کد خبر: ۴۱۱۱۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
منابع اطلاعاتی و نظامی ناشناس مطرح کردندٰ: ایران فرصت خنجر زدن از پشت را نمی دهد

ادعای «المانیتور» درباره نگرانی ایران از فعالیت نیروهای تجزیه طلب کرد در کنار پیشمرگه ها

سایت تحلیلی «المانیتور» با انتشار گزارشی ادعا کرد که ایران نگرانی فزاینده ای درباره همکاری نیروهای تجزیه طلب کرد در کنار پیشمرگه ها در مقابله با داعش دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-این سایت با انتشار گزارشی در این باره اشاره می کند که در حالی که ایران از نیروهای حشد الشعبی یا واحدهای بسیج مردمی در عراق در مقابله با داعش حمایت می کند در مقابل گروهی از تجزیه طلبان کرد مخالف نظام سیاسی ایران نیز در کنار پیشمرگه های کرد عراقی قرار گرفته اند از جمله نیروهای حزب دموکرات کردستان ایران که یک گروه شبه نظامی است که علیه دولت ایران دست به اقدامات مسلحانه زده است. علاوه بر آن حزب، حزب حیات آزاد کردستان نیز حضور دارند. 

«لقمان احمدی» سخنگوی فرقه منحله دموکرات کردستان در گفت و گو با المانیتور می گوید:«ما به همراه نیروهای پیشمرگه وظیفه پاکسازی میدان های مین و سایر مواد منفجره را برعهده داریم. به خصوص کار اصلی ما در حومه موصل است. این یک وظیفه برای ماست چرا که ما خواستار استقلال کردستان هستیم. در حال حاضر داعش تهدیدی برای کردستان عراق است. نیروهای ما ۷۰ سال تجربه نظامی دارند. ما اما هیچ اموزش نظامی ای دریافت نکرده ایم. نیروهای ویژه ما به پیشمرگه ها کمک می کنند». 

المانیتور در ادامه اشاره می کند که در تاریخ هشت سپتامبر نیز آسوشیتدپرس به نقل از حسین یزدان پناه از اعضای بلندپایه کرد تجزیه طلب گفته بود که بخشی از تجزیه طلبان کرد از امریکا حمایت آموزشی و نظامی برای مقابله با داعش کسب کرده اند. او البته اشاره کرده بود که هرگز مبارزه علیه داعش جایگزین مبارزه آن گروه ها علیه حکومت ایران نخواهد شد. سخنگوی فرقه منحله دموکرات کردستان ایران در گفت و گو با المانیتور می افزاید:«حکومت ایران دشمن اصلی ماست و از هر فرصتی برای حمله علیه ما استفاده می کند». 

این سایت در ادامه به نقل از یک مقام ارشد ایرانی که نخواسته نامش فاش شود اشاره می کند که ایران نگرانی های خود را به مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق انتقال داده است. این مقام ارشد اما از ذکر جزئیات رایزنی ها خودداری کرده است. یک مقام ایرانی دیگر که نخواسته نامش فاش شود نیز اظهار کرده است که تهران علیه هر گروهی که بخواهد مرزهایش را تهدید کند یا قصد نفوذ ورود به آن کشور را داشته باشد اقدام خواهد کرد. 

او افزوده است:«حکومت اقلیم کردستان عراق مسئول هرگونه تهدیدی از طرف خاک آن منطقه علیه ایران است. این موضوع می تواند بر روابط میان ما با اقلیم تاثیر منفی بگذارد». این مقام افزوده است که ایران انتظار دارد تا حکومت اقلیم کار موثری را برای مقابله با گروه های تجزیه طلب انجام دهد. او می گوید:«این قابل قبول نیست که ببینیم گروه های تروریستی در جنگی علیه تروریسم وارد شده باشند و وانمود کنند که علیه تروریست ها هستند». 

این سایت در ادامه اشاره می کند که اظهارات اخیر سردار یحیی رحیم صفوی مشاور نظامی مقام معظم رهبری در این باره که عربستان سعودی در تسلیح کردهای تحزیه طلب نقش داشته است نشان می دهد که ایران با نگرانی این موضوع را دنبال می کند. المانیتور در ادامه اشاره می کند که البته حکومت اقلیم کردستان عراق با انتشار بیانیه ای نسبت به اظهارات این مشاور نظامی ایرانی هشدار داد و اعلام کرد که این موضوع می تواند بر روابط دو طرف تاثیر منفی بگذارد. 

یک منبع نظامی ایرانی به المانیتور به شرط ناشناس ماندن گفته است:«واقعیت آن است که ایران در حال حاضر با چند تهدید مواجه است. از سویی با داعش مواجه است و از سوی دیگر با گروه های تجزیه طلب کرد و این تهدیدات متاسفانه از جانب مرزهای غربی کشور هستند. در نتیجه ایران هر اقدام لازمی را برای پیشگیری از ناامنی و بی ثباتی در مرزهای خود و برای حفاظت از امنیت ملی اش انجام می دهد. از دوستان مان انتظار داریم که نقش مثبتی ایفا کرده و به دشمنان مان فرصت خنجر زدن از پشت را ندهند». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
4
7
گور باباي داعش و عراق و غيره بفكر ملت و كشور خودمان باشيم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین