کد خبر: ۴۱۰۴۳۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵

توسعه گفت‌وگوها با ادیان مختلف در دستور کار قرار دارد

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به دستاوردهای مثبت دهمین دور گفت و گوهای دینی اسلام و مسیحیت به میزبانی واتیکان و اولین دور گفت و گوهای فرهنگی ایران و اروپا با محوریت ایتالیا، گفت: توسعه گفت و گوهای دینی به صورت دو جانبه، چندجانبه و رفت و آمد های متقابل در دستور کار قرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی روز جمعه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در پایان سفر چهار روزه به ایتالیا برای شرکت در دهمین دور گفت و گوهای دینی اسلام و مسیحیت به میزبانی واتیکان و اولین دور گفت و گوهای فرهنگی ایران و اروپا با محوریت ایتالیا گفت: با تعامل مثبت و همکاری ارزشمند طرف ایتالیایی در برگزاری دو برنامه مزبور و مباحث و توافقات به عمل آمده، به نظر می رسد گام موثر و مفیدی در توسعه روابط و همکاری های طرفین برداشته شده است.

ابراهیمی ترکمان در مورد گفت و گوهای دینی و ملاقات با پاپ نیز پاسخ داد: مرکز بین المللی گفت و گوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، متولی اصلی برگزاری برنامه ها و نشست های تخصصی با ادیان مختلف است که با برنامه ریزی دقیق انجام شده، امکان بهره برداری از این فرصت برای دستیابی به اشتراکات دینی به دست آمد.

وی اظهار کرد: در همین ارتباط برگزاری گفت و گوهای دینی اسلام و مسیحیت از گذشته مطرح بوده و مراحل مختلفی؛ از بدگمانی، تردید، یقین و اعتماد را طی کرده و امروز گام برداشتن در مسیر اقدامات اجرایی و عملیاتی مشترک به عنوان دستور کار مهم فعالیت ها مد نظر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار با پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک جهان را فرصتی مناسب برای معرفی و ارتباط نزدیک طرف ها دانست و گفت: در شرایط امروز منطقه و جهان که دشمنان دین دنبال ارائه تصویری خشن و غیرواقعی از دین برای ایجاد بی ثباتی و ناامنی در جهان هستند، این ملاقات تاکید بر همبستگی ادیان در جهت تعالی و آرامش برای بشریت است.

وی یادآور شد: در این ملاقات برای یکدیگر و مردم جهان دعا کردیم و پاپ ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این برنامه بر ادامه این گفت وگو ها تاکید کرد.

ابراهیمی ترکمان در مورد دهمین نشست گفت وگوهای اسلام و مسیحیت افزود: شخصیت های برجسته اسلامی توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای شرکت در این برنامه دعوت شده بودند و از طرف واتیکان نیز چند شخصیت علمی و دینی حضور داشتند که طی دو روز، مقالات خود را ارائه کردند و در پایان بیانیه اجلاس دهم جمع بندی و تصویب شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برگزاری اولین دور گفت و گوهای فرهنگی ایران و ایتالیا گفت: در این زمینه و برای تنوع بخشی به فعالیت های فرهنگی، مرکز مطالعات فرهنگی و بین المللی معاونت آموزش و پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت و گوهای فرهنگی را طراحی کرد.

ابراهیمی ترکمان هدف از این طراحی را ارزیابی تعاملات فرهنگی در سطوح کلان تر و توجه به حوزه محتوایی در کنار زمینه های اجرایی پررنگ و تاثیرگذار دانست که اولین دوره این برنامه در ایتالیا با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی ایرانی به میزبانی بنیاد بزرگ دایره المعارف ایتالیا به عنوان یکی از مهمترین موسسات فرهنگی این کشور، به مدت دو روز برگزار شد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: شرکت کنندگان طی نشست های تخصصی با ارائه مقالات خود زمینه های توسعه همکاری های فرهنگی در اروپا به ویژه ایتالیا را بررسی کردند.

وی افزود: در ملاقات با بعضی مقامات فرهنگی از جمله ریاست بنیاد دایره المعارف ایتالیا که وزیر پیشین میراث فرهنگی و فعالیت های فرهنگی و گردشگری و بسیار علاقمند به فرهنگ و تمدن ایران بود یا قائم مقام وزیر فرهنگ و مسئولان این مجموعه متوجه شدم فضای بسیار مثبت و مناسبی در تعاملات فرهنگی دو کشور ایجاد شده که امیدواریم با برنامه ریزی دقیق شاهد توسعه این همکاری ها باشیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین خبر داد: مقرر شد دور دوم گفت و گوهای فرهنگی ایران و اروپا به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه تهران در حاشیه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شود که ایتالیا به عنوان میهمان ویژه در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

وی در پایان فعالیت ها و اقدامات مرکز بین المللی گفت و گوی ادیان، مرکز مطالعات فرهنگی و بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و تلاش های رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا را در اجرای دقیق و برنامه ریزی منسجم برنامه ها قابل توجه دانست.

ابوذر ابراهیمی ترکمان در راس هیاتی دینی و فرهنگی متشکل از آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر سید مهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، دکتر عبدالحسین خسروپناه رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر حسین سلیمی ریاست دانشگاه علامه طباطبایی، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی‌آملی، رییس مؤسسه علوم وحیانی اسراء، یحیی یثربی استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از پژوهشگران دینی و اساتید علوم انسانی در این دو نشست که روز سه شنبه (2 آذر) برگزار شد، شرکت کرده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین