کد خبر: ۴۱۰۴۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «فرانسه» مطرح شد:

اصغر فرهادی از نوشتن برای صلح می‌گوید/سعی‌کردم برای جلوگیری از وقوع هرگونه اتفاق‌ناخوشایندی کاملا محرمانه به کشور بازگردم

«کار فرهادی نشان دادن پیچیدگی‌های اخلاقی زندگی انسانی است. در کارهای او به مخاطب گفته می‌شود که خود باید درباره نقش قضاوت کند و نتیجه‌گیری برعهده اوست. فیلم قضاوتی درباره شخصیت‌ها انجام نمی‌دهد.»
آفتاب‌‌نیوز :
سروس فرهنگی- خبرگزاری «فرانسه» با اشاره به این که سینمای ایران در طول سه دهه گذشته قابل تحسین بوده است اشاره می‌کند که تاکنون کمتر فیلم ایرانی‌ای توانسته بود در سطح اسکار مطرح شود اما اصغر فرهادی توانست این کار را انجام دهد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ فرهادی درباره بازگشت به ایران می‌گوید: «سعی کردم به صورت کاملا محرمانه به کشور بازگردم برای جلوگیری از وقوع هرگونه اتفاق ناخوشایندی. اما زمانی که به فرودگاه رسیدم دیدم جمعیت زیادی جمع شده‌اند. من درباره کنترل این جمعیت نگران شدم.»

اصغر فرهادی از نوشتن برای صلح می‌گوید/سعی کردم برای جلوگیری از وقوع هرگونه اتفاق ناخوشایندی  به‌صورت کاملا محرمانه به کشور بازگردم

خبرگزاری فرانسه اشاره می‌کند که «جدایی نادر از سیمین» ساخته فرهادی برنده جایزه بهترین فیلم به زبان خارجی در سال‌های گذشته شده بود. خبرگزاری فرانسه درباره جوایز اعطا شده به فرهادی می‌نویسد: «او سبب تقویت روحیه بسیاری از ایرانیان شد؛ ملتی که در اطراف خود ناآرامی‌های همسایگان پس از بهار عربی را دیده‌اند و جنگ و تحریم‌های اقتصادی تهدیدی همیشگی برای‌شان بوده و زندگی‌شان را تحت الشعاع قرار داده است.» 

فرهادی در جریان سفر به امریکا به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «زمانی که سیاستمداران در ایران و امریکا درباره جنگ صحبت می‌کردم من خیلی خوشحالم که درباره فرهنگ گفتم و می‌گویم. این احساس را داشتم که مردم دو کشور هستند که با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌اند بیش از آن که سیاستمداران دو کشور بخواهند با یکدیگر گفت‌وگو کنند.»

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که فرهادی بار دیگر خود را در یک جشنواره فرهنگی بین‌المللی دیگر به نمایندگی از ایران می‌بینید و آن هم برای فیلم «فروشنده» نامزد در میان فیلم‌های خارجی اسکار ۲۰۱۷ خواهد بود. 

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: «داستان فیلم درباره اخلاق است؛ درباره زوحی که دچار آشتفگی می‌شوند. فرهادی در جدایی نادر از سیمین نیز بسیار ظریف و فراتر از محدودیت‌ها در ایران زندگی عادی مردم را به تصویر کشید. این برای مخاطب غربی جذاب بود. فرهادی فکر نمی‌کند که کارش باید این باشد که بگوید امریکا تصور غلطی درباره جامعه ایران دارد. او معتقد است که درکارهایش نوعی گفت‌و‌گو میان مردم ایران و خارج از کشور و برسمیت‌شناختن فرهنگ عمومی دیگر کشورها دیده می‌شود. او می‌گوید: «زمانی  که می‌نشینم و سناریو می‌نویسم با خود نمی‌گویم که این فیلم را برای مخاطب خارجی می‌سازم چون مخاطب خارجی به تماشای آن می‌نشیند.» او می‌افزاید: «با خود فکر می‌کنم که مخاطب می‌تواند هر کسی باشد و در هر جایی نشسته باشد و آن چه از قلبم بر می‌آید و به من دیکته می‌کند را بر روی کاغذ می‌آورم.» 

فرهادی در حال حاضر ۴۴ ساله است و اولین فیلم کوتاه خود را در سن ۱۳ سالگی در باشگاه سینمای جوان ساخت. او فارغ‌التحصیل مطالعات تئاتر از دانشگاه تهران است و کارشناسی ارشد را نیز در دانشگاه تربیت مدرس گذراند و بلافاصله شروع به کارگردانی کرد. در سال ۲۰۰۲ میلادی او کارگردانی اولین فیلم سینمایی‌اش یعنی رقص در غبار را انجام داد؛ پیش از فیلم مورد تحسین چهارشنبه سوری که تصویری زنده از جامعه ایران را نشان می‌دهد. درام روانشناختی «درباره الی» در سال ۲۰۰۹ میلادی پیش از جدایی نادر از سیمین، آگاهی عمومی بین‌المللی از زندگی در ایران را افزایش داده و برای او جایزه بهترین فیلم در شصت و یکمین جشنواره برلین را به همراه داشت. او همچنین برنده بهترین جایزه فیلم خارجی اسکار و گلدن گلوب شد.

خبرگزاری فرانسه در پایان می‌نویسد: «کار فرهادی نشان دادن پیچیدگی‌های اخلاقی زندگی انسانی است. در کارهای او به مخاطب گفته می‌شود که خود باید درباره نقش قضاوت کند و نتیجه‌گیری برعهده اوست. فیلم قضاوتی درباره شخصیت‌ها انجام نمی‌دهد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
1
4
هنر و فکرت با ارزش است ..درود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
1
1
با زبان هنر می توان جاودانه بود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین