کد خبر: ۴۰۸۰۸۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲

جان کری فردا عازم مسقط می‌شود

در حالی که درگیری‌ها میان نیروهای وابسته به دولت مستغفی یمن و نیروهای وابسته به ائتلاف انصارالله و عبدالله صالح در استان حجه بالا گرفته است و هیئتی از انصارالله نیز در مسقط حضور دارد، وزیر خارجه آمریکا قصد دارد فردا (دوشنبه) برای بررسی بحران یمن به مسقط برود.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از سایت خبری الوحده، طبق بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا، جان کری، وزیر امور خارجه این کشور در حالی که هیئت جنبش مردمی انصارالله از حدود یک هفته قبل جدا از هیئت عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن در مسقط،‌ پایتخت عمان حضور دارد، فردا (دوشنبه) به این شهر سفر می‌کند و در آنجا با سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان مذاکراتی درباره بحران یمن خواهد داشت.

طبق این بیانیه، کری فردا علاوه بر پادشاه عمان با یوسف بن علوی، همتای عمانی خود نیز دیدار و درباره تلاش‌های لازم برای حل بحران یمن گفتگو خواهد کرد.

این سفر نشان‌دهنده نقش محوری مسقط در حل سیاسی بحران یمن به عنوان یک میانجی میان جامعه جهانی و انصارالله و یا ایستگاه ارتباطی هیئت انصارالله با خارج است، در حالی که منابع رسمی عمان و طرف‌های مسئول جزئیات نقش مسقط در تلاش‌هایی که اخیرا برای حل بحران یمن صورت گرفته را افشا نمی‌کنند.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، قرار است کری پس از مسقط به ابوظبی، پایتخت کشور امارات،‌ شریک اصلی عربستان در ائتلاف عربی سفر و در آنجا با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی درباره چالش‌های منطقه گفتگو کند.

منابع نزدیک به انصارالله گفتند: مسقط تلاش‌هایی را برای تعامل مثبت انصارالله با طرح نقشه راه سازمان ملل که از سوی اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن ارائه شده، آغاز کرده‌اند.

هیئت انصارالله یکشنبه گذشته صنعا را با هدف مذاکره با مسئولان عمانی و نمایندگان طرف‌های بین‌المللی به سمت مسقط ترک کرد.

این هیئت روز پنج شنبه دیداری با بن علوی داشت و طبق بیانیه منتشر شده از سوی انصارالله هیئت مذکور در این دیدار شرایط سیاسی،‌ امنیتی، انسانی و اقتصادی یمن را مورد بررسی قرار داد.

همچنین این هیئت درباره نقشه راه پیشنهادی فرستاده سازمان ملل به یمن، ضمن اشاره به برخی کوتاهی‌ها و معایب در آن تاکید کرد که این طرح قابلیت اینکه به عنوان اصلی برای یک گفتگوی جدی قرار گیرد را دارد.

این سفر وزیر امور خارجه آمریکا به مسقط در حالی انجام می‌شود که به دنبال بالا گرفتن درگیری‌ها در جبهه‌های مختلف در دو منطقه "حرض" و "میدی" در استان مرزی حجه میان نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن و نیروهای وابسته به جنبش انصارالله و علی عبدالله صالح چندین تن از نیروهای انصارالله کشته و زخمی شدند.

در مقابل انصارالله اعلام کرد که در حملات توپخانه‌ای خود پایگاه‌های نیروهای وابسته به دولت مستعفی در استان‌های مأرب و تعز را هدف قرار داده است و جنگنده‌های ائتلاف عربی مناطق الظاهر، کتاف و حیدان را چندین بار هدف قرار دادند.  
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین