کد خبر: ۴۱۵۰۹۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴

شکاف میان اعضای تیم ترامپ درباره توافق هسته ای/خونسرد باشید! برجام کار خود را می کند و کارآمد است

«لیسی هیلی» پژوهشگر مرکز مطالعات استیمسون در برنامه دفاعی و امور خارجی و «امی جی نلسون» از پژوهشگران مرکز مطالعات امنیت بین الملل در مریلند با انتشار مقاله ای مفصل در نشریه «نشنال اینترست» ضمن اذعان به پایبندی ایران به مفاد برجام به رویکرد احتمالی دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب امریکا نسبت به برجام اشاره کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-نویسندگان این مقاله معتقدند که کابینه ترامپ و اعضای آن به دو دسته بازرگانان و افراد اهل معامله و تندروهای خواستار جنگ با ایران تقسیم شده اند که هر یک زاویه دید کاملا متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. نویسندگان مقاله به ترامپ توصیه می کنند که به حرف افرادی که بیش تر با بازرگانان اهل معامله در کابینه اش همکاری کند.  

این دو تحلیلگر می نویسند:«نزدیک به یک سال از روز اجرای برجام می گذرد. اگرچه ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی وعده داد که یا مذاکره ای برای توافق بهتر با ایران را پیش خواهد برد و یا آن که برجام را برهم خواهد زد با این حال، واقعیت آن است که برجام تاکنون به هدف خود که همانا جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای از طریق مسیرهای اشکار  پنهان است دست یافته است. در نتیجه، خروج امریکا از صف اجرا کنندگان و طرفین پایبند به برجام غیر عاقلانه خواهد بود به خصوص آن که شرکای بین المللی امریکا نشان داده اند که نسبت به اجرای برجام متعهد هستد. در نتیجه، چشم انداز پذیرش مذاکرات دوباره برای اعمال اصلاحات در برجام به نفع امریکا تقریبا صفر است». 

این دو نویسنده در دفاع از برجام می نویسند:«بر اساس این قرارداد مفاد زیادی در حال انجام و اجرایی شدن هستند. از روز اجرای برجام در ماه ژانویه سال جاری نظارت ها بر روی فعالیت های هسته ای ایران افزایش یافته و ناظران اجازه یافته اند به نمایندگی از آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات غنی سازی ایران بازرسی کنند. هم چنین، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در میزان کم تر از ۳.۶۷ درصد باقی مانده اند. هم چنین کمیسیون مشترک برای حل و فصل اختلافات فیمابین نیز تشکیل شده است». 

تحلیلگران نشنال اینترست در ادامه با اشاره به همه مردان رییس جمهوری متخب امرکیا می نویسند:«تیم امنیت ملی امریکا در سطوح بالا شامل تعدادی از منتقدان سرسخت ایران است از جمله مایکل فلین و  جیمز متیس که به ترتیب مشارو امنیت ملی و  وزیر دفاع معرفی شده از سوی ترامپ هستند که به صراحت مخالفت خود را با قرارداد هسته ای ابراز کرده بودند متیس از آن چه انفعال دولت اوباما در برابر ایران خوانده بود همواره انتقاد کرده است. هم چنین، معاون وزیر امور خارجه امریکا یعنی «جان بولتون» که پیش تر سفیر امریکا در سازمان ملل متحد بوده است نیز بارها و بارها از جنگ با ایران و حمله نظامی علیه آن کشور حمایت کرده است. او در گفت و گوی تازه خود با سایت «بریت بارت» گفته است که برای بلند مدت باید به فکر تغییر رژیم در ایران بود». 
این دو تحلیلگر اما اشاره می کنند که معرفی «رکس تیلرسون» از سوی ترامپ به عنوان نامزد کسب مقام وزارت امور خارجه جالب توجه بود چرا که او فردی مناسب برای حمایت از برجام و اهل معامله است. 

آنان می نویسند:«تیلرسون در گذشته شک و تردیدهایی دربره تحریم های وضع علیه ایران داشه است. مدیر عامل شرکت اکسون موبیل می تواند از فرصت های کسب و کار ایجاد شده در ایران استفاده کرده و به سود صنغت ایالات متحده کار کند و با بوئینگ برای اجرای قرارداد ۱۶.۶ میلیارد دلاری فروش هواپیما به ایران و ایجاد صدهزار فرصت شغلی همکاری داشته باشد». 

آن دو می افزایند:«در مجموع کابینه رییس جمهوری منتخب امریکا پر است از ژنرال ها و سیاسنگذاران با سابقه و حامی مقابله با ایارن از سویی و بازرگانان با گرایش حمایت از برجام و لغو تحریم ها از سوی دیگر. در نتیحه ارزش دارد که تارمپ به نامه اخیر امضا شده از سوی هفتاد و شش نفر از سیاستگذاران ارشد سابق و دانشگاهیان در حمایت از توافق هسته ای و دستاوردهای آن توجه کند». 

آنان با اشاره به نگرانی های موجود درباره تهدیدات ترامپ علیه برجام اشاره می کنند که در کنگره و در داخل کابینه ترامپ عده ای خواستار تشدید فشار بر ایران هستند اما هرگز گزینه بهتری را ارائه نداده اند. آن دو می نویسند:«واقعیت آن است که به سادگی پاره کردن برجام سبب می شود تا ایران و امریکا در آستانه یک جنگ قرار گیرند. بدون شرکای امریکا حصول برجام امکان پذیر نبود و گزنیه بهتری نیز وجود نداشته و ندارد». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
22
2
برجام براي شما دشمنان نان و آب دارد ، خيالتان راحت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
تحریم هم برای شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
1
برای اون شازده هایی که با انتخاب ترامپ رقص تانگو میکردند وحاضر هستن با تلاش برای رأی نیاوردن روحانی کشور رو در استانهء جنگ ببرن چه اسمی میتوان گذاشت؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
0
طبیعی هست. احتمالا ترامپ با دولت روحانی همکاری خوبی خواهد داشت. اما دلواپسان سوار بر قایق های تندرو یا فعال در سوریه و.. را له خواهد کرد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین