کد خبر: ۴۱۶۵۴۷
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴

آمریکا، بزرگترین صادرکننده تسلیحات جهان / قطر بزرگترین خریدار سلاح جهان

روزنامه گاردین گزارش داد، آمریکا با فروش 40 میلیارد دلار تسلیحات در سال 2015 (سال گذشته میلادی)، جایگاه خود را به عنوان بزرگترین صادرکننده جنگ افزار در جهان حفظ کرد و فرانسه با 15 میلیارد صدور سلاح در این سال در جایگاه دوم قرار داشت.
آفتاب‌‌نیوز : روزنامه انگلیسی دوشنبه (دیروز) به وقت محلی، با استناد بر گزارش مرکز تحقیقاتی کتابخانه کنگره آمریکا نوشت: این در حالیست که فروش تسلیحات در سال 2015 در جهان نسبت به سال پیش از آن اندکی کاهش داشت و از 89 میلیارد دلار در سال 2014 به 80 میلیارد دلار رسید.

به گزارش ایرنا، گاردین در ادامه گزارش خود افزود: سهم 40 میلیارد دلاری فروش تسلیحاتی آمریکا در این بازار تقریبا برابر نیمی از همه توافقات تسلیحاتی در سال 2015 است و بیش از دو برابر سفارش های ثبت شده توسط فرانسه نزدیکترین رقیبش است. فرانسه در این سال 15 میلیارد دلار تسلیحات فروخت و آمریکا و فرانسه سهم خود را در این بازار به ترتیب حدود چهار و 9 میلیارد دلار افزایش دادند.

روسیه در این سال کاهشی جزیی در سفارش های تسلیحاتی داشت و از 11.2 میلیارد دلار در سال 2014 به 11.1 میلیارد دلار در سال 2015 رسید و فروش تسلیحاتی چین به شش میلیارد دلار رسید که دو برابر برآوردهای قبلی است.

صادرات تسلیحاتی آمریکا در سال 2016 عمدتا در راستای سال قبل از آن است.

آژانس همکاری امنیتی دفاعی (DSCA) وابسته به پنتاگون که مدیریت فروش خارجی اسلحه آمریکا را برعهده دارد، ماه گذشته اعلام کرد که این کشور در سال 2016 میلادی 33.6 میلیارد دلار جنگ افزار خواهد فروخت. این رقم شامل قراردادهای مربوط به فروش جت های جنگنده به کویت، قطر و بحرین به ارزش 7 میلیارد دلار نمی شود.

در تحقیقات سال 2015 موسوم به« انتقال سلاح های قراردادی برای کشورهای در حال توسعه 2008 تا 2015 »این نتیجه حاصل شد که کشورهای در حال توسعه همچنان بزرگترین خریداران تسلیحاتی هستند.

قطر بزرگترین خریدار سلاح در سال 2015 بود و قراردادهایی را به ارزش بیش از 17 میلیارد دلار امضا کرد. مصر نیز با خرید تقریبا 12 میلیارد دلار سلاح موافقت کرد و عربستان در این سال بیش از 8 میلیارد دلار صرف خرید تسلیحاتی کرد.

سایر خریداران اصلی جنگ افزار در سال 2015 کره جنوبی، پاکستان، اسرائیل، امارات و عراق بوده اند.

به گفته تهیه کنندگان این گزارش، کاهش کلی خرید تسلیحاتی ناشی از افت وضع اقتصادی در جهان است.

آمریکا نه تنها در صدر کشورهایی بوده که سفارش های جدید تسلیحاتی گرفته اند، بلکه تقریبا 37 درصد از همه تحویل تسلیحات در جهان را به ارزش 17 میلیارد دلار در اختیار داشته است.

روسیه در سال 2015 از نظر تحویل سلاح به ارزش 7.2 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گرفت. افزایش سفارش تسلیحات در فرانسه عمدتا به دلیل قراردادهای این کشور با مصر برای انتقال هواپیماهای رزمی و ناو بوده است. به دنبال بحران اوکراین دو قرارداد فروش کشتی به روسیه لغو و به مصر فروخته شد.

نتایج تحقیقات جدید گزارش نوامبر گذشته را تایید می کند که در آن آمده بود دولت اوباما بیش از 278 میلیارد فروش تسلیحات خارجی را در هشت سال دوران ریاست جمهوری اش تصویب کرده که دو برابر مجموعه فروش تسلیحات در دولت «جورج بوش» به ارزش 128.6 میلیارد دلار بوده است.

بیشتر قراردادهای تسلیحاتی سال 2015 با کشورهای خاورمیانه بوده بوده و عربستان سفارش هایی به ارزش بیش از 115 میلیارد دلاربه تولید کنندگان آمریکایی داشته است.

این سلاح شامل جت های جنگنده اف 15، بالگردهای آپاچه، بالگردهای بلک هاوک، رهگیرهای موشک، ابزارهای زرهی، بمب و موشک بوده است.

نشریه آمریکایی دیفنس وان به تازگی براورد کرد که دولت کنونی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم بیش از هر دولت دیگری قرارداد تسلیحاتی داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین