کد خبر: ۴۱۳۸۲۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶

معاون رئیس جمهور با انتقاد از بسته بودن دست دولت:دولت با مشارکت سه قوه اداره می شود

محمد شریعتمداری با بیان اینکه ظاهرا اصل تفکیک قوا در جمهوری اسلامی کم کم به فراموشی سپرده می شود گفت: در مورد هر تصمیمی در دستگاه های دولتی کنترل قبل از عمل و بعد از عمل وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری در نشست اعضای اتاق بازرگانی تهران که صبح امروز (سه شنبه) در ساختمان اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، در پاسخ به انتقادات مطرح نسبت به سبک و سیاق تصمیم گیری دولت در حوزه اقتصادی به مشکلات دولت در حوزه تصمیم گیری اشاره کرد و گفت: دولت با مشارکت سه قوه اداره می شود و در تصمیمات دستگاه های دولت قوه مقننه و قوه قضائیه توسط دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور مداخله می کنند.

وی با بیان اینکه دولت با مشارکت قوای دیگر اداره می شود، خاطر نشان کرد: نظارت بعد از عمل با دیدگاه های ظاهرا عالمانه به نظارت قبل از عمل تبدیل شده و نیت خوانی می شود. اما نتیجه آن قفل همه امور کشور است چون اینطور نمی شود کشور را اداره کرد.

شریعتمداری خاطر نشان کرد: اداره دستگاه اجرایی کشور به سمت و سیاقی پیش می رود که خیلی امید بخش نیست و متاسفانه در بسیاری از اوقات نمی توانیم تصمیم گیری کنیم. بنابراین در اجرا مشکلات عجیب و غریبی وجود دارد.

شریعتمداری که در نشست اعضای اتاق بازرگانی سخن می‌گفت، در بخشی دیگری از صحبت های خود با  تاکید بر ضرورت بازنگری در قوانین اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: اگر در مورد ساز و کار درست برای فعالیت بخش خصوصی صحبت بشود اتاق بازرگانی تهران ابتدا باید از بازنگری و اصلاح خود شروع کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در مقایسه با 8 سال دوره اصلاحات حضور و فشار بخش خصوصی در اتخاذ تصمیمات و تصمیم سازی های عاقلانه اقتصادی بسیار کاهش یافته است و این مطلب جای تاسف دارد، اظهار کرد: عدم اتحاد و همکاری و مشارکت بخش های خصوصی برای تاثیرگذاری در اقتصاد کشور جای تاسف دارد و مورد انتقاد ماست.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه بخش خصوصی علاوه بر توجه به اشکالات و نواقص دولت باید به سهم خود نیز توجه داشته باشد توضیح داد: تاکی قرار است بخش خصوصی جدا از یکدیگر و با مخفی کاری از هم به دنبال نتیجه باشند. در حالی که زمان آن رسیده است که بخش خصوصی با مشارکت و همکاری یکدیگر در فضای اقتصادی کشور به صورت عملی وارد شوند و به طور مثال می توانند در ارتباطات با  شرکت‌های خارجی برای کارهای مشترک که ممنوعیتی وجود ندارد وارد شوند. البته می دانم که کار سختی است اما شدنی است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با طرح این پرسش که اگر در بخش خصوصی فعالی داشتیم به چه دستاوردهایی می رسیدیم؟ گفت: متاسفانه بخش خصوصی فعال نداریم و بخش خصوصی در حال حاضر یک گوشه نشسته است،‌در حالی که می تواند تحولی اساسی در اقتصاد ایران ایجاد کند.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی باید بداند که دولت به تنهایی نمی تواند تحول ایجاد کند و بدون مداخله بخش خصوصی تحول در حوزه اقتصادی کشور شدنی نیست.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید با همکاری و مشارکت خود به صحنه عمل آید افزود: بخش خصوصی باید برای بهره وری اقتصادی در کشور پیشگام باشد و اگر از بهره وری صحبت می کنیم هم دولت و هم بخش خصوصی باید به سهم خود توجه داشته باشند. پس در حالی که وضعیت بهره وری در شرایط فعلی خراب است. باید همه به صحنه عمل آییم و سهم خود را ایفا کنیم.

وی با بیان اینکه اولین راه تحول در اقتصاد کشور حضور فعال و واقعی بخش خصوصی است خاطر نشان کرد: بخش خصوصی نباید فقط به بنگاه های خود بچسبد بلکه باید از فرصتی که در اختیار دارد، برای حضور تام و تمام استفاده کند تا اقتصاد ایران نجات پیدا کند.

شریعتمداری با بیان اینکه حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور مقتدرانه نیست، تصریح کرد: شاهد اوفول جدی در حضور موثر پارلمان بخش خصوصی در صحنه تصمیم گیری و اجرا هستیم و بخش خصوصی باید در کنار نظام در مقابل تصمیمات اشتباه بخش هایی از جمهوری اسلامی وارد عمل شود و اجازه بازگشت به عقب را ندهد و برای دستیابی به این نتیجه نیازمند تحرک و تحول جدی و مجدد در اتاق بازرگانی تهران هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین