کد خبر: ۴۱۱۴۲۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹

انتقاد "آیت الله‌سبحانی" از تعطیلی مسجد کریمخان تبریز

آیت الله سبحانی با اشاره به مسجد کریمخان در تبریز گفت: این مسجد جزو آثار باستانی به شمار می‌رود؛ ولی در حال حاضر به خاطر پروژه مترو، درب این مسجد بسته شده؛ در چنین پروژه‌هایی باید از اوقاف و متولیان مسجد اجازه گرفته شود، در حالی که شاهد این مسئله نیستیم؛ بنابراین سازمان اوقاف باید در این زمینه حساس بوده و اقدامات لازم را انجام دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
 آیت الله سبحانی صبح امروز در دیدار رئیس و معاونین سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار کرد: در برخی مناطق مُبلغانی به صورت بومی حضور دارند؛ بنابراین اولویت باید با مناطق محروم باشد، در بسیاری از مناطق، شیعیان مسجد ندارند یا اگر مسجدی وجود دارد روحانی ندارد که این یکی از مشکلات اساسی است، حتی در تهران هم گزارش‌هایی مبنی بر کمبود مسجد وجود دارد که نباید اینگونه باشد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری حوزه،وی بیان کرد: اگر سازمان اوقاف همت اولیه را داشته باشد و چهار دیوار مسجد را بالا بیاورد، مردم دست به کار شده و بقیه مراحل را با کمک یکدیگر انجام می‌دهند.

آیت‌الله سبحانی افزود: موقوفات در حال افزایش هستند و مراجع تقلید هم وقف‌هایی داشته‌اند که سبب ترویج این سنت حسنه می‌شود.

انتقاد از تعطیلی مسجد کریمخان تبریز

این مرجع تقلید با اشاره به مسجد کریمخان در تبریز اظهار کرد: این مسجد جزو آثار باستانی به شمار می‌رود؛ ولی در حال حاضر به خاطر پروژه مترو، درب این مسجد بسته شده؛ در چنین پروژه‌هایی باید از اوقاف و متولیان مسجد اجازه گرفته شود؛ در حالی که شاهد این مسئله نیستیم؛ بنابراین سازمان اوقاف باید در این زمینه حساس بوده و اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: اخیرا درس وقف را شروع کرده‌ام و لازم است مباحثی که در این جلسات مطرح می‌شود در قالب‌های گوناگون صوتی و نوشتاری، در اختیار همگان قرار گیرد.

آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود از خدمات ریاست و مدیران سازمان اوقاف در سراسر کشور تشکر کرد و بیان کرد: امروز قرآنی که توسط سازمان اوقاف چاپ می‌شود، حتما باید از خط ایرانی بهره ببرد؛ اکنون در آستان قدس رضوی قرآنی خوانا و زیبا موجود است که من هم از همان چاپ استفاده می‌کنم؛ زیرا این مسئله تبلیغ اسلام به نحو احسن است.

قرآن به خط ایرانی چاپ کنید

این مرجع تقلید با بیان اینکه جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی سابق نیازمند قرآن‌هایی به خط ایرانی هستند، گفت: دیگران قرآن‌هایی به خط عثمان طه در اختیار آنها قرار می‌دهند و ما نیز باید نسبت به چاپ قرآن به خط ایرانی اهتمام داشته باشیم.

وی ادامه داد : حتی خود عثمان طه گفته است خط به صورت ارثی به ایران خواهد رسید و ترقی آن در دیگر کشورها نخواهد بود.

وی اظهار کرد: مساله وقف غالبا برای مصارف خاصی از جمله برای عتبات عالیات، کمک به ایتام و محرومان و همچنین حجاج صورت می گیرد که البته خوب است؛ اما باید این فرهنگ را نیز در بین انسان های نیکوکار اشاعه دهیم که اگر می خواهند چیزهایی را وقف کنند، نیت آنها احیای دانش باشد.

او با اشاره به اینکه در طول تاریخ شیعه، علمای بزرگی اقدام به وقف با هدف توسعه علم و دانش نموده ‌اند، افزود: سید مرتضی علم الهدی یکی از این بزرگان است، که در بین شهرهای بغداد و کربلا دو دهکده را برای تامین کاغذ علما و فقه‌ها وقف کرده است که این باید برای ما سرمشق باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین