کد خبر: ۴۱۵۵۵۶
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵

استاد علی محمد بلوچ درگذشت

یک پژوهشگر موسیقی نواحی سیستان و بلوچستان از در گذشت علی محمد بلوچ معروف به «علیوک» یکی از پیشکسوتان موسیقی بلوچستان بر اثر عارضه قلبی خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی مغازه‌ای در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: این استاد برجسته پیشکسوت موسیقی بلوچستان ساعتی پیش بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان درگذشت. با رفتن او می توان گفت ساز سرود در چابهار یتیم شد. «علیوک» در هر دو منطقه بلوچستان یعنی دو سوی مرزهای سیاسی ایران و پاکستان از از برجسته ترین موسیقی دانان بلوچ شناخته می شد و تسلط او به موسیقی بلوچی در بالاترین سطح تکنیکی و هنری بود.

او افزود: استاد علی محمد بلوچ یکی از چند پهلوان یا استاد برجسته‌ی موسیقی بلوچی و ساز سرود (قیچک) بود که از آخرین و مهمترین منابع موسیقی بلوچ به حساب می آمد. او در طول سال‌های عمر نوازندگی خود که از کودکی آغاز کرده بود توانست با بزرگترین شائران بلوچستان از جمله «ملا کمال خان» و «لعل بخش پیک» همراهی کند.

استاد علی محمد بلوچ درگذشت

دبیر هنری فستیوال «آینه دار» گفت: علیوک با استادی کامل، موسیقی شائری، گواتی (موسیقی درمانی) و انواع رپرتوارهای سُوت و نازنیک را در حد کمال اجرا می کرد.

مغازه‌ای با بیان اینکه او همچنین در روایت زهیروک‌های بلوچستان یکی از بهترین منابع موسیقی بلوچی بود افزود: بدون شک امشب همراه با مردمان بلوچ، ساز سرود در هر دو سوی بلوچستان سوگوار خواهد بود.

علی محمد بلوچ در سال 92 در اولین فستیوال آینه دار به همراه خلیفه شهمیر بلوچ مالداری و برادران برمه ذکرهای گواتی را در حضور علاقه مندان و استاد شجریان که در سالن حضور داشت، اجرا کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین