کد خبر: ۴۱۲۳۰
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۵:۵۰

رسانه های غربی درصدد کم ارزش جلوه دادن ابزارهای ایران در بحران هسته ای هستند

آفتاب‌‌نیوز : در این راستا روزنامه واشتگتن پست چند سناریو را مطرح کره و به این مساله اشاره می کند که نحوه برخورد غرب با ایران بیشتر به ضرر خود غرب تمام می شود تا ایران در ادامه این روزنامه امریکایی با تفسیر متفاوت این سناریوها را غلط ارزیابی می کند.
سناریوی اول تحریم ایران است که به نظر واشنگتن تحریم های اقتصادی بیش از ایران غرب را متضرر می کند. بر این اساس هرگونه تحریم علیه ایران باعث افزایش قیمت نفت می شود. در نتیجه اقتصاد کشورهای غرب متضرر شده و حمایت عمومی از ادامه تحریم ها تضعیف می شود.
در حالی که این مساله از سوی بسیاری از تحلیلگران نیز عنوان شده است واشنگتن پست در ادامه مدعی شده است با وجود این که ایران دومین ذخائر بزرگ نفت و گاز را در اختیار دارد و چهارمین تولید کننده نفت جهان است، اما واقعیت این است که ایران وارد کننده برخی از فرآورده های نفتی از جمله گازوئیل است. به این به این ترتیب تحریم ها که مانع ورود این محصولات به ایران می شوند، می توانند اقتصاد ایران را فلج کنند. دلیل دیگر واشنگتن پست در نادرست بودن این سناریو وابستگی ایران به درآمد نفت است که هرگونه اقدام ایران درکم کردن صادرات نفتی را تحت تاثیر قرار می دهد، هر چند نمی توان تاثیر این حرکت را بر اقتصاد جهانی نادیده گرفت.
در نهایت تلاش ایران در راستای افزایش قیمت نفت و کم کردن صادرات خود این کشور را در خاورمیانه و اوپک را منزوی تر می سازد این ادعای روزنامه امریکایی است با این توجیه که اغلب تولید کنندگان نفت و اوپک منزوی‌تر می سازد. این ادعا روزنامه امریکایی است با این توجیه که اغلب تولید کنندگان نفت از جمله عربستان سعودی و ونزوئلا و روسیه معتقدند افزایش قیمت نفت در نهایت باعث کم شدن درآمد حاصل از آن می شود، چرا که افزایش قیمت نفت کاهش مصرف در غرب را به دنبال دارد و در طولانی مدت نیز همان طور که پس از شوک های نفتی دهه 1970 اتفاق افتاد سرمایه گذاری غرب در تکنولوژی انرژی های جایگزین افزایش می یابد.
سناریوی دومی که واشنگتن پست ابتدا مطرح و سپس به رد آن می پردازد این است که روسیه و چین از تحریم علیه ایران حمایت نخواهند کرد.
چین و روسیه به دلیل روابط تجاری که با ایران دارند همواره با اعمال تحریم علیه آن مخالفت کرده اند. به ویژه چین بخش اعظم نیازهای نفتی خود را از ایران تهیه می کند و ایران بازار مناسبی برای کالاهای چینی محسوب می شود این در حالی است که واشنگتن پست ادعا کرده روسیه منافع استراتژیک کمی در حمایت از ایران دارد و می افزاید: روسیه به ایران به عنوان ابزاری برای توازن قدرت امریکا در منطقه خاورمیانه نگاه می کند و در واقع خطری که روسیه در طولانی مدت از سوی برنامه هسته ای ایران احساس می کند بیش از امریکا و اروپا است. در حالی که روسیه به دنبال مصالحه ای رو در رو با ایران است اما ازایران هسته ای حمایت نخواهد کرد.
بنا به ادعای واشنگتن پست چینی ها هم اگر تنها بمانند در مقابل رژیم تحریم ها ایستادگی خواهند کرد. این در حالی است که چین سرمایه گذاری وسیعی در بخش نفت و گاز ایران انجام داده است.
در پایان واشنگتن پست به رد این تفکر غلط می پردازد که ایران رفتای غیر عقلانی در برنامه هسته‌ای اش در پیش گرفته و می نویسد: ایران در دو سال گذشته با درگیر کردن سه کشور اروپایی در مذاکرات سعی کرد روند تشدید بحران را کنترل کند. مقامات ایرانی همچنین با عقد قراردادهای نفتی ـ با چین و هند سعی کردند متحدینی برای خود دست و پا کنند. در این راستا آنها روی سوریه نیز حساب می کنند. حتی ایران زمانی را برای سخن گفتن در مورد اسرائیل انتخاب کرد که این کشور دچار آشفتگی سیاسی بود. این همه نشان می دهد که ایران بازیگری غیر عقلانی نسبت و به دقت پاسخ رقبایش را محاسبه کرده و مطابق آن رهیافت هایش را طراحی می کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین