کد خبر: ۴۱۳۱۹۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰

پایان نشست سازمان همکاری و امنیت اروپا در میان اختلافات عمیق

همزمان با پایان ریاست برلین بر سازمان همکاری و امنیت اروپا، وزیر خارجه آلمان ضمن اذعان به متشنج بودن دیدار اخیر این گروه تاکید کرد که این نشست موثر بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری فرانسه، نشست وزرای خارجه سازمان همکاری و امنیت اروپا روز گذشته جمعه در میان اختلافات بزرگ بدون بیانیه‌ای مشترک به پایان رسید.

با وجود این فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان به عنوان رئیس این دوره از سازمان امنیت و همکاری اروپا نسبت به ریاست خود بر این گروه طی سال گذشته ابراز خرسندی کرد.



این نشست سه روزه با تمرکز بر درگیری‌ها در اوکراین و سوریه برگزار شد که طی آن عدم توافق میان روسیه و متحدانش و بسیاری از کشورهای غربی آشکار شد.

در جریان این کنفرانس سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با اشاره به امکان وجود برخی توافق‌ها با آمریکا درباره چگونگی اجرای یک آتش‌بس در حلب سوریه، مکررا غرب را به عدم بیان درست وضعیت تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف متهم کرد.

لاوروف به ویژه رسانه‌های آلمانی را به سردمداری "جنبش ضد روسی" متهم کرد و به ادعاهای آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور مبنی بر احتمال مداخله هکرهای روسی در انتخابات فدرال آلمان در ماه سپتامبر واکنش نشان داد و این اظهارات را "بی‌معنی" خواند.

براساس اصول بین‌المللی تمامی ۵۷ کشور عضو این سازمان می‌بایست در پایان نشست اخیر خود بیانیه مشترکی را به امضا می‌رساندند اما با وجود اختلافات عمیق به نظر می‌رسد که اشتاینمایر کنفرانس خبری نهایی پس از پایان این نشست را صرف ابراز نتایج شخصی خود کرد.

اشتاینمایر در این کنفرانس خبری ضمن تاکید بر وجود اختلافات برجسته میان اعضای کشور اظهار کرد که این دیدار در مجموع نشستی "موفق" بوده است.

به گفته وی وزرای حاضر در این نشست نقض قوانین بین‌المللی و اصول مشترک و تعهدات خود در روابط میان کشورهای عضو سازمان را مورد بررسی قرار دادند.

این نامزد ریاست جمهوری آلمان همچنین خاطرنشان کرد که وزرای خارجه درباره اهمیت موج مهاجران گفت‌وگو و توافق کردند که مذاکرات ساختار یافته‌ای برای رسیدگی به امنیت و کنترل تسلیحاتی میان اعضای کشورهای عضو باید برقرار شود.

اشتاینمایر در پایان عنوان کرد: ما تنها می‌توانیم با پاسخ‌هایی مشترک به چالش‌های فعلی پاسخ دهیم.

وی از سایر مسائل چون تروریسم و جرایم سایبری از جمله این چالش‌های فعلی یاد کرد.

وزیر خارجه آلمان در نهایت تاکید کرد که سازمان همکاری و امنیت اروپا لازم است تا برای مقابله با مسائل و مشکلات موجود دست به اقدامات موثرتر زده و قابلیت‌های خود را افزایش دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین