کد خبر: ۴۱۶۹۲۴
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰

وجود جذام مرغی را تکذیب می‌کنیم

‌مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، شایعاتی مبنی بر ابتلای مرغ‌های برخی از کشتارگاه‌های صنعتی به جذام را تکذیب کرد و گفت: به هیچ وجه طیور به بیماری جذام مبتلا نمی‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
‌محمدرشید کرمی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با بیان این‌که ترویج شایعاتی از این دست در فضای مجازی فقط برای تشویش اذهان عمومی بوده و این بار مرغداری‌ها را نشانه گرفته است، اظهار کرد: چند روزی است که عکسی با مضمون جذام مرغی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و منتج به تشویش اذهان عمومی شده است؛ جالب آن‌که این شایعه مختص استان زنجان نیست و در همه کشور پخش شده اما آن‌چه واقعیت دارد این است که اصلا جذام، مختص انسان است و نمی‌تواند طیور را درگیر کند.

این مسئول با بیان این‌که پای طیور از جمله مرغ می‌تواند بر اثر راه رفتن روی بستر ایجاد ‌شود ولی واگیردار نیست و سلامت گوشت را به خطر نمی‌اندازد، ادامه داد: شهروندان می‌توانند مرغ‌های بسته‌بندی شده و تحت نظارت اداره کل دامپزشکی را با فراغ بال خریداری و مصرف کنند؛ چراکه همه مرغداری‌های صنعتی کشتار خود را تحت نظارت اداره کل دامپزشکی انجام می‌دهند و هر مورد مشکوکی به عفونت و انواع بیماریع بلافاصله از صف کشتار خارج می‌شود.

وی تصریح کرد: این‌که مصرف گوشت جگر و استخوان مرغ مبتلا به جذام باعث سرایت این بیماری به انسان می‌شود از اساس غلط است؛ چراکه جذام بیماری خاص انسانی است و به جز آرمادیلو هیچ حیوانی به آن مبتلا نمی‌شود. عکس منتشر شده نیز آبسه پای مرغ است و قابل انتقال و مرگ‌بار نیست. از این‌رو شهروندان بهتر است که از بازپخش چنین شایعاتی خوداری کنند و تا از مسئله‌ای مطمئن نشده‌اند، به انتشار آن دامن نزنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین