کد خبر: ۴۰۸۷۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
«الشرق الاوسط» وابسته به عربستان سعودی مطرح کرد؛

ایران در چهار پایتخت مهم عربی نفوذ کرده/اعراب خواستار جنگ نیستند/سیاست بیطرفی دولت اوباما در قبال ایران کارآمد نبود

منطقه مامملو از جنگ های نظامی و فرقه ای است. هیج کسی نمی خواهد ببیند که فضا به دو قطبی اعراب و ایران تقسیم شده است به گونه ای که اوباما در ذهنیت خود این تصور را از خاورمیانه داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-«طارق الحمید» تحلیلگر نشریه «الشرق الاوسط» با انتشار یادداشتی می‌نویسد: «زمانی که اوباما در قدرت بود و سراسیمه به سمت توافق هسته‌ای با ایران رفت فهمیدیم که بی‌طرفی ارزش ندارد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ اکنون به نظر می‌رسد که با به قدرت رسیدن ترامپ تنش در روابط ایران و امریکا افزایش خواهد یافت. مسلما او زمانی که سوگند یاد کند متوجه عمق مداخلات ایران در منطقه خواهد شد. اکنون در چهار پایتخت مهم عربی نفوذ کرده است: دمشق، بیروت، بغداد و صنعا. باید بدانیم که تصمیم ترامپ در مورد ایران بر ما و بر منطقه تاثیرگذار خواهد بود و مطمئنا هیچ‌کس نمی‌خواهد شاهد یک جنگ دیگری در منطقه به خصوص جنگ با ایران باشد. 

منطقه مملو از جنگ‌های نظامی و فرقه‌ای است. هیج‌کسی نمی‌خواهد ببیند که فضا به دو قطبی اعراب و ایران تقسیم شده است به گونه‌ای که اوباما در ذهنیت خود این تصور را از خاورمیانه داشت. 

هنری کیسینجر وزیر امور خارجه پیشین امریکا در مصاحبه با نشریه «آتلانتیک» گفته بود که تهران باید با کشورهای منطقه مطابق با قوانین و معیارهای پذیرفته شده بنی المللی و حسن همجواری رفتار کند. این رویکرد صحیحی است و ایران باید برای حل مشکلات با کشورهای عربی در خلیج فارس در یمن، سوریه، عراق و لبنان همکاری کند. این اتفاق نخواهد افتاد مگر آن که ایران تصمیم بگیرد که به مرزهای خود بازگردد و به عنوان یک کشور عمل کند. کیسینجر گفته بود که ایران باید تصمیم بگیرد که انتخاب کند که یک کشور باشد یا یک علت!»

این تحلیلگر در ادامه می افزاید که اعراب نمی‌توانند در قبال بهبود و یا وخامت در روابط ایران و امریکا موضعی بیطرفانه و خنثی داشته باشند. به خصوص آن که تهران گفته است که اگر ترامپ حسن نیت نشان دهد حاضر به همکاری با او در مبارزه علیه داعش، طالبان و حاضر به همکرای برای حل منازعه در یمن خواهد بود. این بدان معناست که ایران از وضعیت آشفته در منطقه می خواهد به نفع خود بهره برداری کند و از ترامپ امتیاز بگیرد. ما باید اظهارات، نگرش ها و رویکردها را مورد توجه قرار دهیم و برنامه‌ای داخلی و خارجی برای مهار افراط‌گرایی داشته باشیم. باید راه حل و ایده های عملی برای سوریه، یمن و عراق داشته باشیم. هم چنین ضروری است که با الهام گرفتن از تجربه هشت ساله اوباما و نتایج حاصل از عجله پوچ او در توافق با ایران برای آینده درس بگیریم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
2
7
قصاص یازده سپتامبر و منای حج جای خودش محفوظ است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
1
0
وقت ان رسيده كه عربستان به خواسته هاي مردم كشورهايي مثل عراق،يمن مصر،بحرين،سوريه و لبنان احترام بگذاره و در أمور داخلي انها دخالت نكنه،صرفا بخاطر كمكهاي مالي نمي تواند تعيين كننده دولت در ان كشورها بگذارد،
كشور عربستان در يك قرن اخير أصلا انتخاباتي در كشور خود نداشته نداشته
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین