کد خبر: ۴۱۰۹۶۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با ایرنا:

هیچ مورد انسانی از آنفلوانزای پرندگان در ایران نیست/آغاز آنفلوانزای فصلی

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود مشاهده مواردی از آنفلوانزای پرندگان در چند مرغداری، هیچ مورد انسانی از این بیماری نداشته‌ایم و تمام مرغ‌های آلوده معدوم شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز : محمود نبوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای پرندگان در کشور با توجه به مشاهده مواردی از این بیماری در مرغداری‌ها توضیح داد: درباره وضعیت این بیماری در مرغداری‌ها سازمان دامپزشکی باید توضیح بدهد و وزارت بهداشت حتی یک مورد گزارش ابتلای انسانی به این بیماری را نداشته است.

وی ادامه داد: گزارش‌ها حاکی است در چند مرغداری کشور، مواردی از بیماری آنفلوانزای پرندگان مشاهده شده است؛ طبق روال سال های گذشته به محض مشاهده حتی یک مورد از این بیماری در یک مرغداری، عملیات «cooling» انجام می‌شود و تمام مرغ و خروس‌های آن مرغداری معدوم شده، دفن می‌شوند و بر روی آنها آهک ریخته می‌شود.
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: با توجه به اینکه سازمان دامپزشکی هزینه تمام مرغ و خروس‌ها را به مرغداری‌ها می‌دهد، همه این کارگاه‌ها، فرآیند معدوم سازی تمام مرغ‌های خود را به سرعت انجام می‌دهند و تا سه ماه نیز هیچ مرغ و خروسی را پرورش نمی‌دهند.

وی گفت: با توجه به سختگیری سازمان دامپزشکی، در این مورد، از 20 سال پیش هیچ مورد انسانی ابتلا به بیماری آنفلوانزای پرندگان در کشور نداشته‌ایم اما در کشورهایی مانند ویتنام و مصر که در این زمینه سختگیری لازم را نداشته‌اند، در سال های گذشته موارد انسانی از این بیماری کشنده دیده شده است.
نبوی درباره تعداد یا مکان هایی که مرغ های آن به بیماری آنفلوانزای پرندگان مبتلا شده‌اند، گفت: در این مورد اطلاعات را فقط سازمان دامپزشکی در اختیار دارد و وزارت بهداشت از اینکه چند کارگاه مرغداری صنعتی یا سنتی با این مساله مواجه شده‌اند، یا در کجا بوده‌اند، اطلاعی ندارد.
وی درباره آخرین وضعیت آنفلوانزای فصلی در کشور نیز توضیح داد: هنوز آنفلوانزای فصلی شایع نشده است و فقط موارد 'تک گیر' این بیماری را شاهد بوده ایم.
وی افزود: آ‌نفلوانزای فصلی سه نوع مختلف شامل آنفلوانزای H3N2 ، H1N1 و نوع B دارد و موارد دیگر این بیماری بسیار کمتر دیده می‌شود.

نبوی گفت: هنوز نمی‌توان به دقت گفت که کدام یک از این سه نوع آنفلوانزا در سال جاری بیشتر در کشور شایع می‌شود، البته غیر از آنفلوانزا حدود 15نوع ویروس سرماخوردگی نیز وجود دارد که بیماری شدیدی محسوب نمی‌شود.
وی افزود: بر اساس آمارهای موجود هر سال حدود پنج درصد جامعه به یکی از انواع خفیف تا شدید آنفلوانزا مبتلا می‌شوند و حدود یک هزارم تا نیم درصد جامعه ممکن است به نوع شدید این بیماری مبتلا شوند و از این تعداد نیز بین دو تا سه درصد ممکن است بر اثر عوامل ثانویه مانند «پنومونی» یا «ذات الریه» جان خود را از دست بدهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین