کد خبر: ۴۱۱۵۴۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳

واکنش به اعتراض دانشجویان درباره افزایش ۵۰ درصدی شهریه

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به اعتراض دانشجویان درباره افزایش ۵۰ درصدی شهریه واکنش نشان داد.
آفتاب‌‌نیوز :
 سیدعلی ابطحی؛ معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اعتراض برخی دانشجویان جدیدالورود رشته‌های علوم پزشکی این دانشگاه (سم‌شناسی، نانو، پرستاری و .. ) به افزایش ۵۰ درصدی شهریه به جای افزایش ۱۵ درصدیِ معمول (لینک گزارش)، گفت: از آنجایی که علوم پزشکی لازمهء اساسیِ جامعه در جهت تولید، توسعه و ارتقاء سلامت است و از سوی دیگر به سبب تفاوتِ فاحش ابزار‌ها و هزینه‌ها برای ایجاد فضای آموزشی، رشته‌های پزشکی از رشته‌های غیرپزشکی متمایز است.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد رشته‌ای در حوزه پزشکی که بسیار هم هزینه‌بر است، ابتدا باید منابعی را برای تامین این هزینه‌ها آماده سازیم، افزود: برای ایجاد این رشته‌ها هم سرمایه‌گذاری سنگین است و هم نگهداری و ادامه فعالیت آن رشته. بطور نمونه وقتی یک بیمارستان راه‌اندازی می‌شود، برای هر تخت بیمارستانی باید بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شود.

ابطحی ادامه داد: حالا اگر ما این رشته پزشکی را در کازرون ایجاد و یک بیمارستان ۹۶ تختخوابی هم برای آموزش احداث کنیم، تصور کنید چه هزینه‌ای باید صرف تجهیز این بیمارستان، نیروی انسانی ، نگهداشتِ تاسیسات و پایداری آن شود. تا این فضا آماده و بیمار بستری شود و دانشجو بر بالین آن بیمار بیاید و آموزش ببیند؛ هزینه‌های سنگینی روی دست ما گذاشته می‌شود.

وی به تفاوت تعرفه چنین بیمارستان‌های آموزشی با بیمارستانهای خصوصی اشاره کرد و گفت: بیمارستان‌های آموزشی باید تعرفه دولتی را بدون توجه به هزینه‌هایی که انجام داده‌، در نظر بگیرد و مازادِ هزینه‌ها را بعنوان کسری اعتبار، از جای دیگر تامین کند. پس می‌بینید که حقوق کارکنان، حقوق هیات علمی، تجهیزات و نگهداری آن و... باعث می‌شود که ایجاد بخش پزشکی و رشته‌های پزشکی چقدر پرهزینه باشد. البته این را هم نباید از ذهن دور کرد که هزینه‌های آموزش رشته پزشکی فقط مختصِ مراحلِ بالینی نیست، علوم پایه پزشکی هم همینطور است؛ آزمایشگاه‌های گوناگون از جمله آزمایشگاه فیزیک، آزمایشگاه شیمی، سالن تشریح و سایر موارد هم نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین است.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر حمایت مسئولان این دانشگاه از دانشجویان، گفت: هیات امنا و رییس محترم دانشگاه اصلاً بدنبال افزایش شهریه نبوده و نیستند و صرفاً به دلیل همین هزینه‌های سنگین و رو به رشدی که به آن‌ها اشاره کردم، مجبوریم بخشی از این هزینه‌ها و نه همه آن را را از طریق شهریه تامین کنیم. ما همین حالا هم در حال تامین بخش اعظم این هزینه‌ها از منابع دیگر هستیم.

وی افزود: حتما می‌دانید که ما راساً دخالتی در تعیین شهریه نداریم؛ شهریه را وزارت بهداشت و آموزش عالی هر سال پس از بررسی و مطالعات لازم، تعیین و به واحدهای مستقر در تهران و واحدهای شهرستان‌ها ابلاغ می‌کند که البته ما آن را اجرا نکردیم. هزینه‌ای که ما امسال از دانشجو دریافت می‌کنیم؛ تنها ۸۰ درصد شهریه‌ای است که دانشگاه باید از شهریه‌پردازهای خود بگیرد. هیات امنا که از وضع دانشجویان باخبر است؛ برای اینکه به این عزیزان فشار زیادی وارد نشود، بمنظور حمایت از دانشجویان این تصمیم را گرفته و از دریافت ۱۰۰ درصد شهریه مصوب وزارتخانه صرف نظر کرد. البته این را هم اشاره کنم که سال قبل نیز از دانشجویان ۶۰ درصد شهریه مصوب اخذ شد.

ابطحی با یادآوری اینکه سالهای قبل واحد‌های غیرپزشکی وضعیت درآمدشان خوب بود، گفت: امسال اما متاسفانه از آنجا که دانشجوی رشته‌های غیرپزشکی کم بود، درآمد واحدهای غیرپزشکی ما نیز بالطبع کاهش یافت. اینجا نگرانی ما این است که در آینده نتوانیم این کسری بودجه خود را از محل درآمدهای واحدهای دیگر تامین کنیم که همین موضوع منجر به این افزایش شهریه شده است. همین شهریه‌ای که دریافت می‌شود؛ فقط برابر ۵۰ درصد هزینه‌های ماست و ۵۰ درصد دیگرِ هزینه‌ها بر روی زمین می‌ماند که فعلاً به انحای مختلف، هر ماه تامین شده است.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم؛ سال آینده افزایش شهریه چشمگیر و نگران کننده نباشد، ادامه داد: خود ما هم دانشجو بوده‌ایم، ما هم درخانواده‌ای که درآمد متوسطی داشته، دانشجوی پزشکی شدیم و تمام مراحل را طی کردیم تا وارد عرصه کار شدیم، بنابراین خوب می‌دانیم که چقدر سخت است. یقین بدانید که دانشجویان فرزندان ما هستند و برای سال آینده در حال تفکر هستیم که راه‌هایی بیابیم که دانشجو بتواند با خیال راحت ثبت نام کرده و شهریه‌اش را به نحوی دیگری مثل وام، پرداخت کند.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با این وجود اکنون بدنبال این هستیم که به راه‌های ممکن برای کاهش فشار بر دانشجویان برسیم و از طرفی هم اگر امکانی موجود نیست، ایجادش کنیم. درحال حاضر هم دانشجویان وام دانشجویی می‌گیرند. رقم بسیار خوبی سالجاری و سال قبل به دانشجویان وام داده شده است که البته باید در حوزه پزشکی پیگیری و تسهیلات بیشتری فراهم کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین