کد خبر: ۴۱۰۹۷۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
انتخاب مدیر اجرایی بریتیش پترولیوم برای بررسی همکاری با تهران علیرغم پیروزی ترامپ در امریکا

غول های نفتی جهان خط شکن نگرانی ها درباره احتمال تاثیر منفی ترامپ به ایران باز می گردد

غول های نفتی جهان علیرغم تهدیدات ترامپ برای ارزیابی میادین نفتی و گازی به ایران می آیند .
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-نگرانی ها درباره احتمال تاثیر منفی پیروزی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان بر روی همکاری های ایران با شرکت های مهم انرژی در جهان در حال برطرف شدن هستند. 

«شلومبرگر» بزرگترین شرکت حفاری نفت جهان اعلام کرده است که علیرغم انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهوری امریکا نامزدی که تهدید به پاره کردن توافق هسته ای کرده بود خواستار همکاری با ایران است. روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» در این باره می نویسد:«شرکت خدمات نفتی «شلومبرگر» روز یکشنبه اعلام کرد که تفاهم نامه ای را با ایران برای بررسی میدان نفتی در آن کشور و همکرای با تهران در این زمینه را امضا کرده است». این روزنامه در ادامه می افزاید:«این توافق در حالی امضا می شود که برخی از شرکت ها درباره تاثیر ترامپ بر روی همکاری های انرژی ایران با شرکت های نفتی و احتمال وضع دوباره تحریم های امریکا علیه آن کشور نگرانی دارند. اظهارات تند ترامپ علیه برجام سبب شده بود تا بسیاری از شرکت های بین المللی برنامه های خود برای ورود به بازار ایران را متوقف کنند. با این حال، سخنگوی «شلومبرگر» یکی از بزرگترین شرکت های خدمات نفتی در جهان به وال استریت ژورنال گفته است که تفاهم نامه ای را برای شرکت ملی نفت ایران برای عدم افشای داده های مورد نیاز برای ارزیابی فنی میادین نفتی ایران و چشم انداز توسعه آن ها امضا کرده است». 

وال استریت ژورنال اشاره می کند که نکته جالب توجه آن است که دفتر مرکزی شلومبرگر در هیوستن تگزاس است و بخش مهمی از سهام های آن شرکت در بازار نیویورک  ثبت شده اند. در صورت تکمیل این مهامله این برای اولین بار در ایران خواهد بود که یکی از مهم ترنی شرکت های فعال در حوزه انرژی از زمان ترک تهران در سال ۲۰۱۰ میلادی به دنبال تحریم های ضد ایرانی اتحادیه اروپا به آن کشور باز می گردد. شلومبرگر اشاره کرده است که معامله شامل اجرای عملیات حفاری نفتی نیست و آن شرکت قصد دارد با رعایت قوانین و ضوابط فعالیت خود در ایران را از سر گیرد. 

علیرغم آن که تحریم های ببین المللی در حوزه صنعت انرژی ایران در ژانویه لغو شدند واشنگتن اما ممنوعیت ها برای شرکت های امریکایی و شهروندان آن کشور برای سرمایه گذاری در حوزه نفت ایران را حفظ کرده است. 

در این میان غول های نفتی اروپایی از جمله «توتال» فرانسه وارد مذاکره با ایران شده اند. این شرکت از سرمایه گذاری ۴.۸ میلیارد لاری در میدان گازی ایران قبل از پیروزی ترامپ خبر داده بود. علیرغم عدم قطعیت درباره رویکرد احتمالی ترامپ در قبال برجام این تنها شلومبرگر نیست که خواستار استفاده از فرصت بازار انرژی در ایران است. بلافاصله پس از پیروزی ترامپ شرکت نروژی «دی ان او» نیز قراردادی را با ایران بر سر مطالعه و بررسی میدان نفت کلیدی در نزدیکی مرز عراق امضا کرد. 

علاوه بر آن گروه هواپیماسازی اروپایی «ایرباس» نیز اخیرا از صادرات ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران علیرغم تمدید قانون ده ساله تحریم های ضد ایرانی توسط مجلس نمایندگان امریکا خبر داد. 

در خبر امیدوار کننده دیگری برای بخش انرژی ایران شرکت بزرگ نفتی «بریتیش پترولیوم» اعلام کرده است که یک کمیته اجرایی جدید را برای بررسی و ارزیابی فرصت سرمایه گذاری در ایران تشکیل داده است و «باب دادلی» رییس اجرایی کنونی امریکایی آن شرکت را برای جلوگیری از نقض احتمالی تحریم های امریکا علیه ایران از سمت خود برکنار خواهد کرد. قرار است رییس جدید این کمیته «برایان گیلواری» یک فرد بریتانیایی تبار باشد. سایت استرالیایی «نیوز» به نقل از منابع آگاه در بریتیش پترولیوم گزارش داده که رییس جدید کمیته بررسی قرار است به مذاکرات با مقام های نفتی ایرانی و هماهنگی های لازم ادامه دهد. این سایت در ادامه به ملیت غیر امریکایی سایر اعضای کمیته جدید بررسی سرمایه گذاری در ایران اشاره کرده است و  می نویسد:«در تیم جدید اجرایی بریتیش پترولیوم برای بررسی فرصت ها در ایران برنارد لونی ایرلندی تبار و دو سانیال هندی تبار و روپرت بوندی بریتانیایی تبار حضور دارند. منبع آگاه بریتیش پترولیوم اعلام کرده که این اقدام برای آن صورت گرفته تا هرگونه بهانه ای از سوی دولت و مجلس نمایندگان امریکا در این باره که فردی با تابعیت امریکایی در این شرکت با ایران همکاری دارد و مقررات تحریمی امریکا علیه ایران را نقض کرده از میان برداشته شود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین