کد خبر: ۴۱۰۳۱۴
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰

بررسی برندگان نوبل ادبیات

در شرایطی که کتاب پژوهشی فاطمه سپهرنژاد با عنوان «آفتاب پنهانی» به تازگی راهی بازار شده، این پژوهشگر از پایان کار پژوهشی دیگری درباره برندگان جایزه نوبل ادبیات خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
 این پژوهشگر در پژوهشی که با کمک دکتر نرگس جباری به آن پرداخته، موضوع دریافت‌کنندگان جایزه نوبل ادبیات را مورد توجه قرار داده است. او می‌گوید در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۶ تقریبا تمام دریافت‌کنندگان این جایزه معتبر جهانی نویسندگانی از کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده‌اند، همچنین خانم‌هایی که این جایزه ادبی جهانی را از آن خود کرده‌اند، دارای نگاه‌ و سبک فمینیستی بوده‌اند.


به گزارش ایسنا،به تازگی کتاب «آفتاب پنهانی» با موضوعیت ادبیات عاشورایی، ادبیات نیایشی و انقلابی از سوی انتشارات تیرگان راهی بازار شده است.

سپهرنژاد درباره این کتاب خود گفت: ادبیات به دلیل پیوندی که با دگرگونی‌های سیاسی، اجتماعی دارد، بیشترین تاثیر را در این دگرگونی‌ها می‌پذیرد. مهمترین نمونه این دگرگونی‌ها در شعر دفاع مقدس، انقلابی و عاشورایی به چشم می‌خورد. اما بر اساس این تحقیق که در حوزه کتاب‌های درسی دوره متوسطه به ویژه دوره متوسطه دوم انجام شده، موضوع دفاع مقدس جای مناسبی را در میان کتاب‌های درسی ندارد.

او افزود: این ضعف باعث شده است ما با فقر اشعاری در حوزه ادبیات دفاع مقدس در کتاب‌های درسی‌مان مواجه باشیم و بیشتر حجم اشعار این کتاب‌ها به ادبیات انقلاب و عاشورایی تعلق دارد. به گونه‌ای که در پایه‌های اول و چهارم دوره متوسطه بیش از دو شعر در این زمینه دیده نمی‌شود.

فاطمه سپهرنژاد متولد ۱۳۴۷ و کارشناس ارشد ادبیات مقاومت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین