کد خبر: ۴۱۱۷۹۰
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰

ولایتی: بدون تردید تحریم ها به هر عنوانی نقض برجام است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بدون تردید تحریم ها به هر عنوانی بر قرار، تایید و یا تمدید شود نقض برجام است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اکبر ولایتی روز شنبه در حاشیه دیدار لاورنتیف نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سوریه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که مواضع و اقدام ایران در برابر تمدید تحریم ها توسط مجلس سنای آمریکا چیست؟ این مطلب را بیان کرد.
وی ادامه داد: البته هنوز رییس جمهور‌آمریکا تمدید تحریم ها را امضا نکرده است ولی اگر امضا کند و نهایی شود این نقض صریح برجام است زیرا آمریکایی ها در جلساتی که با حضور ایران و 5 کشور دیگر داشتند قول داده بودند که به هیچ وجه کاری نکنند که مخل روح حاکم بر برجام و بندهای مختلف آن باشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بنابراین ، این کار، خلاف توافقات انجام شده و نقض صریح برجام است.
وی ادامه داد: قرار بر این بود که جمهوری اسلامی ایران آن محدودیت های مورد توافق هسته ای را برای مدت مشخصی بپذیرد و از طرف مقابل، تمام محدودیت هایی که در حوزه اقتصادی بر جمهوری اسلامی ایران به ناحق تحمیل شده بود برداشته شود.
ولایتی تاکید کرد: این که نمی شود که از یک طرف قراردادی امضا شود و از طرف دیگر به بهانه های مختلف از جمله حقوق بشر و حمایت از تروریسم ، تحریم را دوباره از سربگیرند.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این سخنان بی جا و واقعا مضحکی است که می گویند ایرانی ها چون از حزب الله دفاع می کنند پس از تروریسم حمایت کرده اند.

وی افزود: حزب اللهی که از تمامیت ارضی لبنان و حیثیت مردم این کشور در مقابل تهاجم صهیونیست ها دفاع می کند و با همه وجود و تقدیم شهدای بسیار در سوریه در مقابل تروریست ها ایستاده است، کمک به آن را بگویند کمک به تروریست؛ ولی خود آمریکایی ها که از داعش، النصره و القاعده بنا به اقرار خودشان دفاع می کنند، آن را دفاع از آزادی خواهی تلقی کنند.
ولایتی ادامه داد: این واژگون نشان دادن معانی و مفاهیم حقوقی و بین المللی است که البته کسی آن را باور نمی کند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در مورد حقوق بشر هم ، آن که ناقض حقوق بشر است بیش از همه خود آمریکایی ها و بعضی کشورهای غربی هستند و تبعیض نژادی در آمریکا همچنان رو به رشد است.
وی با اشاره به این که گروه نظارت بر برجام اواخر هفته گذشته به ریاست رییس جمهوری تشکیل جلسه داد گفت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل هر گونه نقض برجام ایستادگی می کند و آمادگی های لازم را دارد برای این که بتواند عمل مقابل به مثل بکند و دست جمهوری اسلامی ایران برای مقابل به مثل، در قضایای هسته ای بسته نیست و با اقتدار به کار خود در استفاده صلح آمیز در چارچوب مقررات بین المللی ادامه می دهد.

ولایتی ادامه داد: تصویب چنین مصوبه غیرانسانی و ناقض برجام در حقیقت عصبانیت آمریکا و عوامل آنها از پیروزی های متحدین ایران و ایران در منطقه است.
وی یادآور شد: در یمن ، دولت ملی با شرکت حوثی ها و گروه دیگری که با هم به اشتراک ، دولت تشکیل دادند، شکل گرفت و عملا حکومت هادی منتفی شده است و مردم یمن بعد از قریب به یکسال و 9 ماه تحمل بمباران، دولت خود را تشکیل دادند که این یک پیروزی از دوستان متحد ایران است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: موصل عراق در آستانه پیروزی است که این هم یک پیروزی برای متحدان ایران و زنجیره مقاومت است.
ولایتی افزود: حشد الشعبی در مجلس عراق به رسمیت شناخته شد و به عنوان یک نیروی مهم در حفظ استقلال و انقلاب عراق مورد شناسایی قرار گرفت؛ این یک پیروزی برای متحدان ایران است.
وی گفت: این که در لبنان، یک فردی از 8 مارچ یعنی آقای میشل عون متحد حزب الله بعد از بیش از دوسال ایستادگی طرف مقابل، به ریاست جمهوری رسید این یک پیروزی برای خط مقاومت است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان این که حلب بدون تردید در آستانه آزادی است گفت: با آقای لاورنتیف که صحبت کردیم هردو توافق داشتیم که باید دولت، ارتش، نیروهای مردمی سوریه و متحدین روسی، ایرانی و حزب الله تا آزادی کامل حلب به مبارزه ادامه دهند و هیچ شبهه ای در آن نیست که هم ایران و هم روسیه تا آزادی کامل حلب از پای نمی نشینند.
ولایتی گفت: بنابراین، آنچه در این دو مجلس در آمریکا تصویب شده است بیش از این که بخواهد ایران را مورد نگرانی قرار دهد بیشتر برای دلگرمی دوستان و عوامل شکست خورده اش در منطقه است.

وی افزود: از نظر جمهوری اسلامی ایران آمریکایی ها در این 11 ماهی که از برجام می گذرد هیچ تغییری در رفتارشان در مسایل اقتصادی در قبال ایران نشان داده نشده است.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به نظر می رسد این یک انتقامی است که (می خواهند) از پیروزی های پی در پی و ارزشمند ایران و متحدانشان در منطقه بگیرند که موفق نخواهند شد.

ولایتی درباره احتمال استفاده مجدد روسیه از پایگاه نوژه در همدان، گفت: چنین امور دفاعی بین مقام های دو کشور همواره برای هماهنگی ها صورت می گیرد و ربطی به کارهای سیاسی و مسایل تبلیغاتی ندارد. دو کشور به عنوان دو متحدی که همکاری های استراتژیک دارند با هم همکارهای ارزشمند رو به رشدی دارند و امیدواریم که به زودی شاهد پیروزی دولت و مردم سوریه باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین