کد خبر: ۴۱۷۰۰۰
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۳

شُش‌های گرگان در حال نابودی

روستای زیارت با عرض جغرافیایی 41/36 و طول جغرافیایی 26/54 و ارتفاع 930متر از سطح دریا توسط یک جاده جنگلی بسیار زیبا به ناهارخوران متصل شده است .
آفتاب‌‌نیوز :
سینا مراد حسینی مدیر مسئول ماهنامه زمین شناسی گلستانیت نوشت: زیارت از ییلاق های معروف شمال و از مکان های دیدنی استان گلستان است و به لحاظ حیات های تو در تو و رنگ دیوارخانه ها و قدمت آن جزو 20 روستای برتر گردشگری ایران است.

این روستا که از جاذبه های گردشگری گلستان به شمار می آید در دره رودخانه «خاصه رود» قرار گرفته و در دامنه این رود گسترش پیدا کرده است.
 
طی سال های گذشته، گردشگران با ورود به روستای زیارت، چیزی جز ساختمان های بلند که در جای جای این روستا رشد کرده اند نمی بینند. طی این سال ها اثری از بافت سنتی روستا باقی نمانده و مسیر آبشار هم اثری از طبیعت بکر و دست نخورده نیست. فقط ساختمان ها و آپارتمان های ویلایی به چشم می خورند که بدون هیچ قائده و قانونی ساخته شده اند.

ساختمان هایی که هر از گاهی خبر رانش یا ریزش یکی از آن ها در رسانه ها مطرح می شود.

با وجود اینکه این منطقه روی گسل واقع‌شده اما ساخت ‌و سازهای صورت گرفته حتی در برابر زلزله 5 ریشتری مقاومت نخواهند کرد. چرا که بسیاری از جنگل خواران خاک را از نواحی مختلف جنگل می‌ آورند و ساختمان را روی انباشت خاک‌های دستی می‌سازند و معلوم است که ساختمان بنا شده بر روی خاک دستی و نخاله های ساختمانی چه کیفیتی خواهدداشت.

هرچه هست حالا روستای زیارت به ویژه مسیر آبشار و قبل از ورود به روستا، که برای رسیدن به آن باید از دل جنگل‌های انبوه و زیبای ناهارخوران گرگان عبور کرد، با وجود ویلاها و ساختمان های مرتفع هر روز از سازگاری با محیط طبیعی منطقه دورتر می شود.

نکنه قابل تامل در اینجا آن است که بسیاری از ساخت و سازهای زیارت و نقاط بالادست توسط مسئولان انجام می شود و اگر قرار بر برخورد با متخلفین است ابتدا باید با این مسئولین برخورد شود.

امیدواریم علاوه بر فرهنگ‌سازی صحیح در بین مردم، فرهنگ‌سازی وسیعی هم برای مسئولان محترم انجام شود تا به این درک برسند که محیط‌زیست متعلق به ما و آیندگان ماست و هیچ‌کس حق ندارد چشمش را بر روی تخلفات ببندد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین