کد خبر: ۴۱۱۲۰۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
روزنامه آلمانی دی ولت:

اتحاد استراتژیک ایران و روسیه به ضرر غرب تمام خواهد شد/در نهایت این اسرائیل است که تنها خواهد ماند

روزنامه آلمانی «دی ولت» با انتشار گزارشی درباره روابط استراتژیک و همکاری میان تهران – مسکو می نویسد:«اروپایی ها و امریکایی می توانستند در صورتی که وضعیت منطقه در صلح و آرامش می بود از توافق با ایران خوشحال باشند اما واقعیت آن است که در خاورمیانه جنگ در میان است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-ایران می خواهد اسرائیل و عربستان سعودی را شکست دهد». این رونامه مدعی است که به همین خاطر است که ایران در حال خرید تسلیحات از روسیه است. 

این روزنامه آلمانی می نویسد:«اسراتژیست های ایرانی و هم چنین پوتین رییس جمهوری روسیه بهتر از استراتژیست های آلمانی، اروپایی و امریکایی عمل می کنند. برخلاف استراتژیست های غربی در ایران و در روسیه تصمیم گیرندگان در بستری تاریخی می اندیشند و تصمیم گیری می کنند. تحولاتی که پس از توافق هسته ای ایران و ۱+۵ در حال روی دادن هستند این موضوع را آشکار می سازد. هر استراتژی ای نیازمند یک اراده سیاسی است. در این میان وجود اهداف یا دست کم یک هدف نیز مورد نیاز و ضروری است. ایران دو هدف را در قبال جهان خارج دنبال می کند. 

نخست آن که می خواهد هر گونه تهدیدی از خارج علیه موجودیت اش رفع شود. ایران دیگر نمی خواهد وضعیت دهه ۸۰ میلادی تکرار شود. در آن زمان در جنگ نخست خلیج فارس صدام حسین دیکتاتور عراق به ایران حمله کرد. این موضوع تهدیدی علیه موجودیت نظام نوپای ایران بود و در نتیجه رهبران ایران در فاصله سال های ۱۹۸۶-۱۹۸۵ میلادی به فکر ارتقای برنامه هسته ای خود افتادند. اوکراین و لیبی هم دو کشوری هستند که سرنوشت شان پیش روی ایران به عنوان یک تجربه تاریخی است. پس از آن که قذافی دیکتاتور لیبی با غرب بر سر موضوع هسته ای خود مصالحه کرد در سال ۲۰۱۱ میلادی پس از حمله نیروهای تحت فرمان کشورهای غربی رژیم اش سرنگون شد. پس از اتحاد جماهیر شوروی نیز اوکراین آماده دست کشیدن از تسلیحات هسته ای اش شد. اوکراین برای این کار تضمین گرفته بود که تمامیت اش حفظ خواهد شد با این حال اکنون می بینیم که روسیه کریمه در شرق اوکراین را ضمیمنه خاک خود کرده است. واقعیت آن است که اگر اوکراین و لیبی تسلیحات هسته ای داشتند هیچ کس نه جرات حمله به آن کشورها را داشت و نه تجزیه شان». 

این روزنامه المانی که پیش تر نیز به دلیل حمایت از اسرائیل شهرت داشته است مدعی است که هدف دوم ایران از بین بردن اسرائیل به عنوان یک دولت یهودی است این روزنامه می نویسد«اگر هم نتوان اسرائیل را از بین برد دست کم تضعیف آن به لحاظ سیاسی از جمله اهداف ایران است. اسرائیل همواره دارای تسلیحات هسته ای بوده است و ایران آن رژیم را یک تهدید علیه خود قلمداد می کند». 

این روزنامه در ادامه می نویسد:«در دراز مدت اما اسرائیل می تواند تنها بازنده باشد. از نظر جمعیتی و از نظر اقتصادی (مواد خام) اسرائیل در رقابت بلند مدت به ایران خواهد باخت. ایران تاکنون توانسته توانایی های هسته ای خود را حفظ کند این موضوع می تواند ایران را قادر سازد که بتواند در زمینه سلاح های متعارف محدود شده با اسرائیل مسابقه ای تسلیحاتی را آغاز کند. این دقیقا همان چیزی است که تهران از طریق توافق هسته ای با امریکا، روسیه.، چین بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا بدست آورد. در همین حال، ایران شیعه با حضور در سوریه،‌ عراق و یمن به نفع شرکای شیعه خود وارد عمل شده است. ایران می تواند سلاح های از رده خارج خود را به این گروه ها در منطقه بدهد. از سوی دیگر ایران در پایان در رقابت اقتصادی برنده بوده و توانسته میلیاردها دلار از پول های بلوکه شده خود را بدست آورد». 

این روزنامه در ادامه می نویسد:«امروز پوتین و روسیه تنها قدرت اجتناب ناپذیر هستند. روسیه از فروش تسلیحات به ایران حمایت می کند این موضوع برایش دستاورد نظامی و اقتصادی به همراه دارد. سلاح های قدیمی خود را به ایران می فروشد و از درآمد حاصل از آن به ساخت و توسعه تسلیحات جدیدتر و مدرن تر می پردازد. اکنون تسلیحات قدیمی روسی در زرادخانه های ایران بیش از میزان قبل هستند پیش از انقلاب ایران جای این اسلحه ها تسلیحات امریکایی بودند. ایران نیز در مقابل سلاح های قدیمی تر خود را در منطقه می فروشد این سلاح ها به شرکای ایران فروخته می شوند در نتیجه ایران می تواند از نظر ژئوپولیتیک و سیاسی اعتبار خود را افزایش دهد». 

دی ولت در پایان با دیدی بدبینانه برای غرب می نویسد:«آلمان و غرب اکنون برای صلح باده می نوشند و جام ها را بسلامتی این موضوع به هم می زنند اما واقعیت آن است که اکنون صلحی وجود ندارد و بدتر از آن این که ما از نظر استراتژیک دچار ناتوانی شده ایم ما دچار سوء‌برداشت تاریخی شده ایم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین