کد خبر: ۴۱۱۰۱۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
آزمایشگاه نظامی برای ارتش اسرائیل و آزمایش سلاح ها و تاکتیک های جدید

چرا جنگنده های اسرائیل برای نخستین بار داعش را در سوریه را هدف حمله قرار دادند؟

تحریکات صورت گرفت از سوی داعش علت اصلی اقدام نیروهای نظامی ارتش اسرائیل برای ورود به جولان بوده است. این روزنامه می نویسد:«این اولین باری نیست که درگیری در این منطقه صورت می گیرد منتهی این بار به دلیل شدت بی سابقه آن علنی شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- برای نخستین بار در طول سالیان اخیر روز گذشته جنگنده های اسرائیل با شلیک راکت به مواضع داعش حمله کردند. ارتش اسرائیل اعلام کرده است که این حمله در بلندی های جولان در سوریه صورت گرفته است و در جریان آن ها چهار شبه نظامی مسلح سلفی – تکفیری کشته شده اند. یکی از فرماندهان اسرائیلی داعش را تهدید کرده است که آن گروه دقیقا می داند که واکنش اسرائیل تا چه اندازه کوبنده خواهد بود. 

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار گزارشی در این باره نوشته است سربازان اسرائیل هدف آتش مسلسل و خمپاره نیروهای داعشی قرار گرفته اند اما در این تبادل اتش آسیبی ندیده اند. ارتش اسرائیل اشاره کرده است که به احتمال زیادی اعضای داعشی آمده از تیپ موسوم به «شهدای یرموک»  عامل این حملات بوده اند. این افراد توسط جنگنده نیروی هوایی اسرائیل در وسیله نقلیه شان کشته شده اند. این حمله از آن رو مهم قلمداد می شود که اولین اقدام نظامی اسرائیل علیه مواضع داعش در داخل خاک سوریه از زمان آغاز بحران داخلی در آن کشور از سال ۲۰۱۱ میلادی به این سو بوده است. 

نکته قابل توجه آن است که حدود ۲۰ هزار مهاجر یهودی در بلندی های جولان منطقه مورد اختلاف میان سوریه و اسرائیل زندگی می کند و اسرائیل با بهانه حفاظت از جان این افراد وارد اقدام نظامی در این منطقه شده است. 

اسرائیل در سال ۱۹۸۱ میلادی بلندی های جولان را ضمیمه خاک خود یعنی سرزمین های اشغالی کرد اما این اقدام هرگز از سوی نهادهای بین المللی به رسمیت شناخته نشد. اسرائیل در جریان جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ میلادی پس از شکست ارتش های عربی ۴۶۰ مایل مربع از مناطق استراتژیک جولان را اشغال کرد. پیش از این مذاکراتی میان دولت سوریه و اسرائیل درباره تلاش برای حل و فصل اختلافات ارضی درباره این منطقه آغاز شده بود که در سالحریکات صورت گرفت از سوی داعش علت اصلی اقدام نیروهای نظامی ارتش اسرائیل برای ورود به جولان بوده است. این روزنامه می نویسد:«این اولین باری نیست که درگیری در این منطقه صورت می گیرد منتهی این بار به دلیل شدت بی سابقه آن علنی شده است. ۲۰۰۹ میلادی به دستور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و با اتخاذ موضع شدیدتر از سوی او متوقف شد. 

رسانه های اسرائیلی درباره این حمله چه نوشتند؟ 
تیتر یک اکثر روزنامه های اسرائیلی امروز به این حمله اختصاص یافته است. «جروزالم پست» روزنامه دست راستی اسرائیلی با انتشار گزارش تحلیلی درباره علت این اقدام ارتش اسرائیل مدعی است که تحریکات صورت گرفت از سوی داعش علت اصلی اقدام نیروهای نظامی ارتش اسرائیل برای ورود به جولان بوده است. این روزنامه می نویسد:«این اولین باری نیست که درگیری در این منطقه صورت می گیرد منتهی این بار به دلیل شدت بی سابقه آن علنی شده است.

در سال های گذشته درگیری های نظامی میان ارتش اسرائیل و نیروهای داعش از نظر مقیاس و ماهیت بسیار کوچک تر بوده اند. یک واحد از نیروهای داعش سوار بر یک ون در حدود ساعت ۸ روز یکشنبه اتش بار سنگینی را از طریق شلیک مسلسل و پرتاب خمپاره در چند صد متری داخل خاک سوریه به سوی سربازان اسرائیلی آغاز کردند. سربازان پاسخ دادند و در مدت زمان کوتاهی جنگنده های نیروی هوایی اسرائیل مهاجمان را با شلیک موشک هدف حمله قرار دادند خودروی حامل آنان را منفجر کردند و آنان را کشتند. تیپ شهدای یرموک سازمان وابسته به داعش در سال ۲۰۱۲ میلادی تاسیس شده است و یک گروه قبیله ای محلی است. این سازمان در سال ۲۰۱۴ میلادی به داعش و خلیفه خودخوانده آن بغدادی اعلام وفاداری کرد. 

حدود شش ماه پیش آن گروه تغییر نام داد. این گروه اکنون خود را «جیش خالد بن ولید» می خواند که نام یکی از سرداران دوران صدر اسلام است که در قرن هفتم میلادی در سوریه جان خود را از دست داده است. در طول جنگ داخلی در سوریه گروه های دیگری وابسته به القاعده از جمله جبهه النصره نیز نام خود را تغییر داده اند. پس از آن که در طول جنگ پنج ساله داخلی در سوریه فرماندهان سوری تیپ شهدای یرموک در سطح گسترده ای کشته شدند اکنون غیر سوری ها به عنوان رهبری آن گروه برای اولین بار منصوب شده اند. در ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی «عبدالله المدنی» یک فرد زاده شده در عربستان سعودی مقام رهبری این گروه را برعهده گرفت و اکنون دستورات را از مقر داعش در رقه در سوریه دریافت می کند». 

این روزنامه در پایان گزارش تحلیلی خود اشاره می کند که به نظر می رسد با تضعیف موقعیت داعش در عراق و سوریه آن گروه درصدد تحریک اسرائیل برای گشودن جبهه نبرد  جدیدی با آن رژیم برآمده است.

روزنامه «تایمز اسرائیل» نیز با انتشار گزارشی درباره شرح ماوقع جزئیات این حمله اشاره می کند که برای سال ها اسرائیلی از نظر نیروی هوایی در خاورمیانه تقریبا بی رقیب بوده اند اما اکنون با استقرار سیستم ضد هوایی پیشرفته اس -۴۰۰ روسیه در سوریه وضعیت تغییر کرده است و به گفته یکی از مقام های ارتش اسرائیل وضعیت برای نیروی هوایی آن رژیم بسیار دشوارتر از قبل شده است. 

این مقام ارشد اسرائیلی که نخواسته نامش فاش شود به «تایمز اسرائیل» می گوید:«در صحنه داخلی جنگ سوریه همه در حال بازی کردن هستند». این مقام ارشد نظامی اسرائیلی از سوریه به عنوان یک آزمایشگاه نظامی برای ارتش اسرائیل و آزمایش سلاح ها و تاکتیک های جدید آن نهاد نامی یاد کرده است. این مقام ارشد اسرائیلی اشاره کرده است که روسیه و اسرائیل در سوریه  با یکدیگر هماهنگی نظامی ندارند بلکه هر دو موافقت کرده اند که به منازعه میان یکدیگر دامن نزنند و به منافع امنیتی و نظامی متقابل یکدیگر آسیبی نرسانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Austria
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
5
3
بالاخره چاقو دسته اش رو برید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
منظورت اینه داعشی ها قاسم سلیمانی رو کشتن بالاخره؟؟؟
عجبا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
0
0
كي بود مي گفت دشمن دشمن من دوست من است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین