوید:«مشکل این است که درباره ترامپ تنها می توانید حدس بزنید که او چه تصمیمی درباره برجام خواهد داشت». 

این روزنامه اشاره می کند که موضوع مهم دیگر نگرانی اروپایی ها از کاهش سطح همکاری های دفاعی و نظامی امریکا و اروپا پس از ریاست جمهوری ترامپ است چرا که او علیه ناتو سخن گفته بود. 

برخلاف نگرانی مقام های اروایی از پیروزی ترامپ در انتخابات به نظر می رسد که نهادهای اطلاعاتی اسرائیلی از این موضوع خرسند هستند. سایت «دبکا فایل» وابسته به امنیتی های اسرائیل در گزارشی ضمن استقبال از اظهارات ترامپ در مناظره های انتخاباتی در این باره که برجام را بدترین توافق روی داده تاکنون ارزیابی کرده بود از احتمال استفاده از قوه قهریه توسط ترامپ علیه ایران برای جلوگیری از به ادعای این رسانه دستیابی ایران به سلاح هسته ای خبر داده است. 
این سایت مدعی شده که در داخل ایران در میان سیاستمداران نوعی نگرانی درباره احتمال وقوع حمله نظامی امریکا علیه ایران وجود دارد. این سایت می نویسد:«اکنون دیگر آنان (ایرانیان) نمی توانند مطمئن باشند که حمله ای روی نخواهد داد». 

این سایت پیش بینی کرده که احتمال آن زیاد است که امرکیا به مرکز آب سنگین اراک و یا یکی از سایت های موشکی ایران حمله نظامی کند. این سایت اشاره می کند که گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ذخیره سازی ۱۰۳ تن آب سنگین بیش تر توسط ایران در اراک بیش از حد مجاز تعیین شده می تواند بهانه لازم را به دست ترامپ برای اقدامات سخت گیرانه بیش تر علیه ایران بدهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین