کد خبر: ۴۱۰۲۸۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹
به دنبال افزایش همکاری‌ها با آیمو در دوره پسابرجام

بعیدی‌نژاد: جزو 21 کشور قدرتمند دریایی هستیم

«حمید بعیدی نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس پس از تسلیم رونوشت اعتبارنامه اش به «کی تاک لیم»دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی در لندن، تصریح کرد تهران به دنبال افزایش همکاری‌هایش با آیمو است.
آفتاب‌‌نیوز :
بعیدی نژاد پس از دیدارش با دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی که عصر چهارشنبه صورت گرفت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: بنده افتخار داشتم اعتبارنامه ای که جهت معرفی رسمی اینجانب به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی توسط جناب آقای دکتر ظریف خطاب به دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی صادر شده بود، را تقدیم دبیر کل این سازمان کنم. 

سفیر ایران افزود: بعد از چند سالی که به علت شرایط تحریم روابط ما با این سازمان مهم بین‌المللی در حد محدودی بوده است، امروز ما طلیعه شروع یک مرحله جدید کاری را با سازمان بین‌المللی دریانوردی می‌بینیم و امیدواریم که ارتقاء روابط ما با این سازمان مهم بین‌المللی بتواند منافع مهمی برای کشورمان در برداشته باشد. 

بعیدی‌نژاد: جزو 21 کشور قدرتمند دریایی هستیم

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران جزو 21 کشور قدرتمند دریایی جهان است و حجم تبادل بار و نفت از مسیرهای دریایی در کشور هم گسترده است و هم ریشه و سوابق دیرینه ای دارد. 

بعیدی نژاد ادامه داد: مقرراتی که در این سازمان بین‌المللی در مورد بحث های دریانوردی صادر می‌شود برای کشور ما آثار مهمی دارد، بنابراین کشور ما توجه بسیار مهمی به مباحث این سازمان بین‌المللی و تصمیماتی که در این سازمان گرفته می‌شود، دارد. 

سفیر ایران اظهار داشت: ما همواره تلاش داشته ایم که حتی در شرایط سخت گذشته اجازه ندهیم که حضورمان در این سازمان قطع شود و یک حضور حداقلی را استقرار و تضمین بخشیدیم. اما اکنون با توجه به بهبود روابط و ارتقاء شرایط کشور برنامه داریم که حضور خودمان را در این سازمان تقویت کنیم. 

بعیدی نژاد گفت: بعد از رفع تحریم‌ها که یک بخش عمده این تحریم ها در خصوص دریانوردی و کشتیرانی و کشتیرانی نفت بوده، خوشبختانه وضعیت دریایی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به وضعیت بسیار مناسبی رسیده است. امروز تحریم‌ها در خصوص کشتیرانی و کشتیرانی نفت کاملا برداشته ‌شده و مشکلات بیمه کالاها و بیمه نفت و بیمه کشتیرانی کاملا حل و فصل شده اند که خود دستاورد مهمی برای کشورمان می باشد. 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت های مهم خود این فرصت و توان را دارد که حضور گسترده ای را در پهنه دریایی جهان داشته باشد که این امر خوشبختانه با بازگشت قدرتمندانه ایران به صحنه دریانوردی و کشتیرانی جهانی در حال تحقق است. امروز وضعیت دریانوردی و استفاده از بنادر و کشتیرانی ایران به ‌صورت عادی برگشته است و کمپانی‌های بزرگ کشتیرانی در ایران نیز نمایندگی دارند و برخی دیگر مانند شرکت بزرگ مرسک که بزرگترین کمپانی کشتیرانی کانتینری جهان می باشد اخیرا با برقراری نمایندگی به ایران برگشتند. 

سفیر کشورمان همچنین در خصوص دیدارش با «کی تک لیم » گفت: در بحثی که با دبیر کل «آیمو» داشتیم ایشان هم تائید کردند که موقعیت ژئوپلیتیکی ایران به نحوی است که پتانسیل‌های بسیاری را برای افزایش و ارتقاء همکاری های دریانوردی بین ایران و کشورهای دیگر فراهم می نماید و قطعاً «آیمو» از افزایش روابطش با ایران بسیار خوشحال است. 

بعیدی‌نژاد: جزو 21 کشور قدرتمند دریایی هستیم

وی افزود: ما هم اعلام کردیم که در شرایط جدید بسیار علاقه‌مند هستیم که با این سازمان بین‌المللی همکاری‌مان را بیش از پیش افزایش دهیم و برنامه‌هایی داریم که در آینده نزدیک مشارکت خودمان را در ابعاد مختلف در «آیمو» ارتقاء خواهیم داد. 

بعیدی نژاد در پاسخ به این سؤال که جمهوری اسلامی ایران چه برنامه‌هایی را در جریان همکاری‌اش با سازمان بین‌المللی دریانوردی در دستور کار دارد گفت: همان‌طور که می‌دانید سازمان بین‌المللی دریانوردی یکی از تخصصی‌ترین سازمان‌های بین‌المللی است و مباحث حقوقی و فنی پیچیده ای در این سازمان مورد مذاکره قرار می‌گیرند. 

وی افزود: در تمامی این زمینه‌ها جمهوری اسلامی ایران دارای دیدگاه‌های مشخص فنی و حقوقی است و نمایندگان ما در جلساتی که شرکت می‌کنند این دیدگاه‌ها را با دیگر کشورها در میان می‌گذارند. نمایندگان ما بدین وسیله هم به تعمیق مباحث این سازمان کمک می کنند و هم دیدگاههای کشورمان را در فرآیندهای تصمیم سازی در خصوص مباحث دریانوردی این سازمان وارد اسناد مصوب این سازمان می کنند. آقای دبیر کل نیز بر توان علمی و مشارکت موثر جمهوری اسلامی ایران در مباحث این سازمان صحه گذاشتند. 

وی افزود: طبیعتاً ما مشارکتمان را در دوره جدید پسا برجام افزایش‌خواهیم داد و نقش مهم‌تری را در سیاست ‌گذاری‌ها و تعیین قوانین و مقررات در این سازمان مهم ایفاء خواهیم کرد. 

سازمان بین المللی دریانوردی از جمله سازمان های تخصصی ملل متحد به شمار می رود که در زمینه همکاری و تبادل اطلاعات میان کشورهای عضو در موضوعات فنی مربوط به کشتیرانی و استاندارهای ایمنی دریایی و نیز تصویب کنوانسیون های حمل و نقل دریایی فعالیت دارد. 

به گزارش ایرنا، این سازمان که از جمله اهدافش «ایمنی، امنیت، کشتی رانی کارآمد در اقیانوس های عاری از آلودگی» است هم اکنون با 171 عضو و 3 عضو وابسته، مقرش در لندن می باشد و ارکان اصلی آن شامل مجمع ، شورا و نیز پنج کمیته تخصصی است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین