کد خبر: ۴۱۶۵۴
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۳:۴۲
شیراک:

مواضع فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران تغییر نکرده است

آفتاب‌‌نیوز : بنا بر این گزارش، شیراک گفت اینکه من بگویم ایران برنامه مخفی ساخت سلاح هسته‌ای دارد مهم نیست و نقشی در تصمیم‌گیری در این مورد ندارم.

شیراک در راستای سفر دوره‌ای خود به آسیا در یک کنفرانس خبری در بانکوک گفت: کارشناسانی هستند که صلاحیت صحبت در این مورد را دارند و از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای این کار در نظر گرفته شده‌اند. اجازه دهید کارشناسان در این مورد صحبت کنند. ما قصد نداریم در این شرایط از احتمالات صحبت کنیم. شیراک در این سفر به هند نیز سفر خواهد کرد.

«فیلیپ دوست‌بلازی» وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه گفته بود فعالیت ایران یک فعالیت مخفی در راستای ساخت سلاح هسته‌ای است و تهران را به نادیده گرفتن درخواست‌های بین‌المللی برای تعلیق تمام فعالیت‌های فعالیت‌های هسته‌ای‌اش محکوم کرده بود.

این موضع شیراک نخستین اتهام مستقیم علیه تهران در این مناقشه هسته‌ای بود که به نظر دور از احتیاط دیپلماتیک سنتی اروپاییان می‌رسید.

شیراک از اظهارات دوست‌بلازی حمایت نکرد و سعی کرد طوری نشان دهد که این اظهارات با مواضع همیشگی فرانسه متفاوت نیست.

وی گفت: بدون شک مواضع فرانسه تغییر نکرده و موضعمان با همتایان انگلیسی و آلمانی فرانسه مشترک است.

فرانسه، انگلیس و آلمان گفت‌وگوها با تهران را در تلاش برای تضمین صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران رهبری می‌کردند. این مذاکرات در ماه گذشته با از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران متوقف شد که در نتیجه کشورهای اروپایی در تلاشی موفق برای ارجاع موضوع به شورای امنیت با آمریکا همراه شدند.

انتظار می‌رود پس از ارایه گزارش دیگری علیه ایران در نشست بعدی سران 35 کشور عضو سران شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 6 مارس در وین، شورای امنیت گام‌هایی از جمله اعمال تحریم‌های احتمالی علیه تهران بردارد.

ایران بر استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز تاکید دارد.

مقامات ایرانی قرار است هفته آینده با مقامات روسی درباره طرح مسکو گفت‌وگو کنند. بر اساس این طرح قرار است غنی‌سازی اورانیوم در خاک روسیه انجام و غنی‌سازی برای مدت معینی در خاک ایران متوقف شود.

از اورانیوم غنی‌شده هم می‌توان برای تولید سوخت مورد نیاز راکتورها و هم برای شکافت هسته مواد به منظور تولید بمب، استفاده کرد.

طرح روسیه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان راهی برای چشم‌پوشی از فعالیت‌های پنهانی ایران و آسوده کردن خاطر افکار بین‌المللی از اهداف این کشور برای تولید سلاح هسته‌ای حمایت می‌شود.

شیراک روز یکشنبه برای مذاکره درباره قراردادی که به واسطه آن هند مجاز به دستیابی به فناوری هسته‌ای شود، راهی هند شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین