کد خبر: ۴۰۹۶۳۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
ماجرای لغو سخنرانی نماینده تهران در مشهد

لغو سخنرانی علی مطهری؛ اقدام خودسرانه دادستانی/ هشدار درباره دو قطبی‌شدن کشور در آستانه انتخابات

نمایندگان مجلس با انتقاد از لغو سخنرانی مطهری تاکید کردند که دستور لغو سخنرانی وی خودسرانه بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
مصادف با اربعین سالار شهیدان، تمام شبکه‌های خبری از لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مشهد خبر دادند، اتفاقی که لغو سخنرانی علی مطهری؛ اقدام خودسرانه دادستانی/ هشدار درباره دو قطبی‌شدن کشور در آستانه انتخاباتسالهای گذشته در شیراز با ضرب و شتم و بی نظمی رخ داد اما این بار پیش از هرگونه در گیری و بدون اطلاع قبلی از سوی دادستان مشهد اتفاق افتاد. علی مطهری بعد از حادثه شیراز با طرح شکایت از ضاربین، عنوان کرد با طرح شکایت به دنبال عدم تکرار این گونه رفتارهای خودسرانه در کشور است اما مجدد شاهد آن بودیم البته بدون ضرب و شتم و تنها با حکم دادستانی مشهد که گفته می شود اقدامی غیرقانونی بوده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ برای سخنرانی علی مطهری در مشهد با عنوان "تحلیل واقعه کربلا" 10 روز قبل از استانداری و فرمانداری مجوز دریافت شده بود اما بعد از تغییر مکان و سالن درنهایت دستور لغو برنامه اعلام شد، دستوری که مبنای قوی پشت آن نبود.

سخنگوی وزارت کشور در این باره گفت: اقدام دادستان مشهد ناسازگار با مبانی حقوقی و قانونی مربوط به اداره امور استان بالاخص تداخل در مسئولیت و ماموریت شورای تامین و نماینده عالی دولت است.

ماجرای لغو سخنرانی نماینده تهران در مشهد

سید سلمان سامانی ادامه داد: دادستانی مشهد طی مکاتبه ای بدون اشاره به محتوای برنامه و سخنران آن، اجرای هرگونه جلسه ای در تالار رازی مشهد را از ساعت ٩ تا ١٢ امروز ممنوع اعلام میدارد.

وی ماجرای لغو سخنرانی را توضیح داد: پس از مواجهه با این تصمیم دادستان، با هماهنگی استانداری خراسان رضوی محل دیگری به عنوان محل برگزاری سخنرانی پیش بینی می شود که مجدداً محل جدید هم با دستور دادستانی پلمپ میگردد، در این رابطه پیگیری و رایزنی های مستمری از سوی وزیر محترم کشور و استاندار خراسان رضوی با رییس محترم قوه قضاییه، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و دادستان محترم کل کشور انجام می شود، متاسفانه علیرغم مکاتبات متعدد با دادستانی و اعلام نظر نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی مبنی بر عدم وجود هرگونه چالش و تاکید بر رعایت چارچوب های قانونی در برگزاری مراسم فوق و پیگیری های مکرر، دادستانی مشهد به این مکاتبات پاسخی نداده و در عمل بی اعتنا بوده است.

وی افزود: با عنایت به تدابیر اتخاذ شده از سوی استانداری خراسان رضوی در این رابطه، هیچگونه نقض قوانین و مقررات از سوی سخنران، برگزار کنندگان و حتی شرکت کنندگان در جلسه متصور نبوده و اقدام یک جانبه دادستانی مشهد و عدم پاسخگویی به مکاتبات و تماسهای مکرر مسئولان استان به هیچ وجه قابل قبول نیست.

بیانیه نایب رئیس مجلس به لغو سخنرانی‌اش

علی مطهری نیز در بیانیه ای عنوان کرد: برنامه سخنرانی اینجانب در مشهد در روز اربعین تحت عنوان "تحلیل واقعه کربلا" به دستور دادستان مشهد و به قول خودش بر اساس نامه‌ای که به او رسیده است لغو شد. امیدوارم این نامه از آقای علم الهدی امام جمعه مشهد نباشد. ارتباط این موضوع با دادستان و احیانا امام جمعه برای من روشن نیست. آن که در این موارد مسئولیت دارد استاندار و شورای تامین است که ظاهرا مسلوب الاختیارند. لطفا برای ما روشن فرمایید که حاکم در استان خراسان رضوی استاندار است یا دادستان و امام جمعه؟ نیروی انتظامی تحت فرمان استاندار است یا دادستان؟ و اساسا ورود دادستان در این گونه موارد بر چه اساسی است؟ آیا اینها با خود اندیشیده‌اند که این قانون شکنی چه تاثیری بر جوانانی که از راه دور برای شرکت در این جلسه آمده بودند خواهد داشت؟ تردید دارم که این قبیل اقدامات داعش‌گونه عالما عامدا علیه انقلاب اسلامی انجام می‌شود یا از روی سهو و نادانی؟

واکنش علم الهدی به بیانیه علی مطهری

 اشاره نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به امام جمعه مشهد باعث واکنش علم الهدی شد و در پیامی نوشت: با کمال تاسف امروز شخصی که در جایگاه هیات رییسه مجلس قانون گذاری این نظام قرار دارد از قدرتی که بواسطه برقراری مردمسالاری دینی در این کشور از مردم به امانت گرفته و جزء یکی از قدرت‌مداران این نظام است، استفاده کرده و رییس جمهور را تهدید می‌کند که اگر پیگیری برای کشف علل انحلال سخنرانی من در مشهد را نکنی، مجلس فلان و بیسان می‌کند!

در ادامه این پیام آمده است: بدینوسیله اعلام می دارد آیت الله علم الهدی اصلا به چنین سخنرانی و مراسمی توجهی نداشته است و این حق را دارد که علیه شخص مفتری اقدام قضایی کند و در صورت عدم جبران تشویش اذهان عمومی توسط این شخص، اقدام خواهد شد.

ترک همدانی وکیل علی مطهری با اشاره به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد عنوان کرد: شکایتی علیه مقام مسئول قضایی در استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد ، تنظیم و به مرجع قضایی دادسرای کارکنان دولت تهران تحویل شد.

او افزود: در پی اقدام یک مسئول قضایی در استان خراسان رضوی، شکایتی به وکالت از آقای علی مطهری تنظیم و به دادسرای صالحه تقدیم شده است.

ترک‌همدانی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی در پرونده  شکایت آقای مطهری در شیراز به خوبی و شایستگی، رسیدگی‌ها را به انجام رساند، گفت: حتی دادستان وقت عمومی و انقلاب شیراز با دقت و وسواس لازم توانست تقریبا اکثر مقصران و متهمان را شناسایی و به دادگستری بسپارد. اما متاسفانه یک مقام قضایی در استان خراسان رضوی، مانع اجرای قانون اساسی و آزادی‌های فردی و اجتماعی شده و همین موجب اخلال در حقوق فردی و اجتماعی موکل نیز شده است، بطوریکه نتوانست از حقوق خویش بهره ببرد و ناچار از عدم حضور در محل اقامت میزبانانش شد و به تهران بازگشت. همین مساله هم منجر شد که  شکایت به دادگستری برود.

 مطهری تاکید کرد: با عنایت به اینکه پرونده در حال تحقیقات مقدماتی است از بیان جزییات قانونا معذورم.

نعمتی:روسای قوای مقننه و قضاییه به موضوع لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس ورود کنند

بهروز نعمتی در گفت و گو با خانه ملت، با انتقاد از لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد توسط دادستانی این شهر، اظهار داشت: در شرایطی که شورای تامین به عنوان مسئول صدور مجوزها تصویب می کند که سخنرانی انجام شود، لغو آن ها برای نایب رئیس مجلس جای تاسف دارد.

 سوال از وزیر کشور مسیر اشتباهی است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان قوه قضاییه باید این مسائل را حل کنند و سوال کردن از وزیر کشور در شرایطی که دادستانی دستور لغو سخنرانی را داده است، مسیر اشتباهی است.

 معاونان قوای قضایی و مجریه مجوز نمی‌گیرند، چرا نایب رئیس مجلس باید مجوز بگیرد؟

وی گفت: اما نکته قابل توجه این است که معاونان دو قوه قضاییه و مجریه برای سخنرانی مجوز کسب نمی کند، اما نسبت به سخنرانی علی مطهری به عنوان نایب رئیس مجلس حساسیت وجود دارد و خواهان کسب مجوز هستند، به نظر این حساسیت های بی جا است.

این نماینده درباره حادثه گذشته علی مطهری در شیراز توضیح داد:  در شیراز به علی مطهری گوجه فرهنگی پرتاب کردند، آن زمان او تنها نماینده مردم بود اما امروز مطهری علاوه بر نماینده مردم، نایب رییس مجلس محسوب می شود.

نعمتی تاکید کرد: انتظار داریم شخصا آیت الله آملی لاریجانی به موضوع ورود و مسئله را حل کند چرا که این مسائل باعث دو قطبی‌شدن جامعه می‌شود که دقیقا برخلاف تذکرات مقام معظم رهبری در این زمینه است.

دادستان عضو شورای تامین است

وی عنوان کرد: دادستان عضو شورای تامین است بنابراین زمانی که موضوع صدور مجوز برای سخنرانی علی مطهری بررسی می شد او در این نشست حضور داشته و می توانست همان موقع اظهار نظر کند نه اینکه به این سبک ورود کند و حتی با پاسخ ندادن به استاندار خراسان رضوی به مقام دولتی بی حرمتی کند.

 لاریجانی به لغو سخنرانی مطهری ورود کند

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از سوی دیگر لازم می دانیم دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به موضوع ورود کند چرا که تکرار چنین اقداماتی  به نفع هیچ یک از روسای قوا نیست. 

سخنگوی مجلس شورای اسلامی گفت: دو سال پیش در قم نیز با دکتر لاریجانی چنین رفتار شد و به رئیس مجلس مهر پرتاب کردند امروز در مشهد به نوع دیگری با نایب رئیس مجلس برخورد شد که زیبنده نظام نیست. باید اجازه داده شود افراد از جمله علی مطهری سخنرانی کنند و اگر مخالفی وجود داشت اظهار نظر کند، جامعه ما  دارای دموکراسی است و هیچ کشور به اندازه ما انتخابات برگزار نکرده.

یوسف نژاد: لغو سخنرانی مطهری در مشهد وجهه قانونی ندارد

علی اصغر یوسف نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد اظهار داشت:شورای تامین که بالاترین مرجع در مسائل امنیتی است، مجوز سخنرانی  را برای شخصیت شناخته شده ملی و در یک فضای مسقف داده است.

نماینده مردم  ساری و میاندرود در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: در شرایطی که مرجع رسمی صلاحیت دار مجوز صادر می کند، لغو آن به وسیله دادستان مشهد، وجهه قانونی ندارد.

وی تاکید کرد: باید دادستان برای افکار عمومی، مجلس و مراجع رسمی پاسخ قانونی داشته باشد.

این نماینده عنوان کرد: این گونه برخوردها به سود مملکت و مردم نیست و صلاح در این است که چنین اقداماتی سنجیده و با تدبیر باشد، با این حال افکار عمومی منتظر توضیحات و توجیحات دادستان هستند.

 یوسف نژاد گفت: اگرچه  وزارت کشور، استاندار و فرمانداری مسئول هستند اما فرماندار که رئیس شورای تامین مشهد است در این ارتباط مسئول می دانیم و طبیعتا مجلس و کمیسیون های تخصصی امنیتی و اجتماعی موضع گیری خواهند کرد.

وی افزود: این سخنرانی دارای مجوز رسمی بوده و مردم به اعتبار مجوز شورای تامین دعوت شدند، تجمع و پیشتیبانی انجام شده و به یکباره بدون هیچ استدلال و اقناع افکار عمومی به یکبار لغو شد و این لغو شبهه انگیز است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص واکنش هیات رئیسه به لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس گفت: مسئله شخصی است و ربطی به هیات رئیسه ندارد، وظیفه هیات رئیسه اداره مجلس است اما هر نماینده ای بر اساس شناختی که از موضوع دارد اظهار نظر می کند و فردا در صحن علنی عنوان می شود، اما بیشتر به آقای مطهری بر می گردد که چه عکس العملی نشان دهد.

 مافی : سخنرانی که مجوز وزارت کشور را دارد با چه منطقی لغو می شود

پروانه مافی با اشاره به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد گفت:  اگر نمایندگان مردم  امکان صحبت رو در رو با مخاطبان خود را نداشته باشند چگونه می توانند راهی مجلس شوند، به این جهت لغو سخنرانی مطهری را رفتاری توجیه ناپذیر است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سخنرانی مطهری مجوزهای لازم را داشت، عنوان کرد: اگر امروز اجازه دهیم سخنرانی که مجوز دارد لغو شود، فردا با همه ما نیز چنین رفتاری خواهد شد، ما رای را از مردم گرفته ایم و باید پاسخگو آنها باشیم. 

عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از دولت قبل انتظار پاسخگویی را نداشتیم، ادامه داد:  اما از آنجایی که دولت تدبیر و امید پشتوانه رای مردمی را دارد باید مقابل این رفتارهای خودسرانه بایستد و پاسخگو باشد.

 جعفرزاده ایمن آبادی: دستور دادستانی مشهد برای لغو سخنرانی مطهری فاقد مبانی حقوقی بوده است

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درباره لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد گفت :وفق گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور و مصاحبه سخنگوی این وزارتخانه، دادستانی مشهد طی مکاتبه ای بدون اشاره به محتوی برنامه وسخنران ان اجرای هرگونه جلسه ای را در تالار رازی مشهد ممنوع اعلام کرده است  حتی در خصوص محل جدید نیز دستور به پلمب داده شده، حسب اعلام این مقام وزارت کشور این دستور فاقد مبانی حقوقی وقانونی است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: علی ای حال با توجه به انتشار اخبار مربوط به لغو سخنرانی اقای مطهری در مشهد و پیگیری های وزارت کشور بدیهی است مقامات محترم قضایی اعم از رئیس محترم دستگاه قضایی و دادستان کل کشور ودادستان دادسرای انتظامی قضات از این امر مطلع گردیده اند بنابراین انتظار این است که اگر دادستانی مشهد دستوری خلاف موازین قانونی صادر نموده باشد مقامات ذی صلاح قوه قضاییه به این امر ورود کرده وموافق قانون نظارت بر رفتار قضات موضوع را بررسی و مورد رسیدگی قرار دهند تا چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد موافق قانون رفتار گردد.

 نائب رئیس اول فراکسیون مستقلین ولایی تاکید کرد:از طرفی وزارت کشور نیز به جهت حمایت از حقوق قانونی وسیاسی اشخاص ومردم تا حصول نتیجه اقدامات قانونی لازم را تداوم ببخشد در غیر این صورت مجلس از کلیه ابزارهای قانونی ونظارتی خویش در موضوع اخیر استفاده خواهد نمود.

هاشم زائی: تلقی مردم از لغو سخنرانی مطهری وجود سیاست های چندگانه در کشور است

عبدالرضا هاشم زائی با اشاره به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد، گفت: متأسفانه  سیاست ها و برنامه ها در مواجه با موضوعات و مسائل در سطح کشور هماهنگ نیست و این مسئله موجب شده که افراد ذی نفوذ و دستگاه ها در سطح استان و شهرستان دست به چنین اقداماتی بزنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به نظر من بروز اتفاقاتی مانند لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس در مشهد به هیچ وجه درست نیست و قطعا این دست اقدامات و مسائل به نفع کشور نیست.

وی گفت: برگزاری مراسم با مجوز حتی اگر آن مراسم کنسرت باشد، نباید از سوی برخی دستگاه لغو شود، حال چه برسد به سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس و پسر شهید مطهری در ایام اربعین حسینی، که قطعا باید مورد استقبال دستگاه ها و نهادها قرار می گرفت.

هاشم زائی افزود: اقداماتی مانند لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس در مشهد به مردم القا می کند که در کشور، یک سیاست چندگانه حاکم است و چند دولت و تصمیم گیر در کشور وجود دارد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس، با بیان اینکه لغو سخنرانی ها بدون ضابطه و قانون، به ضرر انسجام کشور است، تصریح کرد: قطعا این اقدامات به سود هیچ گروهی در کشور نیست و قطعا لغو سخنرانی از سوی هر نهادی که صورت گیرد، اقدامی نادرست است.

بی‌مقدار: لغو سخنرانی مطهری دخالت دادستانی در امور دستگاه های دیگر بود

شهاب الدین بی‌مقدار در واکنش به لغو سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مشهد اظهار داشت:  باید جلوی اقدامات فراقانونی گرفته شود و باید مانع بهانه تراشی برای توجیه چنین اقداماتی شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه دادستانی به بهانه احتمال برهم خوردن نظم سخنرانی مطهری را لغو کرده است، ادامه داد: وزارت کشور باید به طور جدی وارد موضوع شود و یکبار برای همیشه به چنین برخوردهایی را خاتمه دهد. چرا که اگر چنین دخالت هایی باب شود دیگر نمی توان مقابل آن ایستادگی کرد.

وی با تاکید بر اینکه نباید هر استان قانون خاص خود را داشته باشد، گفت: در چنین شرایطی نظم کلی کشور برهم می خورد، دخالت ناپسندی افتاده است، برای سخنرانی مطهری مکان دیگری تعیین شده بود اما بعد مکان را تغییر دادند و در نهایت سرخود مکان دومی را پلمب کردند.

این نماینده اظهار داشت: دادستانی تا کنون در چنین موضوعاتی دخالت نداشته، صدور مجوز با وزارت کشور است و تشخیص امنیتی بودن امور در هر استانی با شورای تامین آن استان است بنابراین لغو سخنرانی از سوی دادستانی دخالت در امور دیگر دستگاه ها بود.

بیمقدار تاکید کرد: طبق قانون اساسی و قوانین موجود کشور، صدور و لغو سخنرانی ها ارتباطی به دادستانی ندارد و نمی توان به بهانه احتمال بی نظمی سخنرانی لغو شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت:در گذشته نیز شاهد چنین اقدامات خودسرانه بودیم به این جهت این بار باید با جدیت مقابل رفتارهای فراقانونی ایستاد تا در آینده شاهد تکرار آن نباشیم.

ابوترابی:لغو سخنرانی مطهری خلاف قانون و اشتباه بود

ابوالفضل ابوترابی در خصوص لغو سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مشهد، اظهار داشت: این گونه برخوردهای سلبی خلاف قانون و اشتباه است و با این گونه اقدامات فقط به نظام و حکومت ضرر می زنیم.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کاری که خلاف قانون انجام شود بنا بر سخنان امام خمینی(ره) حرام و اشتباه است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه آزاد اندیشی و کرسی های آزاد اندیشی باید اینگونه جلسات برگزار شود زیرا آزاد اندیشی با اینگونه جلسات محقق می‌شود.

ابوترابی گفت: باید بتوانیم که حرف‌های همدیگر را بشنویم حتی اگر مخالف ما باشد و بایستی آستانه تحمل و صبر خود را بالا ببریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
2
13
رد پاي دلواپس ها ... را دنبال كنيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
1
3
یعنی این هایی که مهر پرتاب می کنند و مانع سخنرانی می شوند و دلواپس می شوند و چوب لای چرخ دولت می گذارندو تفرقه و نفاق ایجاد می کنند و ...... مسلمانند ؟!!! از بقیه مسلمان ترند ؟!!! مدافع نظام و رهبری اند ؟!!! اسلام و تشیع را از دیگران بهتر درک و فهم می کنند ؟!!! بخدا اینگونه نیست . مشابه اسلام اینها را بگردید در حکومت امویان و مروانیان و عباسیان پیدا خواهید کرد . اگر اسلام و مسلمانی آن باشد که اینها دارند وای اگر از پس امروز بود فردایی
536
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
1
4
با این اقدامات مطهری محبوبتر از قبل میشه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
0
0
فقط یه سوال : این دلواپسان در 8 سال دوره افول و اختلاس کجا بودند ؟؟ آقا جان نگران کشورت و انقلاب بودن که سینوسی نیست .
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
0
0
افتاب جان بهتر نیست از بیکاری جوانان و وفساد رایج در کشور بنویسی؟ بقیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
0
0
این دولت 9 ماهه حقوق من معلم را نداده اند دریغ از یا جمله کوتاه که جایی نوشته شه، یه سخرانی لغو شده داد همه در اومده! مایه شرمندگی است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین