کد خبر: ۴۰۹۸۶۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷

سی ان ان: اوباما شرکت‌های آمریکایی را به تجارت با ایران تشویق می‌کند

یک مقام آمریکایی به شبکه سی ان ان گفت: دولت باراک اوباما پیش از اتمام دوره ریاست جمهوری در حال تلاش برای امنیت بخشی به توافق هسته ای با ایران با جلوگیری از اعمال تحریم های بیشتر و همزمان، تشویق شرکت های آمریکایی برای کار با ایران است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، سی ان ان گزارش داد: همزمان با مخالفت برخی چهره های جمهوریخواه آمریکایی و ارسال نامه ای از سوی آنان به باراک اوباما برای توقف تسریع در فعالیت شرکت های آمریکایی برای تجارت و سرمایه گذاری در ایران، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که خود در مذاکرات هسته ای حضور داشته گفت: تلاش خاصی برای محکم و بازگشت ناپذیر کردن چیزی پیش از اتمام دوره ریاست جمهوری (اوباما) نمی کنیم مگر در راستای تعهداتی که تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) داده ایم.
وی افزود: دولت آمریکا در جستجوی عقب نشینی از تحریم های موجود (ضد ایرانی) نیست اما امیدوار است مانع گسترش تحریم های 10 ساله اخیر علیه ایران از سوی کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان است.
مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته قانون تحریم جمهوری اسلامی ایران را برای 10 سال دیگر تمدید کرد.
این مقام آمریکایی تصریح کرد: آمریکا تلاش های خود را برای تشویق شرکت های آمریکایی در جهت تجارت بیشتر با ایران با هدف ادامه التزام تهران به توافق هسته ای تقویت کرده است.
خبرگزاری رویترز شامگاه سه شنبه در خبری فوری اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت که هر طرحی که باعث تخریب اجرای توافق هسته ای شود را امضا نخواهد کرد.
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا بارها و به ویژه در واپسین روزهای حضور در کاخ سفید در خصوص پیامدهای نقض برجام به مخالفان آن به خصوص دونالد ترامپ رییس جمهوری تازه این کشور هشدار داده است.
خبر اخیر درباره صدور مجوز از سوی خرانه داری آمریکا برای فروش 106 فروند هواپیمای ایرباس به ایران نیز در همین راستا ارزیابی می شود؛ اقدامی که گفته می شود در جهت تحکیم چفت و بست های برجام در روزهای پایانی دولت اوباما به انجام می رسد.
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت که وزارت خزانه داری آمریکا مجوز فروش 106 هواپیمای تجاری شرکت فرانسوی ایرباس به ایران را صادر کرده است.
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا این مجوز را روز دوشنبه صادر کرده است.
ایرباس پیش از این از دریافت مجوز فروش 17 هواپیما از مجموع 118 هواپیمای توافق شده خبر داده بود.
شرکت بوئینگ هم در تابستان صدور مجوز فروش 80 هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر را تایید کرده بود.
هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه مانع تراشی در مسیر اجرای برجام، طرح منع فروش هوایپما به ایران را تصویب کرد.
این طرح برای اجرایی شدن نیاز به تایید سنا و امضای رئیس جمهوری دارد.
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده است، در صورت تصویب این طرح در کنگره آن را وتو خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین