کد خبر: ۴۱۵۰۶۶
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷

«پوکمون گو» در صدر جست و جوهای کاربران گوگل

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میلادی، بیشتر کمپانی‌ها مروری بر عملکرد یکساله خود دارند و تلاش می‌کنند داده‌های خود را در طول یک سال بررسی کنند. در این راستا، گوگل این غول دنیای فناوری نیز به دنبال ارائه تصویری از موضوع‌هایی است که در طول سال بیش از بقیه مورد توجه کاربران بوده و در زمینه آن به جست وجو پرداخته‌اند. گزارش گوگل نشان می‌دهد که کاربران در سطح جهان، در سال 2016 میلادی بازی «پوکمون گو»، «آیفون 7» و نیز «دونالد ترامپ» را بیش از بقیه موارد مورد جست و جو قرار داده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز : روزنامه ایران:  با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میلادی، بیشتر کمپانی‌ها مروری بر عملکرد یکساله خود دارند و تلاش می‌کنند داده‌های خود را در طول یک سال بررسی کنند. در این راستا، گوگل این غول دنیای فناوری نیز به دنبال ارائه تصویری از موضوع‌هایی است که در طول سال بیش از بقیه مورد توجه کاربران بوده و در زمینه آن به جست وجو پرداخته‌اند. گزارش گوگل نشان می‌دهد که کاربران در سطح جهان، در سال 2016 میلادی بازی «پوکمون گو»، «آیفون 7» و نیز «دونالد ترامپ» را بیش از بقیه موارد مورد جست و جو قرار داده‌اند.
 
2تریلیون بار جست و جو در گوگل
 
گوگل به‌عنوان بزرگترین موتور جست و جو در جهان شناخته می‌شود و گزارش‌ها نشان می‌دهد که کاربران سالانه 2تریلیون بار جست و جو در گوگل انجام می‌دهند. این کمپانی بزرگ با استفاده از داده‌ها و اطلاعات به دست آمده از گوگل ترندز، از الگوریتمی ویژه برای مقایسه کردن درصد افزایش جست و جو و سرچ واژه‌ای خاص توسط کاربران در زمانی مشخص استفاده می‌کند تا متوجه شود به اصطلاح کدام واژه و موضوع بیش از بقیه در طول سال، ترند(Trend) شده است.
 
2016، سالی خبرساز بوده است که از این وقایع می‌توان به انتخابات ریاست جمهوری امریکا و انتخاب غیرمنتظره ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری امریکا، برگزیت(جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا)،  هک‌های وسیع و گسترده، قوانین جدید نظارت بر اینترنت در امریکا و بریتانیا، اخبار جعلی و نقش آنها در تغییر سرنوشت امریکا، سقوط پهپاد خورشیدی فیس بوک که قرار بود اینترنت رایگان را به مناطق دوردست جهان برساند و عرضه آیفون‌هایی که جک هدفون ندارند،  اشاره کرد.
 
در حالی که سال گذشته بیشتر کاربران گوگل در جهان به موضوع‌هایی همچون بحران مهاجران، فروپاشی اقتصاد یونان و نیز رسوایی فولکس واگن در مورد سرپوش گذاشتنش بر متصاعد شدن گازهای گلخانه‌ای، داعش، پاریس، ماجرای تیراندازی در سن برناردینو و به دنبال آن دعوای کمپانی اپل و اف بی‌آی و شصت و دومین سالگرد سلطنت ملکه الیزابت علاقه نشان دادند ولی 10 جست و جوی برتر امسال گوگل تلفیقی از ترندهای فناوری، افراد مشهور، فیلم‌ها و وقایع و اخبار 2016 بوده است.
 
ترامپ، اول نشد
 
بر خلاف انتظار که گمان می‌رفت دونالد ترامپ در صدر ترندهای گوگل قرار گیرد، در فهرست کلی بیشترین جست و جوهای گوگل، بازی «پوکمون گو» در رتبه نخست جست و جوهای کاربران در طول سال 2016میلادی قرار گرفت و پس از آن کاربران به آیفون 7 و اخبار آن علاقه نشان دادند. دونالد ترامپ با وجود سخنرانی‌های آتشین و گزنده در طول فعالیت انتخاباتی‌اش جای تعجب ندارد که در کل جهان بسیار مورد توجه قرار بگیرد و به سومین واژه پرطرفدار تبدیل شود که کاربران علاقه زیادی به کسب اطلاعات درباره وی دارند. مرگ ناگهانی Prince «پرینس» خواننده راک پرطرفدار امریکایی در 21 آوریل باعث شد که وی بسیار در کانون توجه قرار بگیرد و حتی کسانی که پیش از این با وی و آثارش آشنایی نداشتند، با شنیدن این خبر ترغیب شدند که اطلاعاتی از این خواننده کسب کنند و به همین دلیل هم نام وی به یکی از واژه‌های پرجست و جو در گوگل تبدیل شد. در رده‌های بعدی جست و جوهای گوگل در سال 2016 هم واژه‌هایی مانند لاتاری Powerball قرار داشت و پس از آن هم بازیگر و خواننده بریتانیایی با نام David Bowie قرار گرفت که 10 ژانویه 2016 از دنیا رفت. رویداد ریو 2016 و نیز بازی پرطرفدار Slither.io که در کنار پوکمون گو جزو پرفروش‌های اپ استور بود هم در بخش واژه‌های پرجست و جو قرار دارد.
 
دسته‌بندی گوگل
 
گوگل ترندز البته علاوه بر معرفی کلی واژه‌های پرجست و جو، برای معرفی واژه‌هایی که کاربران در طول سال 2016 بیشترین جست و جو را درباره آن انجام داده‌اند دسته ‌بندی‌های مختلفی دارد که می‌توان به سیاست، شخصیت‌ها، دنیای فناوری، حوادث و رویدادها، ورزش و... اشاره کرد. در دسته‌بندی شخصیت‌های گوگل ترندز، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون دو شخصیتی بودند که بیشترین میزان جست و جوی کاربران را در طول سال به خود اختصاص دادند. برنی سندرز سناتور و سیاستمدار امریکایی و نیز 3 ورزشکار المپیکی مایکل فیلیپس، سیمونه بایلز و نیز رایان لوکت و اوسین بولت جزو بیشترین جست و جوها بودند.
«سیمونه بایلز» با کسب 5مدال که 4تای آن طلا بود در المپیک ریو به‌عنوان بهترین ژیمناست تاریخ امریکا شناخته  و محبوب قلب‌های کاربران شد به همین دلیل بسیاری علاقه‌مند بودند که درباره زندگی وی بیشتر بدانند به همین دلیل در گوگل ترندز به‌عنوان یکی از واژه‌های پرجست و جو شناخته شد.
 
«رایان لوکت» هم یکی از بهترین شناگران در تاریخ امریکاست ولی عمل زشت وی در المپیک 2016 ریودوژانریو باعث شد تا از این مسابقات اخراج و با تعلیق 10ماهه از هرگونه مسابقات مواجه شود. وی با همدستی دوستش با صحنه‌سازی قصد داشتند وانمود کنند که توسط افراد شرور در ریو ربوده شده است. مایکل فیلیپس با 28مدال جهانی که 23 مورد آن طلا بود تاریخ ساز شد و «اوسین بولت» دونده سیاهپوستی که مدال‌های طلای ریو را ازآن خود کرد هم دیگر شخصیت‌های پرجست و جو در گوگل بودند.
 
 در زمینه مسائل سیاسی نیز اگر بخواهیم نگاهی به آمار گوگل ترندز در زمینه جست و جوهای کاربران داشته باشیم می‌بینیم که باز هم دونالد ترامپ در جایگاه نخست قرار دارد و پس از آن، «ترزا می» قرار گرفته است.«جو کوکس»، هیلاری کلینتون و نیز بوریس یوهانسون در رتبه 3تا5 جای گرفته‌اند و پس از آن، نام ملانیا ترامپ دیده می‌شود.
 
در دسته رویدادهای خبری نیز انتخابات امریکا، المپیک و برگزیت3رده بالایی را به خود اختصاص دادند و پس از آن، ماجرای تیراندازی در اورلاندو، ویروس زیکا، اسناد پاناما، تیراندازی در دالاس و زلزله کوماموتو بیشترین جست و جو را به خود اختصاص داده اند. گوگل ترندز در دسته‌بندی فناوری هم عنوان کرده است که واژه iPhone، سامسونگ گلکسی S7 و گوگل پیکسل بیشترین جست و جو را به خود اختصاص داده‌اند و Amazon Echo، نینتندو، پلی استیشن واقعیت مجازی و آی پد پرو در رده‌های بعدی جای گرفتند.
 
واژه‌های پرجست و جو در ایران
 
واژه‌های پرجست و جو البته در کشورهای مختلف با هم فرق دارند و به‌عنوان مثال گوگل ترندز یک آمار از 30 روز گذشته ایران و جست و جوهای کاربران در گوگل ارائه داده و مشخص کرده است که مردم بیشتر به چه موضوع‌هایی علاقه‌مند هستند. با توجه به صحبت‌هایی درباره تبدیل واحد پول ایران از ریال به تومان، به نظر می‌رسد این موضوع بشدت مورد توجه قرار گرفته و بیشترین آمار جست و جوی کاربران در یک ماه گذشته به واژه واحد پول ایران بازمی گردد. طبق اطلاعات گوگل ترندز، واژه ایران کنسرت و هواشناسی ایران نیز دو ترند بعدی گوگل بوده‌اند و در زمره واژه‌های پرجست و جو محسوب می‌شوند. یتیم خانه ایران ، آهنگ شاد ایرانی، فیلم طنز ایرانی و نیز جدول لیگ برتر و لیگ برتر ایران از دیگر واژه های پرجست و جو در گوگل توسط کاربران ایرانی بوده است.
 
در بریتانیا نیز این رویداد یورو 2016 است که بیشترین میزان جست و جو در گوگل را در سال 2016 به خود اختصاص داد و پس از آن بازی پرطرفدار پوکمون گو قرار گرفت. جالب اینجاست که برای بریتانیایی‌ها بازی«پوکمون گو» و نیز دونالد ترامپ بیش از برگزیت و جدایی این کشور از اتحادیه اروپا اهمیت داشته و ماجرای برگزاری رفراندوم برای جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در جایگاه ششم جست و جوی کاربران بریتانیایی قرار گرفت. المپیک و فیلم پرطرفدار Deadpool نیز دیگر واژه‌های پرجست وجو در گوگل بوده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین