کد خبر: ۴۱۴۴۶۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱

رقابت ایرانیان برای سلفی با سلبریتی ها / چرا ایرانیان تا این اندازه عاشق عکس سلفی انداختن هستند؟‌

سایت «المانیتور» با انتشار گزارشی اشاره می کند که مانند سایر فناوری ها در جهان ایرانیان اکنون با گوشی های تلفن همراه هوشمند به خصوص برای عکس سلفی گرفتن از خود سازگار شده اند. این سایت اما اشاره می کند که میزان استقبال ایرانیان از سلفی نادر است و این پرسش را مطرح می کند که چرا ایرانیان دوست دارند عکس سلفی بگیرند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-این سایت می نویسد:«عکس یادگاری با افراد مشهور در ایران همواره از رونق زیادی برخوردار بوده است برای طرفداران عکاسی از خود یا همان سلفی فرقی ندارد که چه کسی در نمای عکس باشد هنرمند، ورزشکار، بازیگر یا حتی سیاسمداران تنها مهم این است که او نام بزرگی باشد. 

برای کسانی که دوست دارند عکس سلفی بگیرند تنها یک چیز مهم است و آن این که با شخصیت معروفی عکس بگیرند. دامنه این سلفی گرفتن ها رو به رشد است و حتی به مراسم تشییع جنازه افراد معروف نیز تعمیم یافته است. در واقع شدت این موضوع به قدری زیاد شده است که بسیاری از ورزشکاران از هواداران خود در رسانه های اجتماعی تقاضا کرده بودند که در مراسم تشییع جنازه دست از این کار بردارند. اخرین مورد در مراسم تشییع پیکر عباس کیارستمی کارگردان نامدار ایرانی بود که در ۷۶ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در پاریس در گذشت.

 پیش از مراسم از مردم بارها و بارها خواسته شده بود که دست از سلفی گرفتن بردارند و با حس مشترک برای ابراز احساسات و احترام نسبت به یاد کیارستمی در مراسم حضور یابند. اما افراد شرکت کننده به این درخواست توجهی نکردند و سلفی های فراوانی در جراین برگزاری آن در شبکه های اجتماعی منتشر شدند. 

این سایت در ادامه اشاره می کند که مراسم تشییع پیکر و یادبود منصور حیدری پیشکسوت فوتبال ایران که او نیز به علت ابتلا به بیماری سرطان درگذشت نیز شاهد رویداد مشابهی بود به خصوص آن که عکس سلفی عباس جدیدی کشتی گیر سابق در بیمارستان در کنار تخت پورحیدری نیز در شبکه های اجتماعی سر و صدا کرد. المانیتور می نویسد:«مردم در رسانه های اجتماعی خشمگین بودند که چرا جدیدی در کنار پیکر نیمه جان پورحیدری ایستاده و خیره به دوربین نگاه کرده است بسیاری تصاویر فتوشاپ از جدیدی را برای تمسخر او در کنار بناها و افراد دیگری از جمله برج های دوقلوی نیویورک در جریان حمله یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ و یا در کنار چه گوارا چریک ارژانتینی و یار سابق فیدل کاسترو قرار دادند». 

این سایت در ادامه به نقل از یک جامعه شناس در تهران اشاره می کند که به طور کلی مردم ایران میل زیادی به افراد مشهور دارند و دوست دارند در کنار آنان باشند. او می افزاید:«گرایش مردم به عکس انداختن با چهره های معروف موضوع تازه ای نیست منتهی با گسترش فناوری رسیدن به این هدف برای آنان راحت تر از گذشته شده است. آن چه امروز نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده است گسترش شبکه های اجتماعی است. گوشی های هوشمند همگان را قادر ساخته تا براحتی عکس گرفته و آن را منتشر کنند». 

المانیتور اشاره می کند که پیش از این در مراسم یادبود مرتضی پاشایی خواننده جوانی که او نیز بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت نیز شرکت کنندگان از خود عکس سلفی می انداختند. هم چنین پیش از آن نیز در جریان روند درمان او هوادارانش این کار را تکرار کردند که باعث ایجاد مزاحمت برای او شده بود. 

یک روانشناس از تهرن به المانیتور می گوید بسیاری از کسانی که از سلفی گرفتن با سلبریتی ها لذت می برند حتی چیز زیادی در مورد آن فرد نمی دانند. این بدان معناست که اغلب مردم در ایران بر موج سوار می شوند و به طور ناگهانی و بدون داشتن دانش در مورد فردی که با آن عکس می گیرند به گرفتن سلفی مبادرت می ورزند. تنها هدف آنان رقابت با دیگرانی است که در شبکه های اجتماعی عکس سلفی خود را منتشر می کنند. 

این سایت در پایان اشاره می کند که برآوردها نشان می دهند که ایرانیان در حدود پنج تا نه ساعت از وقت خود را در روز در شبکه های اجتماعی می گذرانند. روانشناس مذکور به المانیتور می گوید زمانی که شما با جامعه ای مواجه هستید که حدود یک سوم از وقت خود در روز را در رسانه های اجتماعی می گذراند طبیعی است که به طور مداوم درصدد تولید محتوا در این شبکه ها بر می آید. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
0
0
نه فقط سر داستان خویش نما گرفتن بلکه تو همه زمینه ها در کمال تاسف هوطنان من تا شور قضیه رو درنیارن بی خیال نمیشن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
0
0
کمبود سلفی گرفتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
0
0
کلا هموطنان ایرانی من در کمال تاسف تا شور هر چیزی رو درنیارن بیخیال نمیشن!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین