کد خبر: ۴۱۵۱۳۳
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲

اعتراف عربستان به استفاده از بمب های خوشه ای انگلیسی علیه مردم یمن

ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی عربستان اعتراف کرد که در جنگ یمن از بمب های خوشه ای ساخت انگلیس که در زمره سلاح های ممنوعه هستند، استفاده کرده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان 21 ماه است که به بهانه حمایت از دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی مداخله نظامی خود را در یمن آغاز کرده است.
ریاض طی این مدت بارها متهم به استفاده از سلاح های ممنوعه و کشتار غیرنظامیان یمنی متهم شده است.

ائتلاف عربستان دیروز (دوشنبه) اعتراف کرد که از بمب های خوشه ای BL-755 علیه اهداف نظامی در یمن استفاده کرده است.
عربستان مدعی است که از این نوع سلاح که بیش از یکصد کشور جهان استفاده از آن را ممنوع کرده اند، در حمله به مواضع کمیته های مقاومت مردمی یمن (انصارالله) استفاده کرده است.
ائتلاف عربستان در ادعایی مضحک اعلام کرد که استفاده از سلاح مذکور مطابق قوانین بشردوستانه بین المللی استفاده شده است! نه در مناطق مسکونی؛ ریاض در عین حال ادعا کرده که دیگر از این نوع بمب ها استفاده نمی کند.

سازمان عفو بین الملل در ماه جون (خرداد/تیر) اعلام کرد که دست کم 16 غیرنظامی، شامل 9 کودک، در بازه زمانی جولای 2015 تا مه 2016 (تیر 94 تا خرداد 95) در نتیجه بمب های خوشه ای ائتلاف عربستان در یمن کشته شده اند.
این نهاد بین المللی تصریح کرد که یافته هایش به استان های صنعا و حجه مربوط می شود؛ هر دو منطقه نزدیک مرز عربستان هستند.

صد کشور کنوانسیون منع استفاده از مهمات خوشه ای (2008) را امضا کرده اند.
انگلیس نیز یکی از امضا کنندگان این کنوانسیون است، اما عربستان و شرکایش در ائتلاف مذکور و نیز آمریکا هنوز عضو این کنوانسیون نشده اند.
مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس روز دوشنبه در پارلمان این کشور از ادعای عربستان در زمینه توقف استفاده از بمب های خوشه ای استقبال کرد.
وی گفت: مساله فروش تجهیزات نظامی به عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مورد بازبینی قرار می گیرد.

پیشتر نیز در ماه ژانویه (دی/بهمن 94) سخنگوی ائتلاف عربستان اذعان کرده بود که از بمب خوشه ای CBU-105 علیه انصارالله استفاده کرده است.
بر اساس نشریه فارین پالسی، باراک اوباما در ماه می (اردیبهشت/خرداد) اعلام کرد که آمریکا فروش بمب های خوشه ای به عربستان را به دلیل نگرانی های مربوط به کشتار غیرنظامیان در یمن متوقف می کند.

بمب های خوشه ای حاوی تعداد زیادی مهمات است که گاهی منفجر نمی شوند و تا سال های متمادی همچون مین های ضد نفر جان غیرنظامیان را تهدید می کنند.
دیده بان حقوق بشر نیز روز دوشنبه اعلام کرد که انگلیس فروش سلاح های دیگر به عربستان را به رغم خطر واضح استفاده از آن ها در حمله های آتی ائتلاف همچنان ادامه می دهد.
این نهاد حقوق بشری مستقر در نیویورک خواستار توقف فروش سلاح به عربستان شد.
هفته گذشته، یک مقام ارشد آمریکایی هم ادعا کرد که واشنگتن انتقال محموله بمب های با دقت بالا به عربستان را از بیم اشتباه در هدف قرار دادن، متوقف کرد.

در حالی که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان روز یکشنبه این گزارش ها را 'تبلیغات رسانه ای' خواند و آن ها را رد کرد.
سازمان ملل اعلام کرده است که حدود 10 هزار نفر از زمان آغاز جنگ یمن کشته شده اند که حدود نیمی از آن ها غیرنظامی هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین