کد خبر: ۴۱۴۹۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵

حداد عادل: هم باید به زبان‌های قومی و محلی و مادری توجه کرد و هم به زبان فارسی / اگر مورد توجه قرار نگیرد مورد توجه دشمنان قرار می گیرد

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی می‌گوید: معتقدیم هم باید به زبان‌های قومی و محلی و مادری توجه کرد و هم به زبان فارسی و هیچ‌کدام نباید جای همدیگر را تنگ کنند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، غلامعلی حدادعادل در همایش «پیش‌دبستانی، زیربنای عدالت آموزشی پایدار» که در دانشگاه الزهرا (س) در حال برگزاری است با بیان این‌که عدالت مطلوب هر انسانی است گفت: عدالت آرمان انقلاب اسلامی بوده و هست. ما در هر کاری مشکل داشته باشیم ممکن است عذرمان پذیرفته شود اما هیچ عذری نداریم اگر ظلم کنیم و برای رعایت نکردن عدالت، هیچ‌کس هیچ عذری نمی‌تواند بیاورد.

او افزود: بهترین راه تامین عدالت، عدالت آموزشی است که یک رفاه مستمر ایجاد می‌کند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این‌که تنها کشور ما نیست که با موضوع دوزبانگی روبه‌روست بیان کرد: اگر این موضوع توسط نهادهای ذی‌ربط مورد توجه قرار نگیرد قطعا مورد توجه دشمنان و بدخواهان قرار خواهد گرفت و آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

حدادعادل ادامه داد: اگر دانش‌آموز بر زبان رسمی مسلط نشود در همه درس‌ها دچار ضعف می‌شوند. ضعف زبان به معنی ضعف کامل آموزش است. بهترین راه برای حل مشکل دوزبانگی تقویت و توسعه آموزش پیش‌دبستانی است.

او با اشاره به این‌که فرهنگستان برای این موضوع اهمیت قائل است و اقداماتی در این خصوص انجام داده است گفت: بر اساس قانون اساسی خط و زبان رسمی، زبان فارسی است و آموزش زبان‌های قومی در کنار زبان فارسی بلامانع است و معتقدیم هم باید به زبان‌های قومی و محلی و مادری توجه کرد و هم به زبان فارسی و هیچ‌کدام نباید جای همدیگر را تنگ کنند.

رییس بنیاد سعدی با بیان این‌که زبان فارسی زبان وحدت در کشور بوده است اظهار کرد: فارسی میانه و فارسی باستان پایه‌های زبان فارسی امروز هستند و زبان فارسی پشتوانه وحدت و هویت ایرانی است و باید حفظ شود.

حداد عادل با تاکید بر ضرورت حفظ زیست‌بوم‌های اجتماعی و گویش‌ها و زبان‌ها گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم اطلس گویش‌های مختلف را تدوین کنیم. در حال حاضر اطلس گویش استان فارس آماده شده است و ما این کار را ادامه می‌دهیم.

او افزود: دو سال قبل یک سرباز معلم در یکی از روستاهای خوزستان در مدرسه ابتدایی تدریس می‌کرد و متوجه مشکل دانش‌آموزان عرب‌زبان شد و به بنده نامه‌ای نوشت. ما این نامه را جدی گرفتیم و او را به تهران دعوت کردیم. عمق فاجعه با توضیحات این معلم برای ما بیشتر آشکار شد. با همکاری آموزش و پرورش گروهی را به این روستا اعزام کردیم و گزارش‌های ارائه‌شده بسیار نگران‌کننده بود. کسانی که اهتمام به حل مشکل دوزبانگی دارند، جهاد ملی می‌کنند.

حداد عادل در ادامه گفت: با مسوولان برنامه و بودجه و مجلس رایزنی انجام دادیم و نتیجه آن شد که ۵۰ میلیارد تومان به مسئله پیش‌دبستانی در مناطق محروم اختصاص یافت.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این‌که سیاست آموزش و پرورش به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبارات، سرمایه‌گذاری نکردن در دوره پیش‌دبستانی است و پیش‌دبستانی را بخش خصوصی باید اداره کند گفت: این سیاست برای مناطق محروم روستایی قابل اعمال نیست و با بودجه‌ای که اختصاص داده شده باید برای حل مشکل زبان دقیق برنامه‌ریزی کنیم.

حداد عادل ادامه داد: تا کنون ۳۰ درصد بودجه مصوب تخصیص یافته و امیدواریم باقی‌مانده بودجه زودتر تخصیص یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
0
به نظر بنده هم ابتدا باید زبان مادری را آموزش داد و بعدا زبان رسمی تا آخر عمر اموزش رایگان داده می شود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین