کد خبر: ۴۰۹۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰

ترامپ: من نمی‌خواهم کلینتون‌ها را اذیت کنم/ نگاه من به مشکل سوریه با بقیه فرق دارد

آمریکا ناگزیر به حل درگیری‌ها در سوریه است و دیدگاهش در این خصوص با دیدگاه هر فرد دیگری تفاوت دارد.
آفتاب‌‌نیوز : دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در مصاحبه با نیویورک تایمز به بررسی مسائل مختلف جهان در راس آن بحران سوریه و درگیری اسرائیل و فلسطین پرداخت.

به گزارش ایسنا، ترامپ در مصاحبه‌ای تفصیلی با نیویورک تایمز گفت اقدامات این گروه را که پیروزی وی را با به نمایش گذاشتن سلام‌های نازی جشن گرفته بودند، رد می‌کند.

به تازگی عکسی از اعضای این گروه در شهر واشنگتن منتشر شد که وقتی سخنران مراسمشان فریاد زد "هایل ترامپ"، با دادن سلام‌های نازی به شادمانی پرداختند. عبارت هایل ترامپ، تقلیدی از سلام اعضای حزب نازی بود که به صورت "هایل هیتلر" تلفظ می شد.

در ویدیویی که از این مراسم منتشر شده، ریچارد سپنسر، رهبر جنبش راستگرای جایگزین می‌گوید، آمریکا متعلق به سفیدپوستان است. وی در سخنان خود، سفیدپوستان را "فرزندان خورشید" می‌نامد. سپنسر در بخشی دیگر از صحبت‌های خود، منتقدان این گروه را "پست‌ترین موجوداتی که تاکنون روی زمین راه رفته‌اند" توصیف می‌کند.

در جریان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اغلب گروه‌های راست‌گرای افراطی فعال در ایالات متحده از دونالد ترامپ حمایت کردند. رقبای ترامپ در جریان این مبارزات انتخاباتی، او را به استفاده از ادبیات "نژادپرستانه" یا "خارجی‌ستیز" متهم می‌کردند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه ابراز نگرانی کرد که پیروزی ترامپ در انتخابات می‌تواند باعث تقویت نژادپرستان سفیدپوست شود. یک مقام نزدیک به مرکل گفت که ویدئوی هایل ترامپ زننده و نگران کننده است.

با این حال، ترامپ در مصاحبه نیویورک تایمز از انتصاب استیو بانون به عنوان استراتژیست ارشد خود دفاع کرد.

بانون مدیر سابق موسسه به شدت راستگرای "برایتبارت نیوز" است. ترامپ این ادعا را که برایتبارت نیوز به جنبش ملی‌گرایان سفیدپوست مرتبط است، رد کرد. او به نیویورک تایمز گفت: برایتبارت فقط یک نشریه است. آنها همان خبرهایی را که شما کار می‌کنید، پوشش می‌دهند.

او در مورد آقای بانون گفت: اگر فکر می‌کردم که او نژادپرست یا راستی یا از اینها باشد، اصلا به استخدام او فکر نمی‌کردم.

منع تعقیب قضایی کلینتون

از سوی دیگر، سخنگوی ترامپ پیش‌تر گفته بود که رئیس‌جمهوری منتخب قول دوران مبارزات انتخاباتی خود در خصوص تعقیب قضایی هیلاری کلینتون در ارتباط با استفاده از ایمیل‌های شخصی در دوران تصدی وزارت خارجه را دنبال نخواهد کرد. ترامپ در همین زمینه به نیویورک تایمز گفت: من نمی‌خواهم کلینتون‌ها را اذیت کنم، واقعا نمی‌خواهم... هیلاری خیلی چیزها را تحمل کرده و رنج زیادی کشیده است.

رئیس جمهور منتخب آمریکا همچنین بر لزوم حل بحران سوریه و پایان دادن به وقایع این کشور که آن را یک "جنون" خواند، تاکید کرد.

ترامپ افزود: آمریکا ناگزیر به حل درگیری‌ها در سوریه است و دیدگاهش در این خصوص با دیدگاه هر فرد دیگری تفاوت دارد.

وی تصریح کرد: تشکیل دولت‌های جدید امر مطلوب برای آمریکا نیست و تصور نمی‌کنم که ما خالق کشورها باشیم.

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در عین حال اشاره‌ای به نحوه حل بحران سوریه نکرد اما در تبلیغات انتخاباتی‌اش بر خلاف دولت باراک اوباما گفته بود که در مبارزه با تروریست‌ها متمرکز خواهد بود نه مقامات سوریه و همکاری با روسیه را در خصوص حل بحران سوریه بعید ندانسته بود.

صلح خاورمیانه

ترامپ همچنین به مساله اسرائیل و فلسطین پرداخت و گفت، دوست دارد که به توافق صلح بین اسرائیل و فلسطین دست یابد و آن را دستاوردی بزرگ خواهد بود.

این در حالی است که او قبلا پیشنهاد انتقال پایتخت اسرائیل از تل‌آویو به قدس را داده بود.

یکی از خبرنگاران نیویورک تایمز در توئیتر در این باره نوشت: ترامپ در این مصاحبه پیشنهاد داده که جارد کوشنر دامادش در مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین مشارکت کند، این در حالی است که داماد ترامپ یک یهودی تندرو است.

دونالد ترامپ در ادامه این مصاحبه گفت: ریاست جمهوری من هرگز موجب اختلاط در کارهایم نمی‌شود. من قادرم کارهای شخصی خود و اداره کشور را به طور کامل اداره کنم.

ترامپ تاکید کرد: من دوست دارم کاری برای جدا کردن این دو حوزه به طور مشخص بکنم. کارهایی که دارم بر خلاف قانون نیست.

ترامپ به دنبال عادی سازی روابط با روسیه

رئیس جمهور منتخب آمریکا هم‌چنین در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز از تمایل خود برای عادی سازی روابط با روسیه خبر داد.

وی افزود: اگر در برقرار روابط مجدد با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تفاهم برسد، اقدامی بسیار عالی خواهد بود.

رئیس جمهور جدید آمریکا، با اشاره به تلاش‌های "ناموفق" هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا برای تنظیم مجدد روابط با روسیه، خاطرنشان کرد، با اتفاق‌هایی که در این مدت رخ داده از واژه "تنظیم مجدد" (Reset) روابط استفاده نمی‌کنیم بلکه خواستار تعمیق روابط هستیم.
با پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، پوتین با ارسال نامه و همچنین تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود بر برقرای مجدد روابط دوجانبه بر پایه احترام و منافع متقابل تاکید کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین