کد خبر: ۴۱۲۴۳
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۱۳

برزیل تولید سوخت اورانیوم را از سر می‌گیرد

آفتاب‌‌نیوز : نشریه «نایت رایدر» نوشت: برزیل نهمین کشور دنیا است که مقادیر زیادی اورانیوم غنی‌شده تولید کرده است. دیگر کشورهای تولیدکننده اورانیوم غنی‌شده، چین، فرانسه، آلمان، ژاپن، هلند، روسیه، بریتانیا و آمریکا هستند.

برخی کارشناسان ابراز نگرانی کرده‌اند که برنامه برزیل موجب تشویق دیگر کشورها به تکثیر سلاح هسته‌ای می‌شود.

بعضی از مقامات آمریکایی معتقدند که برنامه هسته‌ای برزیل می‌تواند فراتر از ان.پی.تی باشد زیرا به گفته «لارنس شینمن» یکی از مقامات پیشین اداره کنترل اسلحه آمریکا تولید سوخت هسته‌ای در تاسیسات برزیل به مراتب فراتر از نیاز برنامه محدود هسته‌ای این کشور است و آغاز غنی‌سازی در تاسیسات صنعتی مانند «رسنده» ضروری به نظر نمی‌رسد.

شینمن گفت: در واقع توجیه مناسبی برای ساختن تاسیسات جدید غنی‌سازی وجود ندارد مگر آنکه کشورها تعداد زیادی راکتور داشته باشند که مورد استفاده قرار دهند و نخواهند به حامیان خارجی تکیه کنند.

«اودایر دیاس گونچالوز» رییس کمیته ملی انرژی هسته‌ای برزیل گفت کشور ما در بازرسی از تاسیسات «رسنده» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده است.

وی گفت: در مقاصد و طرح‌های ما جای شکی وجود ندارد چرا که همگی به طور کامل آشکار هستند و باید هر گرم از اورانیوم مصرف شده را حساب کرده و محل کارکرد آن را مشخص سازیم.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داد، اوکراین اعلام کرده قصد دارد در 12 سال آینده سوخت هسته‌ای تولید کند.

«یوری یخانوروف» نخست‌وزیر اوکراین گفت ما برای تولید چرخه کامل سوخت هسته‌ای به 12 سال زمان نیاز داریم.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین