کد خبر: ۴۱۶۴۶۴
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷

نخستین دادگاه استانبول برای محاکمه ۳۰ افسر پلیس ترکیه

نخستین دادگاه استانبول برای محاکمه ۳۰ افسر پلیس ترکیه به اتهام دست داشتن در کودتای ۱۵ ژوئیه سال جاری میلادی امروز (سه شنبه) برگزار شود.
آفتاب‌‌نیوز :
نخستین دادگاه استانبول برای محاکمه ۳۰ افسر پلیس ترکیه

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اعلام جرم علیه بیش از ۱۲۰۰ تن صورت گرفته و ۴۱۰۰ تن نیز در مجموع دستگیر شدند و قرار است دادگاهی‌هایی در پی کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه سال جاری میلادی علیه دولت آنکارا برگزار شود که دادگاه امروز استانبول اولین مورد از آنها است.

پنج ماه پس از کودتا، دادگاه‌هایی با مقیاس کوچک برای رسیدگی به متهمان این کودتا برگزار شده است و روز دوشنبه ۶۰ تن در دنیزلی پای میز محاکمه رفتند.

اما دادگاه در استانبول بسیار مهم است از این جهت که استانبول یکی از شهرهای مهم و کلیدی در ترکیه محسوب می‌شود. احتمالا این جلسه در بزرگترین سالن همایش در ترکیه و در داخل ساختمانی در مقابل زندان نزدیک استانبول برگزار شود.

مظنونان که به تلاش برای براندازی دولت رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه متهم هستند از اعضای حزب گولنیست متعلق به فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه محسوب می شوند.

از ۳۰ افسر پلیسی که قرار است امروز پای میز محاکمه بروند، ۲۴ تن در بازداشت، یک تن تحت پیگرد و مابقی با قرار وثیقه آزاد هستند.

درصورتیکه این افراد گناهکار شناخته شوند، ۲۱ تن از آنها هرکدام با سه حکم حبس ابد و مابقی با هفت سال و نیم تا ۱۵ سال حبس روبرو خواهند بود.

روزنامه صباح در این باره نوشت: زمان آن رسیده تا خائن‌ها پای میز محاکمه بیایند.

این افراد به دلیل سرپیچی از دستور حفاظت از محل سکونت رییس جمهوری در استانبول در شب کودتا قرار است محاکمه شوند.

از زمان کودتا، مقام‌های ترکیه ای ۱۰۱ هزار و ۸۰۰ تن را تحت بازجویی قرار داده و ۴۱ هزار تن را نیز بازداشت کرده‌اند.

همچنین قرار است ۴۷ متهمی که تلاش کرده‌اند تا رجب طیب اردوغان را در یک منطقه تفریحی در دریای اژه ترور کنند، ۲۰ فوریه ۲۰۱۷ محاکمه شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین