کد خبر: ۴۱۵۳۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
ترکیه باید برای بازسازی سوریه با روسیه و ایران همکاری کند

چه کسانی از ترور سفیر روسیه در ترکیه سود بردند؟/گولنیست‌ها؟ دولت ترکیه یا آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس؟

اردوغان به این نتیجه رسیده که آنکارا باید با چین و روسیه و ایران استراتژی بلند‌مدتی را برای آرام‌کردن شرایط و بازسازی سوریه در پیش گیرد؛ منطقه‌ای که نقطه‌ای مهم در مسیر راه ابریشم تازه خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «پپه اسکوبار» تحلیلگر سیاسی در مقاله‌ای تحلیلی در سایت «راشا تودی» به ترور اخیر سفیر روسیه در ترکیه اشاره کرده است. او می‌نویسد: «مولود مرت التینتاس» ۲۲ ساله تحصلیکرده آکادمی پلیس ترکیه بوده است. او از اعضای پلیس ملی ترکیه بوده است و ظن آن وجود دارد که در ارتباط  با گروه‌های تروریستی فتح‌الله گولن بوده باشد؛ گروهی که اردوغان کودتای نافرجام را توطئه آن می داند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ جای تردیدی نیست که گولنیست‌ها در پلیس ترکیه و سازمان‌های امنیتی آن کشور نفوذ داشته‌اند‌. تحقیقات ترکیه نه تنها باید متمرکز بر ناکارآمدی سرویس امنیتی ترکیه در تامین امتیت مرکز هنر مدرن آنکارا باشد بلکه باید فراتر از آن رود. سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه سه ساعت پس از‌ آن رویداد در بیانیه مختصر مفیدی به بیان رویداد پرداخته است. قاتل شعارهای اسلامگرایانه سر داده و به نظر می‌رسید در ارتباط با گروهی اسلام‌گرا است؛ هر‌چند شواهد قطعی در این‌باره وجود ندارد. 

چه کسانی از ترور سفیر روسیه در ترکیه سود بردند؟/گولنیست‌ها؟ دولت ترکیه یا آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس

زمان ترور بسیار مهم بود تنها یک روز پیش از دیدار وزرای امور خارجه روسیه، ترکیه و ایران با یکدیگر برای بحث به منظور برنامه‌ریزی استراتژیک درباره چشم‌انداز حل بحران سوریه؛ آن هم چند روزی پس از آزادسازی حلب. زمان این ترور همزمان بود با توافق پوتین و اردوغان بر سر اجازه خروج معارضان میانه‌روی مورد حمایت ترکیه از کریدوری در حلب. آنکارا خود به طور کامل در روند نظارت و بررسی این طرح بود. در نتیجه گمانه‌زنی در این باره که در ترور اخیر دولت ترکیه خود نقش داشته استدلالی غیر‌منطقی است؛ پوتین رییس‌جمهوری روسیه به روشنی گفته است که می‌خواهد اطلاع یابد ‌هویت واقعی قاتل و عوامل پشت‌پرده چه بوده‌اند. علیرغم اختلاف‌نظرها و رویارویی مسکو و انکارا درباره بحران سوریه در سال‌های اخیر، دو کشور اکنون با یکدیگر در حال همکاری برای مبارزه با تروریسم هستند و وزیر دفاع ترکیه به روسیه برای مذاکره درباره خرید سامانه دفاع ضد‌هوایی هوایی دعوت شده است و حجم روابط تجاری و  اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو کشور نیز در حال افزایش هستند. در این میان موضوع همکاری‌های دو کشور درباره انرژی وجود دارد.»

این نویسنده در ادامه اشاره می‌کند که کشورهای عضو ناتو در مجموع، غرب از نزدیکی مسکو، آنکارا و تهران به سوی یکدیگر پس از نبرد حلب نگران هستند. او می‌نویسد: «فارس شهابی» یکی از اعضای پارلمان سوریه می‌گوید که رییس اتاق بازرگانی در حلب نام افرادی که در ارتباط با مخالفان بوده‌اند را منتشر کرده است. یکی از بازداشت‌شدگان سعودی دیگری قطری و چند تن دیگر مراکشی و اردنی بوده‌اند. این موضوع نشان از حمایت علنی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از معارضان سوری دارد.

او گفته است که در میان آنان یک ترک، یک امریکایی (دیوید اسکات واینر) و یک اسرائیلی نیز حضور دارند. در نتیجه، ناتو و شورای همکاری خلیج فارس در حال انجام اقدامات نظامی در سوریه به نفع شورشیان و به ضرر اسد بوده‌اند. در مقابل آنان پوتین خواستار همکاری با ایران و ترکیه برای ارائه راه‌حلی عینی ‌به منظور حل بحران سوریه شده است و به موازات آن شاهد لفاظی‌های سنگین در سازمان ملل متحد علیه مسکو بوده‌ایم. به طور خلاصه پروژه چند میلیارد دلاری پنج ساله ناتو و شورای همکاری خلیج‌فارس برای ساقط کردن اسد در سوریه شکست خورده است. 

اکنون اردوغان زیرکانه از این موضوع درس‌آموخته است و می‌داند که باید با عرصه واقعی ژئوپولیتیک منطقه کنار آمد. او سیاست خداحافظی با اتحادیه اروپا و در نهایت ناتو و اتخاذ سیاست اوراسیاگرایی را در پیش خواهد گرفت و به چین و روسیه به عنوان محور‌های اتحاد اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای نزدیک خواهد شد. به همین‌خاطر است که اردوغان به این نتیجه رسیده که آنکارا باید با چین و روسیه و ایران استراتژی بلند‌مدتی را برای آرام‌کردن شرایط و بازسازی سوریه در پیش گیرد؛ منطقه‌ای که نقطه‌ای مهم در مسیر راه ابریشم تازه خواهد بود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
0
0
سوریه را با خاک یکسان کرده اند حالا دنبال بازسازی ان هستند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین